Úvod > Články > Konec Facebooku?

Konec Facebooku?

Pokud si evropské regulační komise prosadí svou, on-linové služby, které jsou finančně závislé na reklamách, mohou ukončit živnost. Alespoň takovou, jakou dnes známe.

Zachránit by je mohlo jen přejít na placenou službu. V podobném případě by ale takovému Facebooku z té miliardy účastníků mnoho nezbylo.

Jedná se o návrh razantního omezení možnosti nakládat s osobními daty, o jejich dalším prodeji ani nemluvě. Samozřejmě by nešlo jen o Facebook, zaplakal by třeba i Gmail, prostě každý web, který tyto údaje používá k finančnímu obohacení.

Firmám by nestačil ani dnes platný argument, podle kterého s využíváním jejich osobních dat souhlasíme. No a o tom, že se podmínky během let opakovaně a výrazně mění, ani nemluvě.

O tom, že to v této oblasti v Evropě skutečně vře, svědčí i nedávný boj ve Francii, kde vláda nedávno zakázala firmám poskytujícím internetové připojení blokovat reklamu. Důvodem je tvrzení, že firmám nesmí do obsahu zasahovat.

V podstatě se jedná o boj mezi telekomunikačními firmami a společnostmi jako třeba Google, které bohatnou z aplikací a služeb, které vlastně jsou na internetu díky někomu jinému.

Spor zahájila firma Free, kterou již delší dobu krkalo, že ze zisků Googlu nic nemá. Proto ve chvíli, kdy přišla s novou verzí svého softwaru, reklamy prostě odstřihla. Stanoviskem francouzské vlády bylo, že reklamy jsou sice nepochybně otravné, nicméně je firmy nemohou odlišovat od ostatního obsahu. To ale neznamená, že otázky o tom, kdo by měl platit za vylepšování infrastruktury, nejsou oprávněné.

Firma Free ale nebyla tak docela důsledná o zablokovala pouze reklamy, které se objevily na stránkách, které Google vlastní nebo distribuuje. Je tedy možné, že celá akce byla snahou Google nějak postrčit k tomu, aby poskytovatelům internetu něco odsypal.

A to všechno v době, kdy se na Google kouká zlým okem také francouzský berňák, kterému pije krev, že Google platí ve Francii jen minimální daně a dobrým trikem všechny zisky přelévá do Irska. Proto se také jako jedna možnost objevila myšlenka Google daňově přidusit a získané peníze použít na rozvoj internetu.

16. 1. 2013

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Nej.cz přechází pod O2. Co se pro vás mění?

 

Nej.cz je od 1. června součástí O2. Akvizice se týká služeb Nej.cz, Kuki a netbox. Podívejte se, co se změní pro vás...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2024

 

Rychlosti internetu v červnu kolísaly. Podívejte se, u kterého poskytovatele jsme naměřili nejvyšší hodnoty a která...

O2 představilo letní odměny pro své zákazníky

 

O2 si pro své zákazníky přichystalo na léto řadu novinek. Nabídne jim dvojnásobek Dat naplno nebo O2 tag a repráček...