Internetové aukce se staly v posledních letech značně populární. Obyčejným uživatelům poskytují možnost, kterak se zbavit nepotřebných věcí a prodejcům často drží podnikání nad vodou. Pod tíží pozitiv se ale ukazují také negativa tohoto typu prodeje a na ty bych vás dnes rád upozornil.

Na první pohled je Aukro bráno širokou veřejností pozitivně. Řada uživatelů jej bere jako účinný způsob, kterak prodat své věci. Další skupina osob prodává na Aukru profesionálně, tvoří si tak rozšíření vlastního elektronického obchodu. A nejpočetnější skupina osob na Aukru nakupuje a bere tento portál jako ideální inzertní server, kde navíc mohou bojovat o cenu zboží. Ze všech stran tak působí Aukro pozitivně. To ale jen do doby, než narazíte na problémy, které mohou stejně potkat jakoukoli výše zmíněnou skupinu.

Aukro převálcovalo ostatní

Ještě před několika lety bylo na českém internetu vícero aukčních serverů. I nyní ještě existují alternativy, ale Aukro má na provoz aukčního serveru prakticky monopol, který je ovšem dán pouze oblíbeností u uživatelů a silnou pozicí na trhu. Svou roli hraje také značný kapitál. Aukro působí v několika zemích a na poplatcích za vystavení aukce a na provizích za realizaci vybere ročně od prodejců nemalé peníze. To vše dělá z tohoto portálu giganta a velkého hráče. Nechejme ale stranou velké internetové aukční síně, kde se draží jiný artikl a za jiné ceny. Aukro je prostě přístupný aukční portál pro širokou veřejnost. Má ale také svá nemalá rizika.

Potenciální problémy pro kupující

Mohlo by se zdát, že je na tom kupující na Aukru hůře než prodávající a že riskuje více. Není to ale zdaleka tak černé nebo bílé. V prvopočátku tedy jistě kupující riskuje více. Jaké jsou tedy typické katastrofické scénáře? Tak jednak se občas stane, že nějakého vykutáleného podvodníčka napadne, že by se mohl snadno napakovat, když bude prodávat zboží, které nemá. Na Aukru vystaví řekněme mobilní telefon, tedy spíše desítky mobilních telefonů a vesele prodává. Jak jednotlivé aukce končí, tak inkasuje peníze a žádné mobily neposílá. Vše funguje až do momentu, kdy jeden či skupina podvedených podají trestní oznámení.

Poté se rozběhne veselá mašinerie, která obvykle po pár měsících dospěje k odsouzení podvodníka na podmínku nebo k veřejně prospěšným pracím. Sám jsem byl podobného sporu v minulosti dvakrát účasten coby poškozený a vždy jsem se nakonec ke svým penězům dostal. Spouštěčem problémů by se v tomto případě mohla zdát dopředná platba zboží na bankovní účet prodejce. Na druhou stranu jde o rychlý způsob vyřízení obchodu a v běžném e-shopu vám také nikdo zboží nedodá dříve, než jej alespoň na dobírku zaplatíte. Řekněme, že jde o běžný postup. Dobírka se dnes moc nenosí, prodejci moc dobře vědí, že lidé si během doručení zboží celý obchod rozmyslí a balík jednoduše nepřevezmou. Prodejce pak tratí.

Dalším možným scénářem je situace, kdy vydražené zboží neodpovídá popisu aukce. Může se jednat kupříkladu o nějaký přístroj, který měl být v bezvadném stavu - a přijde troska, která zdaleka neodpovídá inzerovanému popisu. Fotografie u aukcí jsou zavádějící a často zkreslují. Co si tedy počít? Zkuste se dohodnout s prodejcem na vrácení zboží. Pokud bude solidní, vyhoví vám. Pokud jde navíc o obchodníka, který má na prodej živnost, musí vám dát ze zákona lhůtu 14ti dnů pro navrácení zboží. Soukromá osoba nepodnikající tuto povinnost nemá, ale pokud je solidní, rád vyhoví. Podobně to funguje v případě poškození při dopravě. Vždy se pokuste ihned spojit s prodejcem a řešte vzniklé nesrovnalosti.

Horší je, pokud se s prodejcem nedohodnete. Na celou problematiku může mít jiný názor než je ten váš. Co tedy chrání kupující uživatele, aby jim místo mobilu nepřišla cihla, obrazně řečeno? Jednak je to program na ochranu kupujících, který Aukro již před nějakým měsícem zavedlo. O programu jako takovém se dozvíte v poslední části tohoto článku, kde jej podrobněji rozeberu. Již nyní ale mohu předeslat, že program využije mizivé procento poškozených. Pokud jste byli současně podvedeni společně s dalšími uživateli Aukra, pak by bylo vhodné se se všemi poškozenými spojit a podat trestní oznámení společně.

To se obvykle změní po několika týdnech v soudní spor, který pro vás skončí určitě dobře a soud stanoví, aby podvodník všem podvedeným vrátil peníze za nedodané zboží. Pokud jste sami, kdo byl podveden, můžete také podat trestní oznámení. Je-li ale věc do pěti tisíc korun, pak můžete snadno narazit na policejní neochotu. I přesto, pokud se prokáže vina prodejce, tak nepůjde o trestný čin. Tyto problémy pak lépe řeší občansko právní spor u soudu. To platí také v případech, kdy prodejce není podnikatel. Budete si ale pravděpodobně muset najmout právníka (nebo se zatupovat sami) a zaplatit správní poplatek (kolek) za podání žaloby. Tak jako tak se připravte na několikaměsíční martýrium s nejistým výsledkem.

Potenciální problémy pro prodejce

Také prodejce to na Aukru nemusí mít zrovna jednoduché. Jednak se občas stane, že si některý kupující po dokončení aukce celý obchod rozmyslí a zboží nechce. Nedohodne-li se prodejce na kompenzaci nákladů na uspořádání aukce a vyrovnání provize, pak může Aukro požádat o navrácení provize z důvodu zmařeného obchodu ze strany kupujícího. Aukro po čase vrátí provizi, ale náklady na uspořádání aukce jsou v režii prodávajícího. Ten tedy tak jako tak tratí. Kupující dostane trestný bod, a jakmile dosáhne tří trestných bodů, pak mu Aukro zablokuje účet.

Pokud je prodejce ochotný poslat zboží na dobírku, pak riskuje, že se mu vrátí zboží nepřevzato zpět a on kromě nákladů za služby Aukra vynaloží zbytečně také peníze za poštovné. Dle informací z diskusního fóra portálu Aukro je ale také řada sporů, které nelze rozhodnout ani u soudu. Představte si, že prodáváte použitý mobilní telefon. Aukce skončí, kupující předem zaplatí a vy mu mobil pošlete. Několik dní po odeslání telefonu vás kupující osloví, že mobil neodpovídá popisu, že je poškrábaný více než očekával, má provedeny opravy pomocí izolepy a že jej chce vrátit.

Přitom víte, že jste prodávali naprosto zachovalý mobil, který dané negativní parametry neměl. Navrhnete kupujícímu, ať vám telefon zašle, že si zkontrolujete, zda je telefon ve stavu, ve kterém jste jej odesílali a pak mu vrátíte peníze. On ale nesouhlasí, chce peníze předem, protože vám prý již nedůvěřuje. Takto se spouští kolotoč, který nemá řešení. Začíná to u výměny desítek až stovek e-mailů a končí diskusí v rámci centra sporů na Aukru. Prodejce se pak dostává do bezvýchodné situace, a pokud na to nemá žaludek, pak ho pronásledují stresové okamžiky. Podobných příběhů a bezvýchodných situací je na fóru Aukra mnoho.

Program na ochranu kupujících

Po vzoru zahraničních aukčních portálů přistoupilo také Aukro k zavedení programu na ochranu kupujících. O programu se hovoří v televizní upoutávce a váhavý uživatel na něj narazí na Aukru samotném. Osobně se domnívám, že jde více o marketingový tah, než o skutečnou ochranu. Na první pohled se může zdát, že Aukro ručí za všechny obchody až do výše dvaceti tisíc korun. Pokud se ale ponoříte do podmínek programu, zjistíte, že jej naplní jen několik specifických průběhů obchodu. V prvé řadě musí být splněna podmínka, že s vámi prodejce nekomunikuje. Dále musíte podat trestní oznámení, které nebude odloženo a bude postoupeno k soudu jako podezření na trestný čin podvodu.

Jen při splnění těchto základních podmínek vám Aukro vyplatí škodu. V praxi ale prodejci komunikují, s tím bývá problém minimálně. Pokud byste již přistoupili k trestnímu oznámení, pak vždy do 5ti tisíc korun bude postoupeno přestupkové komisi a od Aukra peníze neuvidíte. Případ může být také odložen a opět na vrácení peněz nárok nemáte. V případě, že skončí případ u soudu, a vše výše popsané bylo splněno, pak můžete o vyrovnání škody s Aukrem jednat. Například PayPal a eBay nabízí daleko sofistikovanější službu, která opravdu funguje. PayPal si vystačí s vyplněním formuláře, že zboží nebylo dodáno a do několika týdnů vrátí peníze. V této oblasti má ještě Aukro před sebou hodně práce.

Závěrem

Při obchodování na Aukru buďte obezřetní. Určitě si všímejte hodnocení prodejců i kupujících, komunikujte mezi sebou ještě před dokončením aukce a v případě pochybností si nechejte zaslat podrobné fotografie zboží nebo od obchodu raději upusťte. Internetové aukce nejsou v zákonech nijak více definovány, takže se obvykle řídí občanským zákoníkem (pakliže je alespoň jeden účastník obchodu fyzická osoba nepodnikající). V něm lze také dohledat odpovědi na otázky týkajících se nákupu a prodeje zboží mimo běžnou provozovnu, tedy přes telefon nebo internet. 

16. 2. 2011

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Black Friday u Vodafonu: Neomezený tarif za 399 Kč

 

Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.

Black Friday je tady! Pořiďte si neomezený tarif od Vodafonu za 399 Kč

 

Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...

Nova ukončila spolupráci s Vodafonem a T-Mobilem, stahuje Voyo z TV balíčků

 

Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...