Na každé hodině sociologie se dozvíte, že anketu si nemáte plést se sociologickým výzkumem a že kdyby byla sebepočetnější, tak nenahradí výzkum, který změří mnohem reprezentativnější data. (Možná s výjimkou předvolebních průzkumů, o jejichž relevanci se již řeklo mnohé.) Přesto ankety přežívají. Přežívají, přestože (nebo protože) již nejsou pouze nicneříkajícím grafickým doplňkem novin, ale také prostředkem manipulace a ovlivnění veřejného mínění.
Cinknuté ankety se v posledních dnech objevily na serveru Novinky.cz a nebo Lidovky.cz, tam dokonce došlo k zajímavé situaci. Signifikantní je zejména nepřirozeně vysoký počet hlasujících a dále jednoznačný výsledek, který navíc je v průběhu doby stále stejně, rovnoměrně posilován. Anketa na Novinkách.cz nám sdělila, že ani ministr Dobeš, ani John by neměli opustit své posty.
Na Lidovkách, pro změnu, čtenáři vyloučili z vlády ministra Kalouska a vylučovali ho v pravidelném tempu 3 hlasy za sekundu. Následně však došlo ke změně a každý z ministrů během několika minut získal stovky hlasů. Lidovky tak překonaly konkurenci na Novinkách s necelými 40 000 hlasujících, kteří premiérovi doporučili vyloučit i ty nejpopulárnější ministry. Jinými slovy, krátkodobě tato anketa překonala i sledovanost videa, na kterém prezident uzme protokolární pero.
Po takovém vývoji i na Lidovkách pochopili, že anketa nereflektuje vůbec nic (mimochodem paradoxně došlo i k odečítání hlasů, takže se evidentně někdo v redakci snažil „čistit“ data). Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat – a dnes v dané anketě nejsou čísla vůbec žádná.
Paradoxní je, že právě server Lidovky.cz již před několika měsíci spustil jiný projekt postavený na sociálních sítích – hlasování o popularitě ministrů – Známkujte politiky (v době psaní tohoto článku tato anketa zmizela z úvodní strany serveru). Díky naprosto odlišnému přístupu dovoluje server hlasovat pouze vlastníkům profilů na Facebooku, hlasování není jednorázové, ale preference jde samozřejmě změnit. Jinými slovy, jde hůře manipulovat, byť i zde to je „pouze“ pracnější.
K čemu nám tedy ty ankety jsou? Nikdy nemůže zcela věřit tomu, zda nejsou ovlivněné něčím zájmem. Samy redakce/vydavatelé kladou minimální překážky tomu, aby ankety bylo možné cinknout. Povedou výsledky anket ke změně smýšlení čtenářů? K napsání dalších článků, že „překvapivě“ ten či onen politik je populární nebo ten či onen produkt je kvalitní?
Možná by stačilo vědět, že ankety občas nejsou názorem čtenářů a už vůbec ne redakce. Že mystifikací (hloupějších a prvoplánovějších) se nedopouští jen ministr Kalousek. A že v době krize začíná být součástí komunikace technická podpora IT firmy. A že každý trik se dá prohlédnout – třeba tím, že se někde objeví nepřirozeně velké množství „hlasujících“.
19. 4. 2011
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
T-Mobile nově nabízí Netflix jako součást vybraných tarifů. Sepsali jsme pro vás všechny důležité informace, které k...
O2 v březnu představilo novou platformu Oneplay. Nyní aktualizoval svou Magenta TV i T-Mobile. Obě služby jsme pro...
Chcete získat Netflix zdarma? U T-Mobilu ho získáte ve verzi Premium jako dárek při pořízení nové Magenta TV.