Úvod > Články > Google jde po krku Microsoftu a míří také do automobilů

Google jde po krku Microsoftu a míří také do automobilů

Jaké novinky přinesl Google I/O? Na co se můžeme v nejbližším roce těšit? Hlavním tématem byl souboj s Microsoftem, nasazení Androidu do automobilů a televizí nebo třeba nová verze Google Glass.

Google I/O je jistě očekávanou událostí, neboť zřejmě největší světový inovátor zde ukazuje trendy a technologie, kterými se chce zabývat v nejbližším roce, a většinu novinek také přímo ukazuje. A ani letošní ročník nebyl výjimkou.

Microsoft v problémech?

O tom, že se Microsoftu nedaří být tak inovativní jako ostatní firmy, se hovoří již dlouho, a i když nový šéf se to bude snažit změnit, rozhodně nejde o úkol, který lze splnit během pár týdnů či měsíců. Microsoft přitom kontroluje velkou část trhu, která je pro Google mimořádně zajímavá – jde především o kancelářské aplikace a operační systémy jak pro jednotlivce, tak také pro firmy. Není proto divu, že velká část uvedených novinek se snaží nabídnout co možná nejsilnější alternativu k těmto oblastem. Důraz je přitom logicky kladen především na firmy.

Zajímavou informací bylo, že Google Apps už používá 67 % nejúspěšnějších startupů (ovšem podle čeho je měřit?) a více než polovina firem z žebříčku Fortune 500. Popularitu si získávají jak na univerzitách v USA, tak také v zahraničí (72 ze sta nejlepších univerzit je používá). Nejde tak o nějaký okrajový business, ale o oblast, která se zřetelně přesouvá do centra zájmů internetové jedničky.

Google Dokumenty nyní disponují upraveným rozhraním, které umožní lépe sledovat změny dokumentů či aktivity na něm. Soubory je možné vybírat myší, otevírají se dvojklikem a celé prostředí se hodně přiblížilo tomu, které známe z běžných operačních systémů. Důraz byl kladen také na to, aby vypadalo stejně jak na tabletu, tak na desktopu, což má zjednodušit ovládání a zvýšit uživatelskou přívětivost.

Druhou výraznou novinkou je možnost editace formátů od MS Office přímo, aniž by bylo nutné provádět konverzi dokumentů, což hodně ulehčí práci a zvýší přehlednost systému, jenž často obsahoval dvojici (GDrive a MS formát) souborů. Novinkou je také samostatný nástroj na editaci prezentací pro Android či možnost levného zakoupení si neomezené kapacity Apps pro firmy (10 USD za měsíc a uživatele).

To vše jednoznačně cílí na Office 365, který se ještě úplně neetabloval. Díky doplňkům a možnostem rozšíření lze říci, že Microsoftu reálně zůstávají jen dvě velké výhody. Partneři, kteří vytvářejí software a informační systémy, jež čerpají ze spolupráce s Microsoftem, a pak kontrola pravopisu, která je mimo anglicky mluvící země zatím u Google stále slabá. Funkčně jde jinak o velice podobné balíky.

Hlavní důraz byl ale kladen na Chrome OS, který má být onou vlajkovou lodí, která dostane Google do firem na úkor Microsoftu. První informací bylo, že deset z deseti nejlépe hodnocených notebooků na Amazonu jsou Chromebooky. Rozhodně tak nejde o systém, se kterým by uživatelé byli nespokojeni či vytvářel nějaké problémy. Nově bude mít podporu SMS a lepší sytém notifikací nebo umět podporovat aplikace napsané pro Android, což výrazně zvýší funkčnost a pohodlnost celého konceptu. Další užitečnou funkcí je automatické spuštění aplikací při přechodu z jednoho zařízení na druhé (je jedno zda jde o tablet, telefon nebo počítač).

Chrome OS a Android se tak rychle přibližují a Google chce logicky těžit z popularity svého mobilního operačního systému. Ten se zbavil Dalviku, takže by měl být až dvakrát rychlejší a mít menší spotřebu. Android také dostal také novou klávesnici, která je jednoznačně pozitivním krokem kupředu.

Ještě před Google I/O bylo oznámeno, že firma chce působit jako registrátor domén, což na první pohled vypadá jako nesouvisející business, ale výrazně to zjednoduší počáteční konfiguraci Apps i reálné nasazení systémů ve firmách.

Android všude kolem nás

Další zajímavé novinky souvisejí s tím, že Google chce svůj operační systém dostat skutečně všude. Ač se objevily hodinky (LG G Watch, Samsung Gear Live a časem i Motorola 360) a API pro ně, rozhodně nešlo o dominantní téma, které patřilo automobilům.

Nový koncept Google Auto sice nenabízí automatické řízení (které Google dlouhodobě vyvíjí a testuje), ale propojuje telefon s palubním počítačem. Pomocí hlasu tak lze číst zprávy, pracovat s kartami nebo užívat navigaci a další funkce, aniž by se člověk musel dívat na nějaký display. Jde o cestu, jak podpořit bezpečnost v silničním provozu a uživatele informačně neochudit.

Vrací se také téma AndroidTV včetně známých partnerů, tentokráte se mluví o velkém potenciálu s herními prvky. Otázkou je, zda celý projekt nedopadne jako již několikrát v minulosti – nezdarem a nezájmem.

Změn se dočkal také Chromecast, pro který je aktuálně ve vývoji obrovské množství aplikací. Cílem je umožnit lepší spojení televize a telefonu, čím se zlepší jak uživatelský komfort, tak potenciál obou zařízení.

Závěrem

Poslední zajímavou novinkou byla nová verze Google Glass, která bude disponovat dvojnásobnou pamětí a lepším výkonem. Základní koncept ale zůstává stejný. Google tak ukazuje, že umí prodávat technologie jak levné (Chromecast), tak relativně drahé (Glass).

Novinek bylo ale mnohem více – jen namátkou je možné uvést ještě Google Fit Platform, což je sjednocující systém pro fitness a zdravotnické aplikace, což může mít velký potenciál pro sportování či obecně sebekvantifikaci, především ve spolupráci s chytrými hodinkami.

Důraz byl kladen také na cloudové služby, nástroje a analytické funkce, které se snaží tuto část trhu rozšířit a posílit, především v kontextu soutěžení s Amazonem. Cloud Dataflow umožňuje mimo jiné analyzovat tweetty v reálném čase a spoustu dalších datových operací. Google Cloud Platform pak slouží pro vývoj aplikací, které v cloudu běží a má pomoci firmám s jejich přechodem do mraků optimalizovanou a pro ně ideální cestou.

Konference zajímavým způsobem ukázala směr, kterým se Google bude v nejbližší době ubírat. Místo soupeření s Facebookem či Apple, o kterých se hodně mluvilo a se kterými se střetává spíše okrajově, je zřejmé zaměření na operační systémy a kancelářské aplikace, tedy dospělé technologie, které mají strategický význam, a kde dominuje Microsoft.

2. 7. 2014

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.