Úvod > Články > Proč Google koupil Meebo a QuickOffice?

Proč Google koupil Meebo a QuickOffice?

Minulý týden uskutečnila internetová jednička dva významné nákupy. Napřed koupila komunikační nástroj a sociální síť Meebo za 100 miliónů dolarů a hned druhý den oznámila akvizici zřejmě největšího mobilního kancelářského balíku. Co jí tyto nákupy přinesou a jaký bude osud jednotlivých služeb?

Google má stále určité problémy se sociálními sítěmi. Po té, co akvizice Orkut nepřinesla přiměřené výsledky a dnes jde jen o lokální projekt a Wave se neujal, přišla na řadu Google Plus. Dnešní podoba je taková, že je možné ji jen velmi obtížně odlišit od Facebooku – kruhy, přátelé, video či obrázky, to vše je integrováno do jednoho celku. Snad je jen větší důraz kladen na soukromí a to ještě především jen směrem k dalším uživatelům. Samotný Google si s daty uživatelů dokáže jistě vhodným způsobem poradit.

V současné době má sice Plus více než sto miliónů uživatelů, ale ti na něm tráví minimum času. Řada z nich má účet jen proto, že jim jej Google nějak vnutil nebo prostě chtějí více prostoru pro fotografie na své oblíbené Picase. A zdá se, že na sociální kartu chce Google hrát dále, což ukazuje hned několik novinek, které se v poslední době staly.

Tou možná největší je koupě Meebo. Jde o společnost, jejíž obchodní model je rozdělen do dvou základních oblastí. Historicky nejstarší je online nástroj pro internetovou komunikaci. Prostřednictvím prohlížeče je možné se přihlásit do IM jako je ICQ, Yahoo! Messenger, Facebook Chat, GTalk, Live Messenger či Jabber. Není třeba mít nainstalovaný žádný speciální program a vše lze snadno řešit online. Pokud se uživatel zaregistruje, jde se k jednotlivým službám online připojovat centrálně.

Využití tohoto nástroje je relativně bohaté. Předně je zajímavý pro uživatele v práci, kteří nesmí instalovat žádné aplikace na počítač, ale chtějí těchto komunikačních prostředků využívat, ale také pro studenty, cestující a řadu dalších. Počet registrovaných aktivních uživatelů je někde mezi 150 až 200 milióny, což dává službě velice dobrý ekonomický potenciál. Pro samotný Google je tato služba zajímavá ve dvou ohledech – předně je možné tyto uživatele postupně integrovat do Plus, ale také jim může dobře prodávat reklamu. Ostatně nezajímavá by nebyla ani šance vybudovat s Meebo robustní komunikační platformu s širšími možnostmi také pro firmy, jak se snažil s Wave. Jistě by ale musel zvolit poněkud uživatelsky příznivější cestu.

Druhým prvkem, který může být pro Google snad ještě zajímavější je Meebo bar. Jde o lištu, kterou je možné integrovat do webových stránek a uživatelům prostřednictvím ní nabízet aktuální informace, komunikovat s nimi nebo jim personalizovat obsah a reklamu. Uživatelé se mohou přihlásit pod svým jménem do Meebo bar a mít doručované aktuální zprávy nebo sociálně interagovat.

Dnes službu užívá již řada významných webů a Google umožní nejen dobrý prodej reklamy, ale také spojování sociálního rozměru s obsahem, což je věc, o kterou se již dlouho snaží například s Blogger. Bar lze integrovat do Wordpressu nebo do jiných blogovacích služeb a je jen otázkou času, zda a jak se podaří s ním změnit paradigma publikování, alespoň části webu.

Cena byla přitom relativně příznivá – asi 100 miliónů dolarů, což vzhledem k ekonomickému potenciálu, stáří firmy (7 let), stabilitě a množství zaměstnanců není nijak nadsazená částka. Ostatně Seth Sternberg, šéf společnosti řekl, že důležitým prvkem v rozhodování byl růstový potenciál ve spojení s Google.

QuickOffice

Druhým, neméně zajímavým nákupem, za cenu doposud neveřejnou, byl QuickOffice. Jde výrobce stejnojmenného kancelářského balíků pro mobilní zařízení. Google díky němu získá možnost lepší editace dokumentů na přesných zařízeních, jak jsou telefony a tablety. QuickOffice je k dispozici pro různé platformy, jako je Android, iOS či Symbian. V současné době má tento kancelářský balík více než 300 miliónů uživatelů a sází především na dokonalou podporu OpenXML od Microsoftu. Díky němu lze velice dobře editovat soubory, které jsou vytvořené například ve Wordu či Excelu.

Google tak dostává do ruky silný nástroj, který umožňuje dobrou práci s dokumenty kdykoli a odkudkoli. Ač se to internetová jednička bojí přiznat, přece jen je pro velkou část uživatelů práce s online prostředím GDrive z různých důvodů nepohodlná a nepřijatelná. Také jsou zde známé problémy s kompatibilitu, což by právě nákup tohoto nástroje měl změnit. Jde o vylepšování pozice před nástupem Windows 8 a nového balíku MS Office. Kancelářský software je přece jen oblastí, která generuje obrovské příjmy a Google bude jistě chtít z tohoto koláče ukousnout co nejvíce. Cena QuickOffice je v základní verzi zdarma, plná varianta pak přijde na 15 dolarů.

Závěrem

Google zatím chce oba produkty – jak QuickOffice, tak také Meebo zachovat, ale je pravděpodobné, že je bude stále více integrovat do svých služeb. Třeba přednostním nastavením GDrive jako úložiště pro dokumenty nebo spojením s Plus. Zajímavé je také sledovat linii, kterou společnost stále více prosazuje – tedy zaměření se na mobilní zařízení a sociální služby a jejich integraci.

Ostatně s tím souvisí další novinky, které Google v nedávné době představil v oblasti Google Map. Jde především o dostupnost offline, speciální možnosti navigace uvnitř budov, lepší StreetView či 3D modely. Také se prosazuje těsnější spolupráce s Plus se snahou lepšího vybudování geosociální sítě, i když zatím spíše v rozpačité podobě. 

14. 6. 2012

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.