Úvod > Články > Proč začal Amazon prodávat Kindle ve Walmartu

Proč začal Amazon prodávat Kindle ve Walmartu

Internetové obchody mají ve Spojených státech stále poněkud hájenou pozici. Již tradičně nemusí vybírat prodejní daň, která se v některých státech pohybuje až kolem 11 procent, takže už jenom z tohoto důvodu mají výrobky levnější.

Jednotlivé státy to sice mimořádně dráždí, protože přicházejí o peníze, a postupně si vybojovaly alespoň to, že pokud má firma v daném státě ředitelství nebo skladiště, daně vybírat musí.

Čiperné internetové firmy ale přišly na další vydařený trik – klasické kamenné obchody používají jako výkladní skříň. To bylo hlavním důvodem, proč Amazon začal prodávat svůj úspěšný Kindle v sítích Target a Walmart.

Samotná myšlenka je prachjednoduchá – v krámě si to lidé prohlídnou a z pohodlí domova si to potom koupí levněji na internetu. Koneckonců v knihkupectví jsem byl několikrát svědkem toho, jak se lidé přehrabovali v průvodcích a zároveň volali domů manželce, že vybrali tu a tu knihu, ať ji jde objednat na Amazonu.

První, komu došlo, že tudy cesta nevede, byl řetězec Target. Zvláště ho totiž nadzvedla reklamní kampaň Amazonu, který dokonce nabízel pětiprocentní slevu každému, kdo si Kindle prohlédl v Targetu a potom koupil přímo od Amazonu.

Target nejdřív požadoval změnu reklamní kampaně a když se nikam nedostal, prodej Kindlu prostě zrušil. Přitom nabídka e-booků byla až nečekaně bohatá, od Kindlu přes Nook až po zcela obskurní čtečky Aluratek Libre.

Netrvalo ani moc dlouho a gigant Walmart vydal stejné prohlášení. Sice si odpustil komentáře o výkladní skříni, ale konstatování o tom, že zákazníci stejně mají větší zájem o výrobky s jablíčkem ve znaku, určitě neudělalo Amazonu žádnou radost.

Důvod pro rozvod od společného lože může být v případě Walmartu jiný, nežli je tomu u Targetu. Amazon prodává Kindle s minimální marží, takže v kasičkách kamenných obchodů nějak mimořádně vydatně cinkat nebude, Walmart je naopak pověstný tím, že od svých dodavatelů vymáčkne slevy i tam, kde nic vymačkat nejde, už prostě jen silou svých 8 500 obchodů.

Že by ale nad tím v Amazonu nějak ztráceli spánek, o tom silně pochybuji, protože cíl už byl dávno dosažen. Ve chvíli, kdy se Amazon rozhodl prodávat Kindle v normálních obchodech, tak tam už konkurence od Barnes & Noble v podobě Nooku dávno byla. Navíc pulty okopírované od Apple Store vypadaly na první pohled cool.

A přece jenom očekávat prodejní zázraky od čtečky, kterou si zákazník nemůže osahat, připomínají vítězství naděje nad rozumem. Teď je ovšem situace někde úplně jinde, jednotlivé verze Kindlu připomínají dobře naladěný prodejní stroj a každé vánoční svátky jich Amazon spokojeně prodá dobrý milión týdně. Takže poslouchat nějaké řeči od zástupců kamenných obchodů, které Amazon považuje za obtížný hmyz, prostě nebude. 

27. 9. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...