Úvod > Články > Přinese Graph Search revoluci ve vyhledávání?

Přinese Graph Search revoluci ve vyhledávání?

Mark Zuckerberg představil zajímavou novinku, kterou chce Facebook rozšířit své pole působnosti také o vyhledávání. Chce nabídnout prohledávání osob, jejich zájmů a vztahů. Je v sociálním vyhledávání budoucnost? A co ochrana soukromí?

Facebook stojí před obtížným obdobím. Po pádu akcií na burze a problémech s monetizací se musí rozhodnout, jakým směrem akcentuje vývoj. To že Zynga je těsně před krachem ukazuje, že zřejmě obchod s aplikacemi v sociálním prostředí nemusí být tím pravým ořechovým. Největším internetovým businessem dneška je stále ještě vyhledávání a tak je vcelku pochopitelné, že se Facebook snaží dívat právě zde.

Mark Zuckerberg ve videu, které se věnuje budoucnosti Facebooku hovoří o třech pilířích, na kterých bude celý vývoj stát. Na prvním místě je samozřejmě titulní stránka, zeď či Newsfeed, kde je možné nalézt informace o svých přátelích. Pak je zde Timeline, která sdružuje informace o jedné osobě. A pak zde má být nový vyhledávač, který nese pracovní název Graph Search.

Je třeba říci, že určité dolování a analýza dat, která lze získat z Facebooku, se využívá již dnes a například Josef Šlérka z UK se této problematice aktivně věnuje. Je možné pomocí ní například dobře předvídat, jak se budou chovat voliči jednotlivých presidentských kandidátů, kteří nepostoupili do druhého kola nebo získat řadu zajímavých marketingových dat. Graph Search má jít ale dále. Lze tak například vyhledávat restaurace, ve kterých již člověk sám byl a řekl, že mu v nich chutnalo. Stejně tak lze jako výsledek vyhledávání sehnat matky svých přítel v určitém věku či s definovanými zájmy a bydlištěm. V tomto ohledu lze snadno říci, že se Facebook stává dokonalým nástrojem pro PR či dokonale cílenou reklamu.

Facebook disponuje mimořádně kvalitním, uživateli relativně verifikovaným množstvím dat, které má jasně přiřazené významy. Vše má probíhat přímo formou kladení otázek či parametrů v přirozeném jazyce (zatím jen v angličtině), což má opět výrazně posunout uživatelskou přívětivost. Zakladatel největší sociální sítě se přitom domnívá, že právě tyto dotazy představují většinu toho, co člověka ve skutečnosti zajímá.

Z technologického hlediska je pak ještě důležité spojení s Bing, který se proti Google nemůže stále prosadit. Zatím je jasné to, že půjde především o generování výsledků, na které nebude mít Graph Search relevantní odpověď. Dost dobře je ale možné, že Microsoft bude zajišťovat také určitou technologickou podporu, i když samotné vyhledávání si chce (ze zcela pochopitelných důvodů) nechat Facebook pro sebe.

Hned po zveřejnění těchto informací se rozjel kolotoč diskusí, zda jde či nejde o přímý útok na Google a jeho hlavní obchodní zájem či nikoli. Google sám má své Plus, ale to nabízí nesrovnatelně méně dat, která by se dala rozumným způsobem použít. Teoreticky lze ale čerpat z celého Google profilu, což je velice náročné na budování nějaké datové struktury a může narážet na právní problémy. Je pravdou, že společnost Google již silně socializované vyhledávání zkoušela a postupně od něj téměř upustila. Uživatelům vadil zásah do soukromí i možné problémy s tím, že by mohl vyhledávač manipulovat s realitou výsledků podle nějakého politického zadání či klíče.

Problémy

Sám Google má s personalizovaným vyhledáváním aktuální zkušenosti a netají se tím, že podle něj nejde o tak revoluční krok směrem k lepším informacím, jak by se mohlo na první pohled zdát. Lidé nechtějí věci, které již mohou (alespoň podvědomě) znát, ale potřebují nové informace, obohacovat se o nové znalosti a data, což Graph Search nenabízí.

Druhou skupinou problémů jsou pak ty, které jsou spojené s etikou a ochranou soukromí. Facebook se snaží maximálně využít strukturovaná data, která mu dobrovolně svěřilo obrovské množství uživatelů, ale kteří s takovým způsobem jeho zpracování nikdy nesouhlasili. Možnosti manipulace jsou přitom velice lákavé. Dalším problémem může být uzavřenost dat Facebooku. Ten se velice snadno může dostat do konfliktu s antimonopolními opatřeními, protože vytváří produkt na trhu, ke kterému nikdo další nemá adekvátní přístup.

Dalšími problémy mohou být různé jazyky, které bude třeba během vyhledávání zpracovat a zohlednit. Zvláště ty, které skloňují či přichylují, budou pro Facebook ještě tvrdým oříškem. Bude také zajímavé sledovat, jak rychle se mu podaří vyhledávání v grafových databázích provádět. Současným trikem pomocí key – value databází pro rychlé hledání a zobrazování dat to nepůjde. Právě rychlost tak může být dalším kritickým místem celého projektu.

Závěrem

Největším ohroženým hráčem není samozřejmě Google, který již radu let diferencuje svůj obchodní model a nabízí zcela nejvíce indexovaných stránek, ve kterých lze vyhledávat a řadu dalších důležitých produktů, ale LinkedIn. Pokud se Search Graph podaří, padá jedna z jeho největších výhod – znalost pracovních zkušeností, schopností a vzdělání a dalších parametrů je něčím, co má Facebook také. V tomto ohledu možná může chystaná novinka zamíchat kartami v oblasti sociálních sítí. Na první pohled klidný Google se samozřejmě bude snažit eliminovat jednotlivá rizika, ale dle mého názoru se příliš bát nemusí. Spojení Facebook a Bing bude spíše exotickou experimentální záležitostí, která na reálné tržby z vyhledávání velký vliv mít nebude.

23. 1. 2013

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...