Úvod > Články > Koupí Facebook Operu a stane se IE opět hegemonem?

Koupí Facebook Operu a stane se IE opět hegemonem?

Poslední dny a týdny ukazují na zajímavé posuny v oblasti internetových prohlížečů. Microsoft se rozhodl prosazovat IE jako privilegovaný prohlížeč ve Windows RT, Facebook si dělá zálusk na Operu a Google Chrome se (možná) stal jedničkou mezi prohlížeči.

Po delší době se dostaly webové prohlížeče opět do centra zájmu médií, a to hned z několika důvodů – zásadní změny se totiž dají čekat v chování Microsoftu, Google se chopil pozice tržní jedničky se svým Chrome a živo je i okolo Opery. Na vše podstatné se podíváme v následujícím článku. 

Internet Explorer

Podle velké části odborné veřejnosti má současný Internet Explorer takovou ztrátu na konkurenci ve všech technologických ohledech i v mediálním obraze, že ji už ani nemůže dohnat. Jeho tržní podíl neustále klesá a ve všem je, takříkajíc, o krok pozadu. Mnozí tak viděli tento prohlížeč jako mrtvý projekt, který už nemá co nabídnout. Paradoxně jej nesrazila na kolena antimonopolní opatření ve Windows, ale masivní technologická ztráta na Firefox (v první etapě) a dokonalá marketingová kampaň Google ve druhém kroku. Přesto se zdá, že se IE blýská na lepší časy. 

Microsoft se rozhodl, že ve svém operačním systému Windows RT bude zásadním způsobem preferovat IE. Bude totiž jádrem pro výpočty aplikací, takže v zásadě bude existovat jen pramalý důvod, aby se uživatel obracel k jinému prohlížeči – ten bude totiž s velkou pravděpodobností v oblasti běhu aplikací pomalejší. Windows RT, o kterém se příliš nemluví, je operační systém Microsoftu, který bude založený na prvcích Windows 8 a určený pro procesory ARM, tedy primárně pro tablety, ale také pro různá další „úsporná zařízení“, jakými jsou all in one počítače, set-top boxy atp. 

V současné době má Microsoft v této oblasti tak malý podíl, že není důvod, aby byl antimonopolními úřady vyšetřován za nějaké nekalé operace. Mozilla přesto podala podnět s tím, že není žádný technologický důvod, aby byl právě IE protěžován na úkor jiného prohlížeče. Windows RT by se přitom mohly stát jedním z klíčových produktů Windows 8. Význam tabletů neustále roste, stejně jako počet chytrých televizorů, nenáročných počítačů a dalších zařízení, kde budou procesory ARM používány. 

Bude velice zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví příslušné orgány a zda bude Microsoft nucen svůj postoj změnit. Současně společnost oznámila, že bude svůj prohlížeč dodávat také na Xbox 360, kde by měl být ovládán přes Kinect. Podle všeho se ale Mozilla vyslyšení svých stížností nedočká. Obdobná situace je totiž také v oblasti Apple zařízení, kde je přístup alternativních prohlížečů velice omezený. 

Facebook a Opera

Facebook neprožívá právě radostné období. Minulý týden vstoupil na burzu a po prvním dni začínalo být jasné, že se jeho akcie budou propadat. A to se skutečně stalo. Podle analytiků je jejich reálná cena někde kolem 20 - 25 USD, což je podstatě méně, než jaká byla upisovací cena. Jen jako poznámku na okraj můžeme uvést, že tržní kapitace společnosti klesla během jediného týdne ze 110 miliard dolarů na necelých 70 a propad bude pokračovat. Důvody, proč se Facebook nedař,í jsou vcelku známé – jen minimální schopnost generovat příjmy a nulový obchodní model na mobilních zařízeních. A právě počet přístupů z mobilních telefonů má největší vliv na klesající příjmy. 

Mobilní segment je přitom pro Facebook klíčový – nedávno kvůli němu koupil Instagram a zdá se, že se dívá po další akvizici – prohlížeči Opera. Ten má na stolních počítačích relativně malý a stabilní podíl, ale je velice perspektivní v oblasti přenosných zařízení. Opera Mini a Mobile provádí totiž přednačtení stránek a jejích propočet na serverech Opery a uživatel dostává zkomprimovaný kód, který je podstatně menší, než v případě klasického načítaní skriptů a obrázků. Navíc je možné jej rychleji vykreslovat na obrazovku. 

Společnost se navíc staví do role konkurenta Androidu v oblasti Smart TV, kde sází na nižší nároky na hardware a tedy i nižší cenu koncových zařízení. Spekulace o tom, že by se kupcem Opery mohl stát Facebook, jsou poměrně pochopitelné. Společnost se nechala slyšet, že by se jí strategický partner hodil a sociální síť zase potřebuje získat silného spojence v oblasti mobilních aplikací a dalších zařízení. Tedy potažmo proti Google. Ten stejně Operu koupit nemůže, protože celý obchod by jistě neschválily úřady. 

Facebook by tím vylepšil svojí pozici hned v několika oblastech – získal by přístup k mobilním uživatelům, kterým by mohl prodávat reklamu i jinak než jen přes svého mobilního klienta (zatím ale asi není úplně jasné jak), diverzifikoval by svoji nabídku služeb a měl by prohlížeč, který by mohl optimalizovat pro své sociální služby. Bylo by zajímavé sledovat, co by se dělo s nástroji jako je MyOpera. 

Google Chrome

Podle statistik StatCounter je Google Chrome nejpoužívanějším prohlížečem současnosti. Zatím toto prvenství držel jen o víkendech, případně jen v souboji verzí prohlížečů. Dnes by měl být jedničkou i co se celých rodin týče. Jde o zisk spíše symbolický, protože podle dat od společnosti Net Applications je až trojkou, zatímco IE meziročně dokonce vzrostl. Rozdíl je samozřejmě ve statistice a metodice vyhodnocování dat. Jisté je, že jde jednoznačně nahoru a v současné době mu nedokáže nikdo konkurovat. 

Data StatCounter navíc ukazují, že odebírá uživatele především Internet Exploreru, tedy firemnímu sektoru, což je pro Google mimořádně důležité. Nová verze s pořadovým číslem 19 totiž přináší experimentální podporu Web Intents, což je API podstatně zvětšující možnosti webových aplikací a jejich propojení s deskopovými. Mimo to přibyla možnost synchronizace otevřených karet mezi více zařízeními (Maxthon či Firefox to již umí delší dobu) a opravily se bezpečnostní chyby. 

Závěrem

Webové prohlížeče zažívají v posledních dnech dramatické přesuny a změny. Bude zajímavé sledovat, jak se budou v dalších týdnech a měsících vyvíjet. Zajímavý je trend zvyšující se potřeby opustit zacílení na klasický desktop směrem k tabletům, televizím, mobilním zařízením či herním konzolím. A samozřejmě cílení na spojení aplikací webových, mobilních, desktopových a sociálních sítí. Bez povšimnutí by neměl zůstat ani fakt, že Firefox, ač v posledních verzích přinejmenším dohnal konkurenci, začíná držet černého Petra. 

31. 5. 2012

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...