Úvod > Články > Kosmas bude nabízet e-knihy!

Kosmas bude nabízet e-knihy!

Také knižní průmysl se vyvíjí. Když v roce 1998 začínalo internetové knihkupectví Kosmas, jednalo se o malou revoluci. Po letech přichází Kosmas s novou verzí, která má reflektovat nové trendy a hlavně se připravit na prodej elektronických knih. Připravili jsme pro vás rozhovor s obchodním ředitelem Kosmasu Josefem Žákem.

Když zavzpomínáte na začátky Kosmasu a na programování původní verze, můžete říct, kde vnímáte oproti dnešku největší rozdíly?

Když nechám stranou rozpočet, tak hlavní rozdíl byl v přístupu k celému projektu. První verzi Kosmasu jsme začali připravovat v roce 1998 v týmu čítajícím dva lidi – mně, coby vedoucího projektu, a programátora Honzu Vávru. Vše vznikalo in-house a aplikaci jsme roubovali na dosovský skladově-účetní systém. Když na to zavzpomínám, tak úpřímně nechápu, jak je možné, že jsme e-shop spustili po devíti měsících od začátku projektu. Síla mladického nadšení, „nezatíženosti“ zkušenostmi a drzosti je asi nezměrná.

Na začátku nové verze byl půlrok analýz, dotazování, testování a diskuzí. V Kosmasu na nové verzi intenzivně pracoval čtyřčlenný tým. Na samotné realizaci, která trvala rok, se podíleli tři externí dodavatelé – na grafiku, fulltextové vyhledávání a samotný web a aplikaci.

Kam se posunul knižní trh za dobu trvání Kosmasu? V zásadě udáváte směr v internetovém prodeji, ale je všechno podle vašich představ?

Za posledních deset let vzrostl počet a celková plocha „kamenných“ knihkupectví, především v souvislosti s výstavbou obchodních center. A vznikla i řada dalších internetových knihkupectví. Takže konkurence nám narostla, což je také jedním z motivů ke spuštění nové verze. Pozitivní změnou je zlepšení logistických i informačních služby nakladatelů. Proto v nové verzi budeme ve větší míře nabízet i zboží, které nemáme na svém skladu, ale máme potvrzenou dostupnost na skladu spolehlivého dodavatele.

Kdo u vás vlastně nakupuje?

O zákaznících žádná demografická data nesbíráme, takže máme představu jen o regionální skladbě a případně pohlaví. Za dvanáct let se „znormalizoval“ podíl žen, které v začátcích Kosmasu tvořili přibližně třetinu. Nyní již tvoří většinu, což odpovídá tomu, že ženy jsou obecně silnější čtenářky než muži. V regionální struktuře objednávek dominuje Praha s 18%, následovaná Brnem a Plzní.

Co byly základní impulzy ke změně designu a systému?

Dařilo se nám držet skupinu kmenových, pravidelně nakupujících zákazníků, ale nedařilo se nám ji uspokojivým tempem rozšiřovat. Klesat začal i samotný počet nových zákaznických registrací. Uvědomili jsme si, že grafika i objednávkový proces staré verze zaostává za tím, na co je většina českých zákazníků e-shopů dnes zvyklá. Zároveň jsme měli řadu námětů zákazníků a vlastních nápadů, které bylo komplikované do staré verze zavádět. Proto jsme se rozhodli postavit knihkupectví od základu znovu.

Podle jakých kritérií jste vybírali grafiku?

Naším cílem bylo vytvořit grafiku, která je moderní a zároveň nadčasová. Nemalá část našich stálých zákazníků je poměrně konzervativní, a proto chceme, aby nám toto grafické pojetí vydrželo minimálně dalších pět let.

Co se týká struktury stránek, bylo naším cílem zachovat jejich maximální přehlednost a jednoduchost navigace. To byl jeden z nejčastěji uváděných kladů staré verze, který vyšel z dotazování uživatelů, a proto jsme jej chtěli zachovat.

Co se změnilo nejvíc? Z čeho máte největší radost? Co byste ještě rádi doladili? (určitě vyhledávání)

Na všechny tři otázky mám jednu odpověď – nové fulltextové vyhledávání. Kvalitní fulltext v e-shopu s knihami má mnohem větší význam než např. u prodeje elektroniky, proto jsme mu věnovali velkou pozornost. A myslím, že ten v novém Kosmasu se opravdu vydařil a že bude i jedním z důvodů, proč bude pro zákazníky příjemnější nakupovat u nás. Zároveň jsme si vědomi, že algoritmus pro výpočet relevance není stoprocentně dokonalý a že nás čeká jeho průběžné dolaďování. 

Když vstoupíte na nový Kosmas, zaujme vás položka „severská krimi“ hned v hlavní nabídce. Osvětlíte její důvod?

Když se podíváte na žebříčky bestsellerů za poslední rok či dva, uvidíte jména jako Stieg Larrson, Lars Kepler, Jo Nesbo. Je zřejmé, že severská detektivka je v Česku in. A protože v létě se detektivky čtou ještě více než v jiném období, vybrali jsme ji jako startovní tématickou nabídku. Je tam však dočasně, za pár dní či týdnů ji nahradí jiná. Nová verze nám umožňuje dělat mnohem více „knihkupecké“ práce – ručně sestavovat a různým způsobem prezentovat i propagovat tématické nabídky knih. Zároveň výklady mají svoji „inteligenci“ a při zobrazování titulů zohledňují, jak dlouho je daný titul v tématické nabídce zařazen a jak často na něj návštěvníci klikají.

A co elektronické knihy? Na váš projekt se docela čeká, kdy jej spustíte a na co se mohou čtenáři těšit? Kolik nových knih plánujete v elektronické podobě v první vlně?

Prodej elektronických knih chceme na Kosmas.cz spustit v září. Chceme nabídnout otevřené řešení, proto budeme nabízet knihy ve formátech PDF, ePub (s i bez Adobe DRM) a Mobi. Ke spuštění bychom rádi měli minimálně 500 titulů v prodeji. Bohužel jsme v tuto chvíli ještě tohoto čísla neosáhli, i když máme uzavřeny smlouvy s desítkami nakladatelů. Řada z nich má v plánu připravit a poskytnout své e-knihy do konce prázdnin, tak uvidíme.

Na závěr se chci zeptat, jak postihne zvýšení DPH na knihy Kosmas?

Myslím, že samotné zvýšení DPH na knihy nebude mít specifický dopad na Kosmas. Spíše se dá čekat, že snížení koupěschopnosti dané zdražením potravin, energií a dalších služeb dopadne negativně na celý knižní trh. Větší citlivost na cenu by však nakonec mohla dovést na Kosmas.cz více zákazníků díky nabízeným slevám a nízkým cenám dopravy.

Josef Žák

Narozen 1973, vystudoval VŠE. V roce 1998 nastoupil do společnosti Kolportér s. r. o. jako vedoucí projektu internetového knihkupectví. Po sloučení obchodních aktivit firem Maťa a Kolportér a vzniku formy Kosmas s. r. o. na začátku roku 1999 zaměstnancem této firmy na pozici vedoucího oddělení internetového knihkupectví. V roce 2008 přešel na pozici obchodního ředitele firmy. 

24. 8. 2011

Autor: Richard Klíčník

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

EU obvinila platformu X z klamání uživatelů

Společnost X porušila pravidla Evropské unie týkající se online obsahu. Modrý odznak prý klame uživatele sociální sítě.

 

Google Mapy nabídnou AR obsah

Google Mapy chystají novou funkci zaměřenou na rozšířenou realitu. Uživatelé si budou moci zobrazit AR obsah v...

 

EU prověřuje Telegram, měl by mít více aktivních uživatelů, než uvádí

Evropská unie údajně prověřuje aplikaci pro zasílání zpráv Telegram. Úřady mají podezření, že má platforma více...

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...