Úvod > Články > Digitální odpad, neboli crapware, mizí

Digitální odpad, neboli crapware, mizí

Delší dobu se výrobcům či prodavačům mobilních telefonů či počítačů úspěšně dařilo přecpávat mobily (a u smartphonů to platí dvojnásobně) aplikacemi, které byly sice zadarmo, ale nikdo je nechtěl.

Remcání lidu bylo hlasité a vzniklý název crapware nadšení také nepomáhal.  A když už se zdálo, že není možnost nový trend nějak zarazit, chytli se alespoň někteří výrobci za frňák.

Google slibuje, že mobily s novým operačním systémem Android 5 bude prodávat sám. Na jedné straně se tím postará o větší unifikaci operačního systému, na druhé straně bude také výrazně snižovat crapware, který do mobilů cpou samotní výrobci a prodejci.

Microsoft slibuje něco podobného, a protože je to Microsoft, nechá si za to zaplatit. Nová služba Signature PC nabízí, že za 99 dolarů vyčistí počítač od digitálního odpadu a reklamních programů, kterými jsou nové počítače zamořeny.

A pokud si koupíme počítač rovnou ve firemním obchodě (což nebude příliš jednoduché, protože ve Spojených státech jich je zatím pouze 16), dostaneme ho vyčistěný a přímo panenský.

Tady je snahou spíše přiblížit se zkušenostem majitelů počítačů s jablkem ve znaku – Apple si hlídá, aby aplikace a software, se kterým počítač vybalíme z krabice, byly optimální.

U PC si obchodníci přihodí, co chtějí a často se jedná o aplikace, které jsou pro ně finančně výhodnější, ale pro rychlost počítače mohou být zhoubné.

Důvody, proč se crapware začal objevovat, jsou jednoduché. Výrobce dostává za nejrůznější zkušební verze peníze, protože se vlastně nejedná o nic jiného nežli o reklamu. 

U mobilů se také jedná o snahu odlišit se od ostatních, speciálně mobily s Androidem vypadají, jakoby si z oka vypadly, takže pokud by bylo možné v krámě poukázat na vyšší vybavení záplavou aplikací, mohlo by to přinést vyšší prodej.

Výrobci prostě nedokážou odolat možnosti připravit dlouhý seznam aplikací, protože doufají, že se to na stránce Amazonu nebo na plakátu v kamenném obchodě bude lidem líbit.

Když se potom podaří do mobilu nacpat aplikaci mizernou, jako se podařilo v případě aplikací AllShare a Peel, dopal zákazníků se většinou neobrátí na výrobce aplikace, ale na obchod, který mu mobil prodal. Ostatně řada aplikací je vyráběna firmami, o kterých nikdo pořádně neslyšel.

Proč toto pozdní prohlédnutí? S největší pravděpodobností jak Googlu, tak Microsoftu leze na nervy Apple, který sice přidá na počítač také kdeco, od iTunes přes iCloud až po iPhoto a ještě na tom vydělává, ale protože většina majitelů Applu tyto aplikace použije, nejedná se vlastně o crapware.

Jestli ale chtějí mít stejnou kontrolu nad softwarovým obsahem, jakou má Apple, museli by přestat nabízet své operační systémy. A to očekávat nemůžeme. 

23. 8. 2012

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Aplikace Clubhouse pro Android se dočkáme až za několik měsíců

Nová sociální síť Clubhouse zaznamenala na začátku roku raketový růst a stala se obrovským hitem. Zatím je ale...

 

eRouška změnila kvůli nové mutaci vyhodnocování rizikových kontaktů

Aplikace eRouška změnila pravidla pro vyhodnocování rizikových kontaktů. Podle nového stanoviska epidemiologů jsou...

 

Clubhouse má bezpečnostní trhliny a odesílá data do Číny

Společnost Kaspersky odhalila vážné bezpečnostní problémy v aplikaci Clubhouse. Platforma odesílá data do Číny a...

Nejčtenější články

Pořiďte si UPC internet s 50% slevou napořád!

 

Vodafone dnes představil novou akční nabídku pro UPC internet. Až do konce května si můžete pořídit 1 Gb/s a 500...

O2 vypne 3G ve 3 fázích, definitivně skončí v listopadu

 

O2 zveřejnil plán vypínání 3G sítě na území České republiky. Ve třech fázích uvolní frekvence, které využije k...

Rychlosti mobilního internetu na DSL.cz v únoru 2021

 

Únor byl ve znamení propadu rychlostí mobilního internetu. Podívejte se, jaké hodnoty jsme naměřili u konkrétních...