Z čistě firemního hlediska je to zlatý důl – software neprodávat, ale pronajímat. Ono sice jakési blábolení o tom, že zakoupená krabice se softwarem zůstává majetkem prodávající firmy, existovala již dříve, to ale bývalo v reálné situaci využívání jen k tomu, aby se firma vylhala z případných průšvihů.
To kluci od Adobe jsou jiní frajeři – krabicové nebo stahované verze nám napříště neprodají. Hezky si, holoubkové, plaťte měsíční poplatky.
Sice je to oslazeno přisypáním všeho možného, takže za svoji valutu získáme víc než dříve (a často i mnohem víc, než chceme nebo dokonce potřebujeme), ale firma očividně sází na to, že co zákazník, to blb na úrovni nedostudovaného zedníka, který si nespočítá, že za nějakou dobu zaplatí víc, než kdyby si celý program pěkně po staru koupil.
To, že Adobe bude upgradovat a upgradovat je sice pěkné, ale maloučko mimo realitu, protože mimo profíků, kteří některé programy potřebují k práci (a samozřejmě mimo těch, kterým buď na financích nezáleží, nebo na zakoupení pumpnou firmu), si každoroční novou verzi programového balíku za cenu připomínající rozpočet rozvojových zemí koupí jen málokdo.
A tak na jedné straně řada analytiků jásá nad tím, jak se softwarové firmě podařilo propasírovat na trh nový model, na druhé straně pak narůstá zástup naprdnutých zákazníků. Ti zvedli svůj hlas v podobě petice na portálu Change.org, která za pár dnů získala téměř 12 tisíc podpisů.
Adobe je samozřejmě zakopána v pozici, kdy CFO slyší cinkat v kasičce a je obrněn těžko ověřitelným tvrzením, že od chvíle, kdy jsme měsíční poplatky měli jako jednu z možností, firma prodala většinu svých produktů právě tímto způsobem.
Nemohu se zbavit pocitu, že platit softwarové firmě celoživotní rentu za používání jejího produktu je šílenství. Ve většině případů se jednotlivé verze programů zase tak nějak mimořádně neliší a jedná se o změny mnohem více evoluční nežli revoluční.
Pokud máme třeba Photoshop pětku, tak nám k plné spokojenosti vydrží pěkně dlouho a šestka nám díru do světa neudělá. O plánované (a dnes již neexistující) sedmičce ani nemluvě. Vím, že programy od Adobe stály balík, nicméně 75 dolarů měsíčně je pecka, nad kterou by zaplesal i Babinský.
Jelikož i na softwarovém nebi platí pořekadlo o tom, že co je blbé, to se chytí, tak se máme na co těšit. Ve chvíli, kdy se ukáže, že na tom je Adobe lépe nežli před rokem, přijdou s podobným zvěrstvem i ostatní.
Microsoft něco podobného zkusil se svojí verzí balíku Office 365, nicméně dnes neodolal možnosti zarýt loket do svého rivala a přispěchat s tvrzením, že minimálně dalších deset let budeme mít možnost si jeho programy kupovat.
17. 5. 2013
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...