Delší dobu se výrobcům či prodavačům mobilních telefonů či počítačů úspěšně dařilo přecpávat mobily (a u smartphonů to platí dvojnásobně) aplikacemi, které byly sice zadarmo, ale nikdo je nechtěl.
Remcání lidu bylo hlasité a vzniklý název crapware nadšení také nepomáhal. A když už se zdálo, že není možnost nový trend nějak zarazit, chytli se alespoň někteří výrobci za frňák.
Google slibuje, že mobily s novým operačním systémem Android 5 bude prodávat sám. Na jedné straně se tím postará o větší unifikaci operačního systému, na druhé straně bude také výrazně snižovat crapware, který do mobilů cpou samotní výrobci a prodejci.
Microsoft slibuje něco podobného, a protože je to Microsoft, nechá si za to zaplatit. Nová služba Signature PC nabízí, že za 99 dolarů vyčistí počítač od digitálního odpadu a reklamních programů, kterými jsou nové počítače zamořeny.
A pokud si koupíme počítač rovnou ve firemním obchodě (což nebude příliš jednoduché, protože ve Spojených státech jich je zatím pouze 16), dostaneme ho vyčistěný a přímo panenský.
Tady je snahou spíše přiblížit se zkušenostem majitelů počítačů s jablkem ve znaku – Apple si hlídá, aby aplikace a software, se kterým počítač vybalíme z krabice, byly optimální.
U PC si obchodníci přihodí, co chtějí a často se jedná o aplikace, které jsou pro ně finančně výhodnější, ale pro rychlost počítače mohou být zhoubné.
Důvody, proč se crapware začal objevovat, jsou jednoduché. Výrobce dostává za nejrůznější zkušební verze peníze, protože se vlastně nejedná o nic jiného nežli o reklamu.
U mobilů se také jedná o snahu odlišit se od ostatních, speciálně mobily s Androidem vypadají, jakoby si z oka vypadly, takže pokud by bylo možné v krámě poukázat na vyšší vybavení záplavou aplikací, mohlo by to přinést vyšší prodej.
Výrobci prostě nedokážou odolat možnosti připravit dlouhý seznam aplikací, protože doufají, že se to na stránce Amazonu nebo na plakátu v kamenném obchodě bude lidem líbit.
Když se potom podaří do mobilu nacpat aplikaci mizernou, jako se podařilo v případě aplikací AllShare a Peel, dopal zákazníků se většinou neobrátí na výrobce aplikace, ale na obchod, který mu mobil prodal. Ostatně řada aplikací je vyráběna firmami, o kterých nikdo pořádně neslyšel.
Proč toto pozdní prohlédnutí? S největší pravděpodobností jak Googlu, tak Microsoftu leze na nervy Apple, který sice přidá na počítač také kdeco, od iTunes přes iCloud až po iPhoto a ještě na tom vydělává, ale protože většina majitelů Applu tyto aplikace použije, nejedná se vlastně o crapware.
Jestli ale chtějí mít stejnou kontrolu nad softwarovým obsahem, jakou má Apple, museli by přestat nabízet své operační systémy. A to očekávat nemůžeme.
23. 8. 2012
Autor: Václav Větvička
Čínské e-shopy Temu a Shein výrazně snižují výdaje na digitální reklamu v USA. Důvodem jsou nová cla na levné...
Oblíbená aplikace Mapy.cz se vydává za hranice. Nově se mění na Mapy.com, což symbolizuje její ambice stát se...
Meta spustila první reklamy v aplikaci Threads. Testování probíhá s vybranými značkami v USA a Japonsku.
Od května 2025 zdražují poplatky za televizi a rádio. Nově budou platit i domácnosti s mobily a tablety schopnými...
T-Mobile rozdává předplatné umělé inteligence Perplexity Pro na rok zdarma. Aktivovat si ho mohou všichni zákazníci...
Italská vláda přešla do druhé fáze přípravy vlastní satelitní konstelace. Síť více než 100 družic bude sloužit pro...