Tumblr je napůl blogovací služba a sociální síť, která umně spojuje obě činnosti, na které jsou lidé již relativně dlouho zvyklí. Desátý nejnavštěvovanější web spojených států má ale problém – stagnuje a nemá fungující způsob získávání financí.
Tumblr jistě není nutné podrobněji představovat. Společnost byla založena v roce
Podle webu Quantcast (http://www.quantcast.com/p-19UtqE8ngoZbM?country=GLOBAL) (ze kterého bereme také demografická data), šlo ještě v listopadu o desátý nejnavštěvovanější web ve spojených státech, ale dnes mu patří až čtrnáctá příčka, což je u projektu startupového typu jistě na pováženou. Tato čísla (jak si ještě podrobněji ukážeme dále) jsou z hlediska dalších událostí více než znepokojivá. Na trhu existoval jen jeden přímý konkurent, totiž Posterous, který postupně končí (http://www.engadget.com/2013/02/15/posterous-closing-on-april-30th-to-focus-on-twitter/) (definitiva bude 30. dubna) a dalo by se očekávat, že přesun komunity i obyčejných uživatelů bude právě směrem k Tumblr(http://techcrunch.com/2013/02/17/justmigrate-launches-to-move-posterous-blogs-to-tumblr-just-as-posterous-announces-imminent-end/). Nic takového se ale nestalo.
Pokud jde o hospodářskou stránku, tak výsledky nikdo nezná. Jediné, co známé je, jsou investice, které se zakladatelům podařilo získat. 30 miliónů dolarů od Series D funding v roce
Tumblr přitom ukazuje, jak se produkt má dělat od samotného základu – našli činnost, kterou bylo potřeba nepatrně změnit (blogování), dodali tomu sociální rozměr (možnost odběratelů, líbí se mi atp.), nabídli jednoduché ovládání a multimediální služby. Zatímco řada sociálních sítí je dnes zaměřená jen na sdílení videí, obrázků či dalších prvků, Tumblr umožňuje mix všeho, stejně dobře, jako vlastní vyhranění se pro určitý žánr i s komunitou.
Jenže zde je možná právě zakopaný problém, který se v případě Tumblr začíná stále výrazněji vynořovat. Služba se stala masivním produktem pro širokou veřejnost a zřejmě přestává bavit a naplňovat nadšence, kteří se okolo projektů tohoto typu pohybují od samého počátku. Podle demografické struktury, která jasně ukazuje na uživatele ve skupině 18-24, případně 25-34 let může být problém také v tom, že lidé odcházejí do práce a tento způsob zábavy z kolejí již pro ně není časově ani jinak možný. Tomu odpovídá také skutečnost, že jde o síť, kde dvě třetiny tvoří lidé bez dětí.
Tumblr má také nepříznivou ekonomickou a demografickou skupinu uživatel. Oproti Twitteru, který je sítí pro boháče, oslovuje Tumblr tu nejnižší příjmovou skupinu uživatelů a nejzastoupenějším etnikem jsou Hispánci, následováni Afroameričany. Což jsou (v nejdůležitějších Spojených státech) skupiny s nejnižšími příjmy a ekonomickým potenciálem. Právě tato struktura může síti časem zlomit vaz.
Tumblr byl podle Quantcast na vrcholu v listopadu loňského roku (200 miliónů unikátních návštěvníků měsíčně) a od té doby osciluje okolo podobného čísla, respektive klesá (177 miliónů unikátních návštěvníků). Jedním z problémů může být také stále relativně nízký podíl mobilního provozu, který se pohybuje kolem 10 procent celosvětově. Ještě výrazněji než počet unikátních návštěvníků pak klesá počet lidí, kteří na web přistupují ze 173 na 160 miliónů (opět listopad – únor). Podobná čísla z hlediska návštěvnosti podává také Compete (http://www.crunchbase.com/company/tumblr).
Vypadá to, že službě začíná docházet kouzlo novosti a experimentálního charakteru a tím se uživatelé budou postupně přelévat na jiné sítě – buď disponující větším publikem, nebo právě onou image experimentu pro vyvolené.
Slovo stagnace zřejmě nemusí být tím správným pojmem pro to, co se na Tumblr děje. Zatímco na konci roku zde bylo 87,8 milionů blogů, dnes je to již 100 miliónů(http://www.tumblr.com/about), což je nárůst relativně dramatický. Může to ukazovat na skutečnost, že se zde formuje jádro nových aktivních uživatelů, nebo naopak na silnou fluktuaci, která má celkově negativní bilanci.
Tumblr přitom nějakou nespokojenost najevo nedává a vystavuje především souhrnná čísla, která mají působit impozantním dojmem, i když bez kontextu, jako je 44.6 miliardy postů. V tomto ohledu není Tumblr zdaleka jediný. Google se svojí sítí Plus zveřejňuje počty různě aktivních uživatelů vyloženě chaoticky; Twitter po sedmi letech existence každý den přijme 400 milionů nových příspěvků, což je opět impozantní číslo, ale nic neříká o tom, zda síť roste. Již zmiňovaný Quantcast tvrdí, že ve spojených státech stagnuje také(http://www.quantcast.com/twitter.com), i když to nemůže tvrdit s naprostou jistotou.
Dlouhodobá stagnace či mírný propad by pro Tumblr měla zničující následky a jistě je zajímavé se podívat na to, jak by jeho konec mohl potenciálně ovlivnit mapu současných sociálních sítí. Určité přesunutí uživatelů by mohl zaznamenat Google (především na Blogger a Plus),který je již dnes se svojí čtveřicí YouTube, Plus, Blogger a Orkut jednoznačně největším provozovatelem sociálních sítí. Část by jistě získal Twitter a další by se zřejmě přesunuli do menších experimentálních projektů. Bez zajímavosti pak nejsou ani snahy Facebooku, který se tyto uživatele pokusí přilákat prostřednictvím Storylane (http://techcrunch.com/2013/03/08/facebook-tumblr-storylaneduken/), kterou nedávno získal. Vzhledem k tomu, že řada sociálních sítí, jak se zdá, saturovala svůj podíl na trhu, vzniká ideální prostor pro nějaké překvapivé změny. Bude jí i konec Tumblr?
3. 4. 2013
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
T-Mobile přestavil novou nabídku MAGENTA TV, na kterou postupně přejdou i stávající zákazníci. Zjednodušil také...
Fotbaloví fanoušci se mají na co těšit. Startuje Liga mistrů UEFA, Evropská liga a Evropská konferenční liga a...
O2 představilo novou chytrou televizi s předinstalovanou aplikací O2 TV a vlastním tlačítkem na ovladači. Až do...