Úvod > Články > Pokuta za negativní recenzi na zboží

Pokuta za negativní recenzi na zboží

Pár lidí z amerického Utahu má před sebou nepříjemnost – hrozbu pokuty 3 500 dolarů a ještě navíc kaňku na své kreditní historii. Za maličkost – napsali na internetu negativní recenzi.

Všechno začalo v roce 2008, kdy John Palmer koupil na internetu dárky pro svoji ženu. Firma KlearGear je však nikdy neposlala a podle Palmerů byla objednávka automaticky zrušena. Po třiceti dnech zareagoval PayPal, zjistil, že transakce neproběhla a peníze vrátil zpátky na konto.

Palmer se opakovaně snažil u firmy KlearGear zjistit, co se stalo, ale nikam se nedostal. Po nějaké době se namíchl a na fórum ripoffreport.com napsal, že není možné se u firmy s někým spojit, protože všechny linky zvedne jen nahrávací zařízení.

O tři roky později manželé dostali od firmy KlearGear e-mail, ve kterém je firma informovala, že jim napaří pokutu 3 500 dolarů, pokud nebude negativní post do tří dnů odstraněn. Firma se točila na obskurním odstavci ve smlouvě, kde se mluvilo o tom, že „souhlas s prodejní smlouvou zakazuje jakoukoliv akci, která by firmu ukázala v negativním světle“.  Manželé vyhrabali původní smlouvu, kde tento odstavec chyběl, takže si ho firma dopsala později.

Manželé se pokusili svoji negativní poznámku odstranit, ale portál ripoffreport.com vyžaduje, aby se v podobném případě k tomu připojila i dotyčná firma, navíc si za to účtuje 2 000 dolarů, což KlearGear odmítl zaplatit.

Firma KlearGear tedy předala pohledávku exekutorům, kteří se snaží těch 3 500 dolarů z Palmerů vypáčit. Zatím neúspěšně, zato jim solidně pokazili kreditní historii, takže si manželé teď nemohou od banky půjčit peníze.

Podle právních expertů firmy vkládají podobné větičky do smluv stále častěji a je jen na jejich znění, jestli by měly u soudu šanci na úspěch. První dodatek americké ústavy zase úplně všechno nechrání a podepsaná smlouva může značnou část jinak zaručených práv vynulovat.

Když příběh Palmerů zahýbal americkým tiskem, objevilo se více podobných případů. Firma pronajímající byty na dovolenou měla ve smlouvě dokonce pokutu 10 000 dolarů pro případ, že by recenze byly „nadměrně negativní“.

Podle firmy, která po uveřejnění tuto větu odstranila, se jednalo o ochranu před zákazníky, kteří se dožadují nějakých výhod tím, že vyhrožují negativní recenzí.

KlearGear mezitím hraje mrtvého brouka. Telefony novinářů nikdo nezvedá a účet na Facebooku je zrušen. Do Palmerů mezitím vjel bojovný duch a hodlají celý problém vyřešit u soudu.

Otázkou je, nakolik a kdy si z toho vezmou české firmy příklad a budou i nás pohánět před exekutory, když si dovolíme říct, že jejich zboží je šmejd.

3. 1. 2014

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

T-Mobile upravil nabídku DSL internetu a MAGENTA TV

 

T-Mobile přestavil novou nabídku MAGENTA TV, na kterou postupně přejdou i stávající zákazníci. Zjednodušil také...

Tento týden startuje Liga mistrů UEFA a další evropské ligy

 

Fotbaloví fanoušci se mají na co těšit. Startuje Liga mistrů UEFA, Evropská liga a Evropská konferenční liga a...

O2 uvádí na trh chytrou televizi s předinstalovanou O2 TV

 

O2 představilo novou chytrou televizi s předinstalovanou aplikací O2 TV a vlastním tlačítkem na ovladači. Až do...