Úvod > Články > Jak Apple přechytračil Google

Jak Apple přechytračil Google

Kdysi to bývali kamarádi, teď si jdou po krku. Na jedné straně Google prolomil dominanci Applu, na druhé straně se zdá, že v řadě ohledů Apple svého rivala přechytračil.

Pokud se podíváme čistě jen na čísla, Google vládne. Především díky Samsungu ovládl svět a zaplavil ho nekonečnou nabídkou mobilů, od těch levných až po sofistikované.

Z finančního pohledu je to samozřejmě jiné, Android je open source a za licenci cinká z každého telefonu s Androidem víc u Microsoftu nežli u Googlu. Apple mezitím plní měšce, protože prakticky všechno finančně zajímavé je z vlastní dílny.

V oblasti tabletů si Apple více či méně halasně přichází s jedním až dvěma novými iPady ročně, zatímco Google a jeho partneři zaplavují trh levnými alternativami. A o tom je právě řeč.

Jak u mobilů, tak u tabletů máme pocit, že Apple a Google míří na stejné zákazníky, ale ono tomu tak docela není. 35 procent amerických studentů vlastnících smartphone má iPhone, zbytek o tom, že si ho pořídí, alespoň uvažuje.

Apple prostě míří na movité zákazníky a nehodlá (na iPhone 5C zapomeňme) z této politiky ustoupit. Prakticky všechny výrobky stojí víc nežli u konkurence s Androidem.

Zatímco Google praktikuje politiku brokovnice, kdy pokrývá spektrum od těch drahých až po ty nejlevnější, nedotovaný iPhone za pár šlupek neseženeme a firma si s jedním, maximálně dvěma modely spokojeně vystačí.

Možná je to snobárna, možná dobře zvolená finanční politika. A pokud je to to druhé, tak tady právě Apple konkurenci přechytračil. Majitelé smartphonu s Androidem pravidelně jásají nad otevřeným operačním systémem (jakoby do něj chtěli šťourat sami) a nad bohatou nabídkou aplikací zdarma. Většina z nich se nad placenou aplikací ofrňuje a raději se potýká se záplavou reklam.

Majitelé Applu na to jdou jinak. Jako první se připojí na své iTunes, pak k tomu přidají kreditní kartu a mohou nakupovat. Apple má také statisíce aplikací zdarma, ale většinou je pohodlnější zacvaknout dolar a dopřát si aplikaci, která neprudí reklamou na kdeco. Navíc, protože za telefon zaplatili víc, budou pravděpodobně movitější a ochotnější připlatit si za aplikaci.

Čili jak máme hodnotit úspěch? Procentem trhu? Počtem prodaných přístrojů? Kolik zacinká ve firemní kase? Počtem prodaných aplikací? Těžko říci. Každopádně se jedná o dvě naprosto odlišné strategie – Apple jde po bohatších, kteří si s větší pravděpodobností budou nakupovat aplikace a písničky.

Google a Android zase jdou po absolutních číslech a doufají, že v rámci toho konkurenci prostě zašlapou (ostatně u Nokie, Motoroly a BlackBerry se to už povedlo, HTC by mohl následovat). Jen Apple stojí tvrdošíjně v cestě.

24. 10. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Huawei využije data od TomTom, Google Mapy už nepotřebuje

Huawei se stále vypořádává s důsledky sankcí ze strany USA. Ve svých telefonech nemůže využívat aplikace od Googlu...

 

Velké srovnání: Které banky (ne)podporují platby mobilem?

Rok 2019 byl pro mobilní platby zlomový. NFC metodu už nabízí většina bank a před koncem roku své resty dohánějí i...

 

Vyřešte Ježíškovo zazvonění přes mobil

Potřebujete zasimulovat Ježíškovo zazvonění tak, aby bylo věrohodné a děti vás neodhalily? Podívejte se na aplikace...

Nejčtenější články

Výpadky signálu DVB-T2: Co je způsobuje a jak je řešit?

 

V Česku se pomalu vypíná televizní vysílání ve formátu DVB-T a nahrazuje ho nový standard DVB-T2. Někteří uživatelé...

Přechod komerčních stanic na DVB-T2 v Praze se odkládá

 

V noci na dnešek mělo dojít k vypnutí komerčních stanic ve formátu DVB-T v Praze a Středočeském kraji. České...

DIGI TV už můžete bez set-top boxu sledovat i na Android TV

 

DIGI TV krátce před Vánocemi představila novou aplikace pro televize s Androidem. Pokud máte tento operační systém...