Úvod > Články > Když velké firmy kradou, co to jde...

Když velké firmy kradou, co to jde...

Velké firmy mají neuvěřitelnou schopnost přicházet s nápady, jak své zákazníky holit natvrdo.

Kam se hrabou inovace! Oddělení lidí, přicházejících s nápady, jak elegantně přiholit zákazníky, musí být výrazně větší než oddělení věnované výzkumu.

Klasickým příkladem jsou plynárny, vodárny a elektrické podniky, které dávno přišly na trik vybírání záloh. Peníze sice na konci roku spolehlivě vrátí, ale úroky za peníze, které během roku končí v jejich kasičkách, si samozřejmě nechají. U jednotlivce se jedná o drobné, u miliónu zákazníků pak cinká ve firemních kasách výrazně lépe.

S trochu jiným trikem přišly před léty výrobci počítačů. V ceně je zakalkulována spousta softwarového odpadu, který sice nikdo nechce, ale který dostaneme s novým počítačem, ať děláme, co děláme.

Dřív to přicházelo v podobě přiložených cédéček, takže jsme mohli nejrůznější SE či Limited Addition jednoduše házet rovnou do popelnice. Později pak všechen tenhle nepoužitelnej softwarovej humus přichází výhradně nainstalován s nadějí, že se někdo chytne a objedná plnou verzi.

Výrobci počítačů samozřejmě za tyto programy buď platí (a cenu přisadí k ceně počítače), nebo naopak dostávají od výrobců softwaru s patřičným obolusem, o který se s budoucím majitelem pochopitelně dělit nehodlají.

S podobným podfukem přišly i firmy poskytující mobilní či telefonní sítě. Můj Samsung kupovaný přes AT&T obsahuje 43 aplikací, které přišly s telefonem. Ani jednu z nich nechci, ani jednu z nich nepotřebuju. A vymazat nejdou, o to se softwaroví mágové postarali.

Když vynechám to, že zabírají tři displeje, a k tomu, co opravdu chci, se musím prodírat závějí softwarového svinstva, tak horší je to, že tyto aplikaci neustále vyžadují upgrade. Samozřejmě, mohu žádost o upgrade odmítnout. To ale funguje jen tři hodiny, potom se stejná žádost objeví znovu.

No a upgrade je teoreticky zadarmo, ale ne každej má doma wifinku nebo je ochoten běžet bůhví kam, kde je to zadarmo. Všichni ostatní platí svým paušálem na data, který se buď zdražuje, nebo snižuje (ve značném množství případů pak platí oboje).

Některé čiperné, o to méně zajímavé aplikace, zvládnou updatování až třikrát týdně. Na první pohled se to nezdá, ale velikost updatů se pohybuje od 1,5 MB až po 10 MB, takže za týden to je pěkný balík, navíc spíše pro PC než pro mobil.

Otázkou pak bude, s čím přijde nějaký čipera příště? Zacvakneme za zmáčknutí nějakého vybraného tlačítka speciální poplatek? Budou hovory u přetížené sítě či věže dražší? Když může letecká společnost přijít s poplatkem za použití záchodu, nepochybuji o tom, že nějaká telefonní společnost přijde s podobnou ptákovinou. 

9. 5. 2012

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz upozorní uživatele na možnost nákazy koronavirem

Mapy.cz se vydaly do boje proti koronaviru. V mobilní aplikaci nyní můžete zjistit, zda se ve vašem okolí objevil...

 

WhatsApp konečně přidal dark mode

Aplikace WhatsApp se konečně dočkala tmavého režimu. Zapnout ho nově mohou uživatelé s operačním systémem iOS i Android.

 

Řazení od nejrelevantnějších nebo nejnovějších příspěvků? Facebook vám dá na výběr

Facebook se svými sociálními sítěmi rád experimentuje. I když často sklízí negativní ohlasy, některé pokusy se...

Nejčtenější články

Jaké změny přinese novela zákona o elektronických komunikacích?

 

Novela zákona o elektronických komunikacích vstoupí v účinnost 1. dubna 2020. Co všechno změní a jaký dopad bude mít...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2020

 

Jaké rychlosti internetu jsme naměřili? Který poskytovatel nabízel nejrychlejší optické, kabelové, Wi-Fi, DSL a...

Jak dlouho přežije koronavirus na telefonu?

 

Ruce si myjeme a dezinfikujeme co možná nejčastěji, ale na telefon často zapomínáme. Na jeho těle přitom může přežít...