Velké firmy mají neuvěřitelnou schopnost přicházet s nápady, jak své zákazníky holit natvrdo.
Kam se hrabou inovace! Oddělení lidí, přicházejících s nápady, jak elegantně přiholit zákazníky, musí být výrazně větší než oddělení věnované výzkumu.
Klasickým příkladem jsou plynárny, vodárny a elektrické podniky, které dávno přišly na trik vybírání záloh. Peníze sice na konci roku spolehlivě vrátí, ale úroky za peníze, které během roku končí v jejich kasičkách, si samozřejmě nechají. U jednotlivce se jedná o drobné, u miliónu zákazníků pak cinká ve firemních kasách výrazně lépe.
S trochu jiným trikem přišly před léty výrobci počítačů. V ceně je zakalkulována spousta softwarového odpadu, který sice nikdo nechce, ale který dostaneme s novým počítačem, ať děláme, co děláme.
Dřív to přicházelo v podobě přiložených cédéček, takže jsme mohli nejrůznější SE či Limited Addition jednoduše házet rovnou do popelnice. Později pak všechen tenhle nepoužitelnej softwarovej humus přichází výhradně nainstalován s nadějí, že se někdo chytne a objedná plnou verzi.
Výrobci počítačů samozřejmě za tyto programy buď platí (a cenu přisadí k ceně počítače), nebo naopak dostávají od výrobců softwaru s patřičným obolusem, o který se s budoucím majitelem pochopitelně dělit nehodlají.
S podobným podfukem přišly i firmy poskytující mobilní či telefonní sítě. Můj Samsung kupovaný přes AT&T obsahuje 43 aplikací, které přišly s telefonem. Ani jednu z nich nechci, ani jednu z nich nepotřebuju. A vymazat nejdou, o to se softwaroví mágové postarali.
Když vynechám to, že zabírají tři displeje, a k tomu, co opravdu chci, se musím prodírat závějí softwarového svinstva, tak horší je to, že tyto aplikaci neustále vyžadují upgrade. Samozřejmě, mohu žádost o upgrade odmítnout. To ale funguje jen tři hodiny, potom se stejná žádost objeví znovu.
No a upgrade je teoreticky zadarmo, ale ne každej má doma wifinku nebo je ochoten běžet bůhví kam, kde je to zadarmo. Všichni ostatní platí svým paušálem na data, který se buď zdražuje, nebo snižuje (ve značném množství případů pak platí oboje).
Některé čiperné, o to méně zajímavé aplikace, zvládnou updatování až třikrát týdně. Na první pohled se to nezdá, ale velikost updatů se pohybuje od 1,5 MB až po 10 MB, takže za týden to je pěkný balík, navíc spíše pro PC než pro mobil.
Otázkou pak bude, s čím přijde nějaký čipera příště? Zacvakneme za zmáčknutí nějakého vybraného tlačítka speciální poplatek? Budou hovory u přetížené sítě či věže dražší? Když může letecká společnost přijít s poplatkem za použití záchodu, nepochybuji o tom, že nějaká telefonní společnost přijde s podobnou ptákovinou.
9. 5. 2012
Autor: Václav Větvička
Meta spustila první reklamy v aplikaci Threads. Testování probíhá s vybranými značkami v USA a Japonsku.
Společnost OpenAI představila nového AI agenta s názvem Operator, díky kterému můžete automatizovat řadu úkolů ve...
Přibližně 12 hodin poté, co se v USA vypnul, už je TikTok zpět. Na návratu má zásluhu prezident Donald Trump, který...
TikTok plánuje vypnout svou aplikaci pro uživatele v USA už tuto neděli, kdy by mohl vstoupit v platnost federální...
V prosinci rychlost Wi-Fi internetu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš pskytovatel a ve kterém regionu jsme...
Vodafone odstartoval dvoutýdenní Crazy Week. V rámci akce zlevnil pevný internet, včetně gigabitové rychlosti, na...