Úvod > Články > Když velké firmy kradou, co to jde...

Když velké firmy kradou, co to jde...

Velké firmy mají neuvěřitelnou schopnost přicházet s nápady, jak své zákazníky holit natvrdo.

Kam se hrabou inovace! Oddělení lidí, přicházejících s nápady, jak elegantně přiholit zákazníky, musí být výrazně větší než oddělení věnované výzkumu.

Klasickým příkladem jsou plynárny, vodárny a elektrické podniky, které dávno přišly na trik vybírání záloh. Peníze sice na konci roku spolehlivě vrátí, ale úroky za peníze, které během roku končí v jejich kasičkách, si samozřejmě nechají. U jednotlivce se jedná o drobné, u miliónu zákazníků pak cinká ve firemních kasách výrazně lépe.

S trochu jiným trikem přišly před léty výrobci počítačů. V ceně je zakalkulována spousta softwarového odpadu, který sice nikdo nechce, ale který dostaneme s novým počítačem, ať děláme, co děláme.

Dřív to přicházelo v podobě přiložených cédéček, takže jsme mohli nejrůznější SE či Limited Addition jednoduše házet rovnou do popelnice. Později pak všechen tenhle nepoužitelnej softwarovej humus přichází výhradně nainstalován s nadějí, že se někdo chytne a objedná plnou verzi.

Výrobci počítačů samozřejmě za tyto programy buď platí (a cenu přisadí k ceně počítače), nebo naopak dostávají od výrobců softwaru s patřičným obolusem, o který se s budoucím majitelem pochopitelně dělit nehodlají.

S podobným podfukem přišly i firmy poskytující mobilní či telefonní sítě. Můj Samsung kupovaný přes AT&T obsahuje 43 aplikací, které přišly s telefonem. Ani jednu z nich nechci, ani jednu z nich nepotřebuju. A vymazat nejdou, o to se softwaroví mágové postarali.

Když vynechám to, že zabírají tři displeje, a k tomu, co opravdu chci, se musím prodírat závějí softwarového svinstva, tak horší je to, že tyto aplikaci neustále vyžadují upgrade. Samozřejmě, mohu žádost o upgrade odmítnout. To ale funguje jen tři hodiny, potom se stejná žádost objeví znovu.

No a upgrade je teoreticky zadarmo, ale ne každej má doma wifinku nebo je ochoten běžet bůhví kam, kde je to zadarmo. Všichni ostatní platí svým paušálem na data, který se buď zdražuje, nebo snižuje (ve značném množství případů pak platí oboje).

Některé čiperné, o to méně zajímavé aplikace, zvládnou updatování až třikrát týdně. Na první pohled se to nezdá, ale velikost updatů se pohybuje od 1,5 MB až po 10 MB, takže za týden to je pěkný balík, navíc spíše pro PC než pro mobil.

Otázkou pak bude, s čím přijde nějaký čipera příště? Zacvakneme za zmáčknutí nějakého vybraného tlačítka speciální poplatek? Budou hovory u přetížené sítě či věže dražší? Když může letecká společnost přijít s poplatkem za použití záchodu, nepochybuji o tom, že nějaká telefonní společnost přijde s podobnou ptákovinou. 

9. 5. 2012

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Clubhouse se vrací jako aplikace pro posílání hlasových zpráv

Clubhouse prošel velkou aktualizací. Nově se zaměřuje více na komunikaci s přáteli a umožňuje posílat hlasové zprávy...

 

Platící uživatelé X (dříve Twitter) mohou skrýt své lajky u příspěvků

Předplatitelé služby Premium na platformě X (dříve Twitter) mají nově možnost nastavit svou stránku "To se mi líbí"...

 

Grindr přišel o polovinu zaměstnanců, nelíbil se jim návrat do kanceláří

LGBTQ seznamovací aplikace Grindr zrušila možnost práce na dálku a žádá po zaměstnancích, aby se vrátili do...

Nejčtenější články

Velké srovnání studentských tarifů

 

Všichni velcí operátoři mají v nabídce tarify pro studenty a zákazníky do 26 let. V dnešním článku vám přinášíme...

Co je to hotspot a jak ho používat?

 

Hotspot je funkce na telefonu nebo samostatné zařízení, pomocí kterého se můžete připojit k mobilnímu internetu. Jak...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v srpnu 2023

 

V srpnu rostly rychlosti mobilního i pevného internetu. Podívejte se, jak si vedly jednotlivé technologie a...