Úvod > Články > Bude na e-mail nutná známka?

Bude na e-mail nutná známka?

O tom, že se spam řítí po internetu způsobem připomínajícím povodeň, ví každý, kdo používá e-mail.

Stejně tak nevím o nikom, komu by denní nabídka prostředků na zvětšování penisu, zpevňování ňader, přístupu k okukování krásné Naděždy a možnosti rychlého zbohatnutí z opuštěného nigerijského konta nelezla krkem. Horší je, že nikdo neví, jak ze spamové pasti ven.

Již před delší dobou se našli internetoví odpadlíci, kteří přišli s myšlenkou vylepšit odesílání e-mailů jakousi internetovou známkou. Tito věrozvěstové zkázy tvrdili, že částka v hodnotě řekněme 30 haléřů nebude pro jednotlivce ani solidní firmu nijak závažná (a jednotlivci si alespoň nebudou psát 10 jednořádkových mailů a pošlou celou stránku najednou), zatímco i nízká částka finančně položí dobráky, co rozesílají desítky miliónů spamů denně.

Celkem očekávaně byli tito experti opakovaně zašlapáváni v prach poukazem jak na nepraktičnost, tak na obecnou filozofii internetu.

Postupně ale získala myšlenka internetové známky nečekaného zastánce. Tím se nestal nikdo jiný než Velký Bill. Ano, jedná se o všemocného guru Microsoftu Billa Gatese. Ten na Světovém ekonomickém fóru prohlásil, že spam do dvou let zmizí, neboť za e-mail se v té době již bude platit.

Lehce bylo tehdy možné nad Billovou poznámkou mávnout rukou a připomenout jeho podobně neúčinné výroky o tom, že do roka budou jeho programy neprůstřelné.

Skutečnost, že podobnou myšlenku reálně připravoval i portál Yahoo, který tiše testoval systém e-mailových známek vyvinutý firmou Goodmail, však naznačovala, že Gates výjimečně nemluví do větru.

Jednotlivcům se pochopitelně vzteky kroutí prsty u nohou, protože představa platit za e-mail je mimořádně nepříjemná, cena internetové známky by sice byla na počátku opravdu zanedbatelná, ale nepochybně by rychle rostla.

O to nadšeněji k “novému” nápadu přistupovali jednotliví poskytovatelé připojení, pro něž představuje nečekaný a v budoucnosti stále vzrůstající zdroj příjmů.

Zastánci systému tvrdí, že soukromá pošta by zůstala zdarma, kdo ale bude rozlišovat mezi komerční a soukromou poštou?

Někteří šílenci dokonce navrhují složitý systém, ve kterém by každý mohl nasadit vlastní cenu požadovanou za to, aby e-mail mohl vklouznout do jeho virtuální schránky. Gates navrhuje něco podobného s tím, že by zadání umožňovalo možnost vyjmutí kamarádů z placení.

Systém, který prosazovala firma Goodmail, by za každý masově rozeslaný mail inkasoval jeden americký cent, který by zazvonil v kasičkách internetových providerů. Tento systém by měl fungovat i v případě, že na něj nepřistoupí všechny firmy a všichni odesílatelé.

V podstatě by šlo o to, že spamer se upíše firmě Goodmail a koupí si od ní blok internetových známek (nic jiného nežli zakódované číslo), které budou v záhlaví e-mailu. Pokud bude provider v systému, dekóduje číslo, pošle jej firmě Goodmail a v jeho kasičce cinkne centík (minus drobný poplateček, který si dobráci z Goodmailu strhnou).

Výhodou pro platiče by bylo, že jejich spam nebude filtrován, neplatiči sice pojedou dál zdarma, ale riskují, že se jejich internetová “zásilka” ztratí v hlubinách málo účinných filtrů providerů. Co získá obyčejná veřejnost, to není zcela jasné.

AOL šla na celou záležitost z jiné strany, snažila se vyvinout systém. který by v rámci internetové domény rozlišoval, jestli mají jednotlivé počítače právo odesílat zprávy s adresou dané domény. Známou pravdou je, že většina spamu má falešné adresy odesílatele.

S něčím podobným si pod názvem “caller ID” hraje i Microsoft, který tak zůstává věrný své politice pokrýt všechny možnosti. Tyto systémy by v podstatě zamezily odesílání internetových kartiček s gratulacemi, neboť ty povětšinou chodí s adresou odesílatele, nicméně ze zcela jiné domény.

O něco podobného se desítky firem, od prcků až ty pořádné, snaží nejméně od roku 2004. Zatím ale skutek utek(l) a většina firem to vzdala, dokonce ani velký Bill, který si na věštění budoucnosti mimořádně potrpěl, o likvidaci spamu již nemluví. 

13. 6. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Televizní speciál 2024: Kde a kdy koukat na pohádky a vánoční klasiku?

 

Zítra opět usedneme k televizím a začne vánoční pohádkový maraton. V dnešním článku najdete velký přehled pohádek a...

Jak u vás letos bude zvonit Ježíšek? Třeba přes mobil...

 

Pokud zrovna řešíte, jak zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby vás děti neodhalily, máme pro vás pár tipů...

Nedoručili vám vánoční dárky? Poradíme vám, jak získat platbu zpět

 

Pokud vám doručovací služby nedodaly vánoční dárky, u kterých garantovaly doručení do Štědrého dne a prodejce vám...