Také knižní průmysl se vyvíjí. Když v roce 1998 začínalo internetové knihkupectví Kosmas, jednalo se o malou revoluci. Po letech přichází Kosmas s novou verzí, která má reflektovat nové trendy a hlavně se připravit na prodej elektronických knih. Připravili jsme pro vás rozhovor s obchodním ředitelem Kosmasu Josefem Žákem.
Když zavzpomínáte na začátky Kosmasu a na programování původní verze, můžete říct, kde vnímáte oproti dnešku největší rozdíly?
Když nechám stranou rozpočet, tak hlavní rozdíl byl v přístupu k celému projektu. První verzi Kosmasu jsme začali připravovat v roce 1998 v týmu čítajícím dva lidi – mně, coby vedoucího projektu, a programátora Honzu Vávru. Vše vznikalo in-house a aplikaci jsme roubovali na dosovský skladově-účetní systém. Když na to zavzpomínám, tak úpřímně nechápu, jak je možné, že jsme e-shop spustili po devíti měsících od začátku projektu. Síla mladického nadšení, „nezatíženosti“ zkušenostmi a drzosti je asi nezměrná.
Na začátku nové verze byl půlrok analýz, dotazování, testování a diskuzí. V Kosmasu na nové verzi intenzivně pracoval čtyřčlenný tým. Na samotné realizaci, která trvala rok, se podíleli tři externí dodavatelé – na grafiku, fulltextové vyhledávání a samotný web a aplikaci.
Kam se posunul knižní trh za dobu trvání Kosmasu? V zásadě udáváte směr v internetovém prodeji, ale je všechno podle vašich představ?
Za posledních deset let vzrostl počet a celková plocha „kamenných“ knihkupectví, především v souvislosti s výstavbou obchodních center. A vznikla i řada dalších internetových knihkupectví. Takže konkurence nám narostla, což je také jedním z motivů ke spuštění nové verze. Pozitivní změnou je zlepšení logistických i informačních služby nakladatelů. Proto v nové verzi budeme ve větší míře nabízet i zboží, které nemáme na svém skladu, ale máme potvrzenou dostupnost na skladu spolehlivého dodavatele.
Kdo u vás vlastně nakupuje?
O zákaznících žádná demografická data nesbíráme, takže máme představu jen o regionální skladbě a případně pohlaví. Za dvanáct let se „znormalizoval“ podíl žen, které v začátcích Kosmasu tvořili přibližně třetinu. Nyní již tvoří většinu, což odpovídá tomu, že ženy jsou obecně silnější čtenářky než muži. V regionální struktuře objednávek dominuje Praha s 18%, následovaná Brnem a Plzní.
Co byly základní impulzy ke změně designu a systému?
Dařilo se nám držet skupinu kmenových, pravidelně nakupujících zákazníků, ale nedařilo se nám ji uspokojivým tempem rozšiřovat. Klesat začal i samotný počet nových zákaznických registrací. Uvědomili jsme si, že grafika i objednávkový proces staré verze zaostává za tím, na co je většina českých zákazníků e-shopů dnes zvyklá. Zároveň jsme měli řadu námětů zákazníků a vlastních nápadů, které bylo komplikované do staré verze zavádět. Proto jsme se rozhodli postavit knihkupectví od základu znovu.
Podle jakých kritérií jste vybírali grafiku?
Naším cílem bylo vytvořit grafiku, která je moderní a zároveň nadčasová. Nemalá část našich stálých zákazníků je poměrně konzervativní, a proto chceme, aby nám toto grafické pojetí vydrželo minimálně dalších pět let.
Co se týká struktury stránek, bylo naším cílem zachovat jejich maximální přehlednost a jednoduchost navigace. To byl jeden z nejčastěji uváděných kladů staré verze, který vyšel z dotazování uživatelů, a proto jsme jej chtěli zachovat.
Co se změnilo nejvíc? Z čeho máte největší radost? Co byste ještě rádi doladili? (určitě vyhledávání)
Na všechny tři otázky mám jednu odpověď – nové fulltextové vyhledávání. Kvalitní fulltext v e-shopu s knihami má mnohem větší význam než např. u prodeje elektroniky, proto jsme mu věnovali velkou pozornost. A myslím, že ten v novém Kosmasu se opravdu vydařil a že bude i jedním z důvodů, proč bude pro zákazníky příjemnější nakupovat u nás. Zároveň jsme si vědomi, že algoritmus pro výpočet relevance není stoprocentně dokonalý a že nás čeká jeho průběžné dolaďování.
Když vstoupíte na nový Kosmas, zaujme vás položka „severská krimi“ hned v hlavní nabídce. Osvětlíte její důvod?
Když se podíváte na žebříčky bestsellerů za poslední rok či dva, uvidíte jména jako Stieg Larrson, Lars Kepler, Jo Nesbo. Je zřejmé, že severská detektivka je v Česku in. A protože v létě se detektivky čtou ještě více než v jiném období, vybrali jsme ji jako startovní tématickou nabídku. Je tam však dočasně, za pár dní či týdnů ji nahradí jiná. Nová verze nám umožňuje dělat mnohem více „knihkupecké“ práce – ručně sestavovat a různým způsobem prezentovat i propagovat tématické nabídky knih. Zároveň výklady mají svoji „inteligenci“ a při zobrazování titulů zohledňují, jak dlouho je daný titul v tématické nabídce zařazen a jak často na něj návštěvníci klikají.
A co elektronické knihy? Na váš projekt se docela čeká, kdy jej spustíte a na co se mohou čtenáři těšit? Kolik nových knih plánujete v elektronické podobě v první vlně?
Prodej elektronických knih chceme na Kosmas.cz spustit v září. Chceme nabídnout otevřené řešení, proto budeme nabízet knihy ve formátech PDF, ePub (s i bez Adobe DRM) a Mobi. Ke spuštění bychom rádi měli minimálně 500 titulů v prodeji. Bohužel jsme v tuto chvíli ještě tohoto čísla neosáhli, i když máme uzavřeny smlouvy s desítkami nakladatelů. Řada z nich má v plánu připravit a poskytnout své e-knihy do konce prázdnin, tak uvidíme.
Na závěr se chci zeptat, jak postihne zvýšení DPH na knihy Kosmas?
Myslím, že samotné zvýšení DPH na knihy nebude mít specifický dopad na Kosmas. Spíše se dá čekat, že snížení koupěschopnosti dané zdražením potravin, energií a dalších služeb dopadne negativně na celý knižní trh. Větší citlivost na cenu by však nakonec mohla dovést na Kosmas.cz více zákazníků díky nabízeným slevám a nízkým cenám dopravy.
Josef Žák
Narozen 1973, vystudoval VŠE. V roce 1998 nastoupil do společnosti Kolportér s. r. o. jako vedoucí projektu internetového knihkupectví. Po sloučení obchodních aktivit firem Maťa a Kolportér a vzniku formy Kosmas s. r. o. na začátku roku 1999 zaměstnancem této firmy na pozici vedoucího oddělení internetového knihkupectví. V roce 2008 přešel na pozici obchodního ředitele firmy.
24. 8. 2011
Autor: Richard Klíčník
Meta spustila první reklamy v aplikaci Threads. Testování probíhá s vybranými značkami v USA a Japonsku.
Společnost OpenAI představila nového AI agenta s názvem Operator, díky kterému můžete automatizovat řadu úkolů ve...
Přibližně 12 hodin poté, co se v USA vypnul, už je TikTok zpět. Na návratu má zásluhu prezident Donald Trump, který...
Oneplay od 10. března nahradí O2 TV a Voyo. Co se pro vás s přechodem na novou aplikaci změní? A na co byste si měli...
Oneplay od 10. března nahradí končící O2 TV a Voyo. Nabídne přitom čtyři různé balíčky – co v nich najdete a kolik...
Oneplay nabídne bohatý výběr filmů, seriálů, sportovních přenosů i televizních kanálů. Pro některé uživatele je to...