Na jedné straně se spousta firem obává Applu a jeho šestého smyslu, tj. schopnosti přijít s něčím, co zákazník chce ještě před tím, než to vůbec tuší.
Trochu to bylo dáno tušením Steve Jobse, který prostě o některých projektech tušil, že budou dobré. Buldočí vůle se pak postarala o to, že to firma skutečně dotáhla do úspěšného konce. Zbytek je potom firemní politika, díky níž Apple vyvíjí produkty, které jeho šéfové chtějí sami používat.
Jak nikdo z šéfů o nějakou myšlenku neprojevil zájem vlastnit, vývoj se zastavil. Přitom nutně nemusí vyvíjet něco nového, „pouze“ vezmou něco, co už na trhu je, a udělají to lépe. Koneckonců přehrávače mp3 byly na trhu dlouho, potom přišel iPod a zbytek je historie. S iPhonem a iPadem to nebylo jinak.
Skutečné peníze jsou ale v dalším kroku – Apple vytvoří kolem daného produktu celý ekosystém aplikací a služeb, a už to cinká v kasičce. Díky tomu je s Applem těžko bojovat.
Ale jestli je jeden gigant v podobě Applu málo, Amazon se velmi svižně dostává do podobné situace. Udělátka jako Kindle či Kindle Fire používá k tomu, aby jejich pomocí prodával další služby. Koneckonců tuto firemní politiku ověřil otec zakladatel Jeff Bezos slovy: „Chceme vydělávat tím, že lidé budou používat naše výrobky, ne tím, že budou kupovat naše výrobky.“
Amazon tak přepisuje pravidla stejně, jako to udělal Apple. Marže na počítačích a digitálních perifériích jsou stále menší a v podstatě se blíží k nule, jen pár výrobců může doufat v tak vysoká čísla prodaných kusů, že se na tom vydělá.
Taktiky Applu a Amazonu jsou zatím odlišné. Apple se snaží vyrábět nejlepší výrobky a díky tomu si udržuje 27procentní marži. A jako bonbónek na dortu pak inkasuje za aplikace a služby.
Amazon je naopak ochoten prodávat s nulovou marží (někteří dokonce tvrdí, že pod cenou) a je spokojen se ziskem z prodeje sekundárních produktů.
Funguje oboje, a pro výrobce železa to znamená prakticky nulovou možnost konkurovat. A když žádný výrobce počítačů nenabízí ani vzdáleně ekosystém služeb a produktů, který nabízí Amazon, je jasné, o co jde.
Přitom je to sebevražedné, protože úspěch iTunes musel každému ukázat, kterým krokem se vydat. Microsoftu to došlo, ale z nepochopitelných důvodů to vždy dělá tak nějak nedomrdle, napůl a s chybami.
A nejsou to jen výrobci počítačů, kteří při vyslovení slova Amazon dostávají kopřivku. Nedávno přestaly prodávat ebooky Kindle jak supermarkety Wallmart, tak Target, protože oběma řetězcům došlo, že si z nich Amazon udělal výkladní skříň, ve které si zákazníci mohli osahat neznámý výrobek.
1. 11. 2012
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Oneplay od 10. března nahradí O2 TV a Voyo. Co se pro vás s přechodem na novou aplikaci změní? A na co byste si měli...
Oneplay od 10. března nahradí končící O2 TV a Voyo. Nabídne přitom čtyři různé balíčky – co v nich najdete a kolik...
Oneplay nabídne bohatý výběr filmů, seriálů, sportovních přenosů i televizních kanálů. Pro některé uživatele je to...