Úvod > Články > Seznam - najdu tam, co HLEDÁM? A také Kterak Microsoft znásilňuje Google a jeho výsledky vyhledávání

Seznam - najdu tam, co HLEDÁM? A také Kterak Microsoft znásilňuje Google a jeho výsledky vyhledávání

Jedna lokální, spíše úsměvná historka o kreativitě v Seznamu, který si zaregistroval lidový rýpanec v opačném gardu. A druhý závažnější příběh o "inovaci" v Microsoftu, který svůj vyhledávač Bing optimalizuje tak, že přebírá výsledky z Googlu.

Seznam, Google a tak

Poslední měsíc jsme si mohli všimnout webových a TV reklam na "novou komunikaci Seznam.cz", jak firma prezentuje změny, které nasadila v novém roce. Pokud jste televizní reklamu viděli, dost možná vás něco zatahalo za uši. Místo "Seznam, najdu tam, co neznám," slyšíme "Seznam, najdu tam, co hledám." Nebylo by na tom nic zvláštního, a většina uživatelů neznalá reálií internetu minulých let na tom ani nic nenajde, kdyby ovšem toto heslíčko nebylo dlouhá léta používáno právě jako rýpanec do Seznamu, resp. do kvality jeho vyhledávače. Pamatujete?: "Seznam, najdu tam, co neznám. Google, najdu tam, co hledám."

Google sám ve vtipu na svém českém několik let používal "Google, najdu tam, co hledám. ;)" Viz jeden screenshot. Teď na tomtéž místě však slogan nenajdete. Google nebyl autorem tohoto sloganu a ani si jej nenechal registrovat. Neměl ani důvod. Spojení vzniklo prostě mezi lidmi, na internetu je používal kdekdo.

Léta běžela, až se stalo, že počátkem roku 2011 seznam oznámil "novou komunikaci". Sešlo se pár chytrých hlav a přišli s originálním nápadem. "Seznam, najdu tam, co hledám." Zlidovělé spojení v opačném gardu bylo Seznamem zaregistrováno v květnu 2010. Google je již nepoužívá, což je vzhledem k registraci Seznamem pochopitelné.

Samozřejmě že "nový" slogan Seznamu vzbudil mezi lidmi rozruch. Uživatelé, kteří se ve vlnách internetu pohybují roky, dobře věděli, že Seznam si osvojil něco, co nevymyslel. Z právního hlediska to však vymyslel, protože si slogan zaregistroval. Vědělo se a ví se, že věta "Google, najdu tam, co hledám" se mezi lidmi používala dlouhé roky. A tak se začalo pátrat, kam až sahá historie celého spojení "Seznam, najdu tam, co neznám. Google, najdu tam, co hledám." Při hledání ve webových archivech se dostaneme do historie staré sedm let. Minimálně sedm let toto spojení kolovalo internetem. Ne že by to mělo nějakou rozhodující roli, ale ještě v roce 2009, před registrací sloganu Seznamem, například na Facebooku vznikla stejnojmenná skupina.

Seznam na novém sloganu nevidí nic špatného. Důvod je samozřejmě ten, že Google si heslo nezaregistroval.

"Registrace nového sloganu 'Najdu tam, co hledám', která proběhla již na jaře roku 2010, vycházela z logiky celkového vývoje, kterým prošel internet a portál samotný od doby, kdy byl vymyšlen slogan původní,' uvádí PR oddělení Seznamu. „Internet byl tehdy neznámým prostředím a tomu také odpovídal slogan Seznam … najdu tam, co neznám. Nyní už je ale internet pro většinu lidí něčím, bez čeho by se neobešli. Stal se pro nás zdrojem všeho, co zrovna hledáme. Změna sloganu je proto jen reakce na internet současné doby,“ řekl Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.

Jde o prkotinu. Pouhý slogan. Prkotina to je tak nevýznamná, že lidový rýpanec v obráceném pořadí si musel Seznam zaregistrovat a ještě dlouze a logicky vysvětlovat tento krok změnou vývoje na českém internetu.

Slova Pavla Zimy, že "změna sloganu je jen reakce na internet současné doby" jsou však podstatná a hodně pravdivá: Google totiž v poslední době začal na českém trhu růst. Investuje do televizních reklam a jeho podíl roste. A stačí si vzpomenout na nedávné dění, kdy se objevily informace, že podíl vyhledávače Google předčil podíl vyhledávače Seznamu. To bylo záhy ze strany Seznamu vyvráceno slovy o špatné metodice měřáku atd.

A nechat lidi a Google, aby si ze Seznamu, jeho vyhledávače, dělali legraci v době, kdy podíl Seznamu klesá, nejde. Google slogan "Google, najdu tam, co hledám ;)" stáhl. Nic to však pro něj neznamená. Seznam pouze zabránil tomu, aby se roky používané srovnání Seznamu a Googlu nadále nepoužívalo. Seznam bude vždy portálem pro masy, ale jeho vyhledávač nemůže uspokojit ty, kdo informace opravdu hledají.

Google vykraden: Bing.com

Daleko podstatnější problém, který se dotkl Googlu na citelnějším místě, souvisí ale s Microsoftem a jeho vyhledávačem Bing.

Google totiž zjistil, že Microsoft zneužívá výsledky Googlu pro svůj vyhledávač Bing.

Informace o tom se na veřejnost dostaly před pár dny. Ale Google oficiálně nic neřekl. Až 2. února.

Celý vtip je následující – Google si prostě udělal malý experiment, který odhalil, jak „inovativně“ Bing optimalizuje výsledky vyhledávání.

Lidé z Googlu si loni v létě všimli, že Bing například nedává žádné výsledky při zadání slova "torsorophy", což je špatně napsané slovo "tarsorrhaphy". Google ale vracel výsledky odpovídající správně napsanému slovu -- a také překlepy opravil.

A Bing zanedlouho začal vracet stejné výsledky jako Google. Ale opravu slova nenabídl. "To bylo divné. Jak mohl Bing vracet naše nejvýše postavené výsledky bez správného zadání slova [tarsorrhaphy]? Kdyby Bing znal správné zadání slova, mohl vrátit několik dalších relevantních výsledků." Jenomže to se nestalo. Bing zobrazoval pouze výsledky, které se objevily na prvních místech ve výsledcích z Googlu.

A Google zbystřil. Dalším pozorováním bylo zjištěno, že v následujících měsících se odkazy, jež vracel vyhledávač Googlu, objevovaly i ve výsledcích Bingu. "V Bingu se stále častěji objevovaly URL odpovídající různým dotazům, těm populární, ale i vzácným a nezvyklým či špatně napsaným." To však není vše. "V Bingu se začaly objevovat i ty výsledky vyhledávání, které vznikly chybou našeho algoritmu."

Míra toho, jak se výsledky z Googlu začaly objevovat na Bingu, byla čím dál větší. "Z hlediska statistiky tohle nešlo ignorovat." A tak Google udělal experiment.

Inženýři z Googlu vytvořili kolem stovky "syntetických dotazů", u kterých je jasné, že je nemohl napsat člověk s tím, že by něco hledal. Příkladem je třeba řetězec hiybbprqag. K takovým řetězcům pak Google uměle přiřadil výsledky vyhledávání -- reálnou, existující adresu opravdové webové stránky, která však s umělým dotazem neměla nic společného.

Po zadání nesmyslného textu tedy vyhledávač vracel odkaz na takovou webovou stránku, viz obrázek níže.

"Pak jsme dvaceti našim inženýrům dali laptopy s čerstvě nainstalovaným systémem Microsoft Windows, kde běžel Internet Explorer 8 s nainstalovaným Bing Toolbar (lišta Bing). Během instalace jsme povolili funkci IE8 "Navrhované weby" a použili výchozí nastavení nástroje Bing Toolbar."

Inženýři z Googlu poté na domovské stránce Googlu do vyhledávače zadávali syntetické dotazy. Google jim vrátil výsledky, na ty klikli. "Jaké to bylo překvapení, když za pár týdnů, co náš experiment běžel, se námi ručně vložené výsledky začaly objevovat ve výsledcích Bingu."

Výsledky vidíte na obrázku níže. Bing vrátil na nesmyslný dotaz, na syntetický řetězec znaků, odkaz na tutéž stránku, kterou do výsledků svého vyhledávače ručně vložili zaměstnanci Googlu.

Aby měli v Googlu jistotu, použili více nesmyslných dotazů. Výsledek stejný. Neexistující řetězce Bing správně přiřadil webovým stránkám, které uměle do svého vyhledávače k těmto řetězcům přiřadil Google.

 

"Do vývoje hledacích algoritmů jsme investovali tisíce člověkohodin. To proto, že chceme, aby naši uživatelé dostali tu správnou odpověď pokaždé, když něco hledají. A to není snadné. Těšíme se, že budeme soutěžit s ryze novými vyhledávacími algoritmy -- algoritmy postavenými na čisté inovaci, ne na recyklovaných výsledcích vyhledávání. Takže všem uživatelům, kteří hledají nejautentičtější a nejrelevantnější výsledky vyhledávání, můžeme jen vzkázat: navštivte raději přímo Google. A těm, kdo se nás ptají, co tím vším cílíme, odpovíme jednoduše: aby tyto praktiky ustaly."

Tisková mluvčí Microsoftu médiím řekla následující: "Výsledky Googlu nekopírujeme."

4. 2. 2011

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Jaké změny jsme v únoru zaznamenali u Wi-Fi internetu? Podívejte se, jaké hodnoty jsme naměřili u vašeho kraje a...