Jestliže jste si někdy přáli, že svou tvář propůjčíte firmám v rámci reklamy, stalo se – Facebook váš status sám použije společně s vaší fotografií k propagaci značek.
Největší společenská síť světa rozjela nový typ reklam. Pokud na svůj profil napíšete novou zprávu a zmíníte nějakou značku nebo název firmy, vaše zpráva se může jednoduše proměnit v reklamu a zobrazit se dalším uživatelům.
Facebook a inzerenti totiž dobře vědí, že jednou z nejlepších reklam je doporučení od kamaráda. Taková forma propagace je totiž přirozeně nejdůvěryhodnější.
Funkce "Sponsored Story" na Facebooku vlastně existovala už delší dobu, kdy se uživatelům zobrazovaly doporučení na stránky na Facebooku, které se líbí lidem v seznamu přátel. Nová forma sponzorovaných zpráv je ale přímočařejší a uživatele láká na dané produkty a firmy úderněji využitím zpráv, jež uživatel napíše na svou zeď.
Facebook funkci představil na tomto videu.
Zaměstnanci Facebooku na něm uvádějí modelový příklad: jdete s kamarádem na kávu, zde konkrétně do Starbucks. Přes mobil o tom statusem na Facebooku informujete své známé. "Jsem na kafi ve Starbucks." Vaše zpráva se neobjeví jen na vaší zdi, ale také ve sloupci s reklamou. Znít bude zcela stejně: "Jsem na kafi ve Starbucks," vedle ní bude vaše fotka a pod zprávou pak logo firmy Starbucks a odkaz na její stránku.
Produktový manažer Facebook k této formě reklamy říká: "Ne všichni se snaží pořád ovlivňovat lidi, aby šli tam či tam nebo něco udělali. Ale skutečnost je taková, že když se ohledně něčeho rozhodujeme, hledáme informace. A chceme, aby taková informace přišla od člověka, kterému důvěřujeme." Jinými slovy platí, že reklama skrytá v doporučení blízkého člověka je tou nejúčinější, protože takovému člověku věříme.
Jeden z inženýrů Facebooku novou reklamní funkci vysvětlil tak, že pokud jdete na nějaké místo a napíšete o tom na Facebook, zpráva o takovém místě se lehce ztratí v záplavě dalších zpráv jiných přátel. Bude-li však firma chtít, aby ona nebo její produkty byly ve zprávách uživatelů viditelnější, u Facebooku si zkrátka objedná prostor – zprávy, jež ji zmiňují, se zobrazí v reklamním sloupci s jejím logem i odkazem na její stránku.
První reakce na novou funkci Facebooku byly rozporuplné – a to z jednoho prostého důvodu. Tím je samozřejmě opět otázka soukromí. Někteří uživatelé si totiž mysleli, že se jejich tvář a zprávy zobrazí napříč celým Facebookem. To zástupci sítě vyloučili – stejně jako další doporučení se taková reklama zobrazí pouze uživatelům ze seznamu přátel. "Sponzorovaná zpráva se nikdy nedostane k člověku, který není vaším přítelem," říká jeden ze zaměstnanců na videu.
Co se soukromí týče, Facebook je za jeho narušování často kritizován – nedávno Facebook přilil do ohně kýbl oleje, když vývojářům zpřístupnil adresy a telefonní čísla uživatelů: potichu spustil funkci, která firmám umožňovala aplikace rozšířit tak, že k jejich spuštění uživatel musel odsouhlasit přístup k osobním údajům včetně adres a telefonních čísel.
Jestliže si uživatel chtěl do svého profilu přidat nějakou aplikaci, byl standardně požádán o svolení k přístupu k údajům – kromě "základních informací", kam se řadí jméno, fotografie, pohlaví, sítě, seznam přátel a další sdílené informace, ale uživatel musel souhlasit s tím, že aplikace získá i jeho adresu a telefonní číslo. Firmy, které vyvíjejí aplikace pro Facebook, tak rázem získaly kompletní přehled o uživatelích.
Uživatel sice může přístup ke svým údajům aplikací odepřít, ale v takovém případě aplikace nebude fungovat.
Facebook se dostal okamžitě pod palbu kritiky. Tiskové oddělení médiím vzkázalo, že Facebook chce zjednodušit sdílení informací, které uživatelé o sobě uvádějí napříč webem. Tohle "vysvětlení" však vzbudilo další vlnu nevole. Kritika byla natolik velká, že zanedlouho firma oznámila, že sdílení adres a telefonních čísel zablokuje.
Jenomže zablokování funkce pro sběr adres a telefonních čísel je pouze dočasnou záležitostí, oznámil Facebook. Zase se vrátí. Ve zprávě firma uvedla, že "získala od uživatelů užitečné reakce" (tím se v PR jazyce míní všechny možné nadávky a výtky), jež se týkaly sdílení adres a telefonních čísel, a že pracuje na tom, aby uživatelé o sdílení údajů věděli a sdíleli je jen tehdy, když chtějí. "Těšíme se na to, až v horizontu týdnů tuto vylepšenou funkci opět spustíme."
Řada odborníků na bezpečnost, kteří se k této funkci Facebooku vyjádřili, se však obává, že sdílení informací tohoto typu, jež mají k dispozici poté třetí strany, může znamenat další nebezpečí v kyberprostoru. Skloňují zejména hrozbu krádeže identity, která je ve světě internetu stále častější. A Facebook osobní údaje nabízí na zlatém podnose.
Uživatelé samozřejmě mají možnost uvést na Facebooku údaje podle svého uvážení, ale řada z nich vyplňuje vše, co se po nich žádá. Stejné je to i s jejich sdílením. Ne všichni totiž tuší, že o jejich údaje může být zájem a co se s nimi dá dělat. Navíc jsou stále častější útoky, jež uživatele vybízejí ke sdělení údajů i jejich sdílení. To se děje neustále, falešné stránky se neustále množí a poté prodávají dalším subjektům.
Facebook ale ani nedokázal pořádně vysvětlit, k čemu je pro uživatele užitečné, aby aplikace třetí strany znala takové věci, jako je adresa a telefon. Tiskový mluvčí Facebooku Douglas Purddy na blogu Facebooku uvedl pouze to, že sdílení adresy a telefonního čísla pomůže například při nakupování ve webových obchodech.
Uživatelům nicméně nezbývá než znova doporučit jediné: aby Facebooku dávali co možná nejméně osobních informací, aby sdíleli jejich minimum a aby zbytečně neinstalovali do svých profilů aplikace, které vlastně vůbec nepotřebují. To se týká i různých podvodných stránek, kde je k jejich zhlédnutí nutné kliknout na "To se mi líbí". U takových stránek je úkolem – v tom lepším případě – pouze získat co největší počet uživatelů a následně takové stránky prodat jinému zájemci.
28. 1. 2011
Autor: Oldřich Klimánek
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Rychlosti internetu v září opět kolísaly. Podívejte se, u kterého providera jsme naměřili nejnižší hodnoty a která...
Webová služba NordPass zveřejnila seznam nejrozšířenějších hesel v České republice. Podívejte se, kterým heslům se...
V září se rychlost Wi-Fi internetu opět propadla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu...