Úvod > Články > Elektronický podpis v podání České pošty

Elektronický podpis v podání České pošty

Vydávání certifikátu s elektronickým podpisem od České pošty možná zapříčiní markantní rozvoj této služby. Pojďme se na ni podívat z blízka.

O elektronickém podpise byli napsány již stovky článků v odborných mediích. Byla doba, kdy uživatelé internetu doslova žadonili po zavedení elektronického podpisu, vytvoření registrační autority a akceptování této formy podpisu na nejrůznějších institucích. Nadšení však opadlo a ač je blízko doba, kdy vyřídíte elektronický podpis na každé poště, zájem o něj se snižuje.

Pár slov o podpisu samotném

Možná by bylo v úvodu vhodné, abychom připomněli pro koho je elektronický podpis užitečný a kde všude jej bude možno v budoucnu využít. Principiálně se jedná o obdobu notářsky ověřeného podpisu, který lze využít vícekrát a ušetřit tak poplatky za notářské ověření. Jak název napovídá, elektronický podpis využijete jen u elektronicky podávaných dokumentů (např.daňové přiznání).

Existují uživatelé, kteří jej používají výhradně v e-mailech, například při komunikaci s rodinnými příslušníky. Smysluplnější využití skýtá již zmíněné podávání elektronických dokumentů. Je ovšem potřeba zvážit, jak často uživatel potřebuje takovéto dokumenty podávat. Pořídíte-li si certifikát jen zkušebně pro účely podání daňového přiznání, budete finančně ztratní (30 Kč u notáře vs. 190 Kč za certifikát).

Jak služba funguje?

Česká pošta vydává certifikáty s elektronickým podpisem od září tohoto roku. Děje se tak prozatím na sedmi pobočkách, v budoucnu by se jejich počet měl rozšířit zhruba na sedmdesát pošt. Na adrese http://qca.postsignum.cz/je umístěn portál této certifikační autority. Certifikáty jsou vydávány s platností na jeden rok, poté musíte certifikát obnovit. Do certifikátu je možné vložit číslo MPSV. Toto číslo jednoznačně určuje vaši osobu, lze jej tedy přirovnat k rodnému číslu.

Z Identifikátoru MPSV však nelze vyčíst datum narození a pohlaví. Toto číslo může být vyžadováno při komunikaci s některými úřady státní správy – jeho přidání není zvláště zpoplatněno. Cena za vydání certifikátu s platností jeden rok činí 190 Kč včetně DPH. Tato cena je přijatelná pro většinu uživatelů internetu, zvláště pak vzpomeneme-li si na ceny této služby před několika lety.

Jak postupovat?

Na uvedeném portálu si necháte vygenerovat dvojici klíčů a vyplníte elektronickou objednávku certifikačních služeb. Toto všechno uložíte na disketu a s dvěma doklady totožnosti navštívíte jednu ze sedmi uvedených pošt. S sebou musíte vzít i objednávku certifikačních služeb v papírové podobě a ve dvou vyhotoveních. Zbytek je na pracovníkovi pošty, kterému službu zaplatíte v hotovosti. Další informace naleznete na výše uvedeném webu.

Závěrem

Objektivně je zavedení této služby za tuto cenu velkým přínosem. Důležitým faktem bude také rozšíření možností využití certifikátu. Poněkud překvapující je nutnost navštívit poštu s disketou, nikoli s CD či DVD – všichni dobře víme, jak dalece jsou tyto nosiče spolehlivé – proto si raději vezměte disket se stejným obsahem více.

16. 11. 2005

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...