Úvod > Články > Stahování filmů podporuje filmová studia

Stahování filmů podporuje filmová studia

Podle údajů, jež zveřejnil server Torrentfreak se uzavření úložiště Megaupload projevilo v jediné věci – menší filmová studia mají nižší zisky.

Článek si můžete přečíst zde, nebo českou upravenou verzi tady na Živě (Po zavření Megauploadu klesly příjmy většině menších filmů).

Stejně je to zvláštní. Všichni vědí, že stahování filmů nemůže distributorům uškodit. Velká filmová studia mají promyšlený marketing, cílí na puberťáky, tomu se přizpůsobují i filmy, kde většinou nějací velcí roboti, monstra nebo supermani něco likvidují. Důležitý je soundtrack, triky, výbuchy.

Velká filmová studia mají dobře spočítané, kolik musí a kolik mohou vrazit do reklamní kampaně, kolik zhruba budou výnosy z kinosálů, a kolik se nakonec vydělá na tom největším trhu, tedy v Číně, a potažmo i v Japonsku.

Následují několikeré edice filmu na DVD, DVD s režisérskou verzí, Blu-Ray, Blu-Ray s režisérskou verzí, vyjde speciální edice, rozšířená edice, zlatá edice, platinová edice... Prodej práv televizím taky něco do kasičky přinese.

A tahle studia, při těchto výdělcích a s čínským trhem v záloze budou tvrdit, že když si nějakých milión lidí stáhne jejich film v mizerné kvalitě z nějakého úložiště nebo přes torrent, že na tom oni prodělají? Směšné.

Avšak problém je právě s těmi malými a menšími filmovými společnostmi. Často se snaží natočit filmy, jež necílí přímo na puberťáky, a na reklamní kampaň mají vyčleněnu skutečně minimální částku. Protože nejsou megastudii, nemají podepsanou smlouvu s Čínou o široké distribuci svých ne-blockbusterů na jejich filmovém trhu. Zkrátka nemají Čínu v záloze.

Taková malá studia mohou udělat v podstatě jen omezené množství kroků – zajet s filmem na festival a získat nějakou cenu, vymyslet filmu atraktivní název, jenž diváky zmate, udělat okolo filmu nějakou virální reklamu nebo prostě vymyšlený poprask (třeba typu „Herečka si ve filmu bude řezat prsa, prý se při natáčení skutečně řízla a bude žalovat studio!“).

Nebo můžete udělat nějaký podobný poprask na Facebooku a přitom hojně používat slova „kultovní“ a „hit“, případně „zakázaný“. Trochu to také zvedne povědomost o filmu.

Inu, a pak je zde možnost nahodit nějaký 700MB DivX na úložiště nebo do sítě torrentů, pokud svému snímku natolik věříte. Pokud máte určitou jistotu, že není blbý a mohl by zaujmout větší množství lidí, než sedmičlennou porotu z bezejmenného filmového festivalu někde v Kotěhůlkách nebo Sibyrskej Dolnej.

Jestliže se snímek někomu zalíbí, řekne o tom dalšímu. Na některé filmové databázi – pro Čechoslováky ČSFD, pro anglicky způsobilé na IMDb – se objeví první hodnocení, a o ta zde jde především. Film bez hodnocení jako kdyby nebyl.

A teprve posléze se dá rozjet okolo filmu nějaký šikovný marketing, a případně začít nabízet v předobjednávce DVD, aby se zjistil skutečný zájem.

Což vám vše ale nepomůže, když natočíte srágoru. Špatný film. Ale to vám nepomohou ani všichni svatí. Tehdy funguje úložiště jako náhled, jakési preview. A bez výjimky jak drahých, tak malých filmů.

Hypotetická situace – filmové studio natočí film, udělá bombastickou reklamu. Film vypadá zajímavě, trailer vypadá zajímavě, ale už máte své zkušenosti. Kolikrát jste se takhle napálili a 120 – 150 korun za lístek bylo v tahu. Na co všechno jiného by se ta částka dala využít!

A tak si stáhnete náhled, někdy to ani nemusí být celý film. Některá filmová studia nabízejí zdarma ke zhlédnutí prvních 12 minut filmu. Protože podle celosvětově platné poučky, pokud vás film do deseti minut nezaujme, nezaujme vás už nikdy.

Lidé se podívají, a buď si řeknou, že to za to stojí a půjdou do kina (koupí si legální DVD, Blu-Ray apod.), nebo nad tím mávnou rukou a počkají, až to uvedou v televizi. Nejlépe nadabované.

Jistou roli tu hraje také faktor, že mnoha lidem stačí nekvalitní kopie filmu. V dřevních dobách videa měli doma lidé VHS kazety a na nich filmy ořezané ze širokoúhlého formátu do 4:3, s rozostřeným obrazem a jednohlasým dabingem (v lepším případě Franty Fuky, v horším nějakého Pepy z vesnice, který znal pět německých a sedm anglických slov). A světe div se, stačilo jim to!

V tehdejších dobách lidé znali Ramba a Terminátora jen z podobných mizerných kopií, a přesto jim tenhle „náhled“ stačil, aby se jim film líbil. Když se pak objevil na DVD nebo Blu-Ray, koupili si jej. Udělali distributorovi další tržbu.

Říkala mi jedna paní, že prodávají čokolády a lidé si myslí, že nejlepší jsou ty z Belgie. Ona jim pak nabídne třeba britské nebo francouzské zdarma na ochutnání a porovnání. Získá tak dalšího zákazníka.

Filmová studia by si měla uvědomit, že v boji o diváka by měla umět nabízet podobné vzorky čokolády. A úložiště s filmy ke stažení brát jako marketingový nástroj, a ne jako nepřítele.

31. 8. 2013

Autor: Jan Lipšanský

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Technika s lidskou povahou

O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...

 

Furt něco mažu

Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...

 

5 zajímavých pivních webů

O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...