Úvod > Články > Jak Apple přechytračil Google

Jak Apple přechytračil Google

Kdysi to bývali kamarádi, teď si jdou po krku. Na jedné straně Google prolomil dominanci Applu, na druhé straně se zdá, že v řadě ohledů Apple svého rivala přechytračil.

Pokud se podíváme čistě jen na čísla, Google vládne. Především díky Samsungu ovládl svět a zaplavil ho nekonečnou nabídkou mobilů, od těch levných až po sofistikované.

Z finančního pohledu je to samozřejmě jiné, Android je open source a za licenci cinká z každého telefonu s Androidem víc u Microsoftu nežli u Googlu. Apple mezitím plní měšce, protože prakticky všechno finančně zajímavé je z vlastní dílny.

V oblasti tabletů si Apple více či méně halasně přichází s jedním až dvěma novými iPady ročně, zatímco Google a jeho partneři zaplavují trh levnými alternativami. A o tom je právě řeč.

Jak u mobilů, tak u tabletů máme pocit, že Apple a Google míří na stejné zákazníky, ale ono tomu tak docela není. 35 procent amerických studentů vlastnících smartphone má iPhone, zbytek o tom, že si ho pořídí, alespoň uvažuje.

Apple prostě míří na movité zákazníky a nehodlá (na iPhone 5C zapomeňme) z této politiky ustoupit. Prakticky všechny výrobky stojí víc nežli u konkurence s Androidem.

Zatímco Google praktikuje politiku brokovnice, kdy pokrývá spektrum od těch drahých až po ty nejlevnější, nedotovaný iPhone za pár šlupek neseženeme a firma si s jedním, maximálně dvěma modely spokojeně vystačí.

Možná je to snobárna, možná dobře zvolená finanční politika. A pokud je to to druhé, tak tady právě Apple konkurenci přechytračil. Majitelé smartphonu s Androidem pravidelně jásají nad otevřeným operačním systémem (jakoby do něj chtěli šťourat sami) a nad bohatou nabídkou aplikací zdarma. Většina z nich se nad placenou aplikací ofrňuje a raději se potýká se záplavou reklam.

Majitelé Applu na to jdou jinak. Jako první se připojí na své iTunes, pak k tomu přidají kreditní kartu a mohou nakupovat. Apple má také statisíce aplikací zdarma, ale většinou je pohodlnější zacvaknout dolar a dopřát si aplikaci, která neprudí reklamou na kdeco. Navíc, protože za telefon zaplatili víc, budou pravděpodobně movitější a ochotnější připlatit si za aplikaci.

Čili jak máme hodnotit úspěch? Procentem trhu? Počtem prodaných přístrojů? Kolik zacinká ve firemní kase? Počtem prodaných aplikací? Těžko říci. Každopádně se jedná o dvě naprosto odlišné strategie – Apple jde po bohatších, kteří si s větší pravděpodobností budou nakupovat aplikace a písničky.

Google a Android zase jdou po absolutních číslech a doufají, že v rámci toho konkurenci prostě zašlapou (ostatně u Nokie, Motoroly a BlackBerry se to už povedlo, HTC by mohl následovat). Jen Apple stojí tvrdošíjně v cestě.

24. 10. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Google Play bude u aplikací zobrazovat, jak využívají vaše data

Google se inspiroval App Storem. S novou aktualizací bude po u všech aplikací v Google Play zobrazovat, jak...

 

Google 1. června ruší neomezené úložiště pro fotky a videa

Google 1. června přestane nabízet neomezené úložiště pro zálohu fotek a videí z aplikace Google Fotky. Soubory se...

 

Facebook zakáže sdílení textů, které si uživatelé neotevřeli

Facebook začne od uživatelů vyžadovat, aby si před sdílením přečetli text, který bude obsahem jejich příspěvku. Chce...

Nejčtenější články

O2 a Vodafone navyšují upload u stovkových tarifů

 

Operátoři O2 a Vodafone potvrdili navýšení rychlosti uploadu u profilu 100/10 Mb/s. Nově budete moci odesílat data...

T-Mobile spustil prodej bondingu pro rychlost 100 Mb/s

 

T-Mobile znovu obnovil prodej bondingu pro rychlost 100 Mb/s. Díky této technologie dosáhne na stovkovou rychlost 54...

Pevnou síť Cetinu využívá už milion domácností

 

Cetin tento týden zprovoznil vysokorychlostní přípojku k internetu v milionté domácnosti. Průměrný rychlost v síti...