Na každé hodině sociologie se dozvíte, že anketu si nemáte plést se sociologickým výzkumem a že kdyby byla sebepočetnější, tak nenahradí výzkum, který změří mnohem reprezentativnější data. (Možná s výjimkou předvolebních průzkumů, o jejichž relevanci se již řeklo mnohé.) Přesto ankety přežívají. Přežívají, přestože (nebo protože) již nejsou pouze nicneříkajícím grafickým doplňkem novin, ale také prostředkem manipulace a ovlivnění veřejného mínění.
Cinknuté ankety se v posledních dnech objevily na serveru Novinky.cz a nebo Lidovky.cz, tam dokonce došlo k zajímavé situaci. Signifikantní je zejména nepřirozeně vysoký počet hlasujících a dále jednoznačný výsledek, který navíc je v průběhu doby stále stejně, rovnoměrně posilován. Anketa na Novinkách.cz nám sdělila, že ani ministr Dobeš, ani John by neměli opustit své posty.
Na Lidovkách, pro změnu, čtenáři vyloučili z vlády ministra Kalouska a vylučovali ho v pravidelném tempu 3 hlasy za sekundu. Následně však došlo ke změně a každý z ministrů během několika minut získal stovky hlasů. Lidovky tak překonaly konkurenci na Novinkách s necelými 40 000 hlasujících, kteří premiérovi doporučili vyloučit i ty nejpopulárnější ministry. Jinými slovy, krátkodobě tato anketa překonala i sledovanost videa, na kterém prezident uzme protokolární pero.
Po takovém vývoji i na Lidovkách pochopili, že anketa nereflektuje vůbec nic (mimochodem paradoxně došlo i k odečítání hlasů, takže se evidentně někdo v redakci snažil „čistit“ data). Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat – a dnes v dané anketě nejsou čísla vůbec žádná.
Paradoxní je, že právě server Lidovky.cz již před několika měsíci spustil jiný projekt postavený na sociálních sítích – hlasování o popularitě ministrů – Známkujte politiky (v době psaní tohoto článku tato anketa zmizela z úvodní strany serveru). Díky naprosto odlišnému přístupu dovoluje server hlasovat pouze vlastníkům profilů na Facebooku, hlasování není jednorázové, ale preference jde samozřejmě změnit. Jinými slovy, jde hůře manipulovat, byť i zde to je „pouze“ pracnější.
K čemu nám tedy ty ankety jsou? Nikdy nemůže zcela věřit tomu, zda nejsou ovlivněné něčím zájmem. Samy redakce/vydavatelé kladou minimální překážky tomu, aby ankety bylo možné cinknout. Povedou výsledky anket ke změně smýšlení čtenářů? K napsání dalších článků, že „překvapivě“ ten či onen politik je populární nebo ten či onen produkt je kvalitní?
Možná by stačilo vědět, že ankety občas nejsou názorem čtenářů a už vůbec ne redakce. Že mystifikací (hloupějších a prvoplánovějších) se nedopouští jen ministr Kalousek. A že v době krize začíná být součástí komunikace technická podpora IT firmy. A že každý trik se dá prohlédnout – třeba tím, že se někde objeví nepřirozeně velké množství „hlasujících“.
19. 4. 2011
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
T-Mobile představil limitovanou předplacenku se 100 GB dat, za kterou zaplatíte jen 300 Kč měsíčně. A každé 12...
Společnost Netflix rozšířila nová pravidla pro sdílení hesel do dalších více než 100 zemí. Za využívání účtu mimo...
CETIN od dubna zařadil do svého portfolia nový tarif, který umožní na optických přípojkách využívat rychlost až...