Úvod > Články > Google Plus slaví třetí narozeniny a Orkut končí

Google Plus slaví třetí narozeniny a Orkut končí

Google ukončí svoji první velkou sociální síť Orkut a chce se zaměřovat jen na Plus. Jaká je jeho pozice na trhu? A ohrozí někdy Facebook?

Orkut vznikl v rámci dvacetiprocentního projektu již v roce 2004, tedy ve stejné době, kdy se začíná objevovat Facebook. A zatímco Orkut se mohl opřít již o relativně silnou internetovou společnost, Facebook začínal v podstatě od nuly a s minimálním zázemím. Výsledky tohoto souboje jsou jasné, Orkut dobojoval také v Brazílii, což byl jeden z mála států, kde se mu relativně dlouho dařilo udržet se na pozici jedničky.

Orkut bude ukončen 30. září 2014, s tím, že možnost stažení dat bude poskytnuta ještě další dva roky. Tato sociální síť přinášela řadu zajímavých funkcí a momentů. Ač se Google nikdy nepodařilo z ní udělat hegemona na trhu, přežila deset let, což je na službu podobného charakteru u této firmy mimořádný výkon.

Oproti všem očekáváním se také nikdy nespojila s žádným jiným projektem od Google. Spekulovalo se již o integraci s 1+, později s Wave a nakonec s Plus. Aktuální počet uživatelů není znám, stejně tak důvody, proč k podobnému propojení nikdy nedošlo.

Uzavření služby bylo oznámeno v době, kdy se Plus dožívá tří let. Mezitím se stabilizoval, dostal jasnou profilaci a zdá se, že dokázal najít i nemalé množství uživatelů, kteří jsou na něm více či méně aktivní. Hlavní výhodou oproti konkurenci je výborná práce s fotografiemi – od alb, přes automatické úpravy a tvorby panoramatických či animovaných snímků až třeba po automatické nahrávání z mobilních telefonů.

Přesto se domnívám, že službě chybí nějaký jasně a jednoznačně identifikující produkt, který by uživatele silně přitahoval. Na poli obrázků se navíc stále silněji profiluje Pinterest a bude zajímavé sledovat, jak se Google vypořádá právě s ním. Zatím to řeší většinou přijetím klíčových myšlenek a precizním a robustním rozvedením konkrétního nástroje.

A zdá se, že by jedno z možných témat mohla být hudba. Google se snaží z této oblasti vytěžit maximum ve specializované službě pro Android, pracuje na ní také na YouTube a nyní si pořídil akvizici v podobě Songza, snad za částku kolem 15 miliónů dolarů.

Ten umí vytvářet playlisty podle nálady či různých témat, což uměla konkurence a Google jen velice špatně. V oblasti streamované hudby jsou velké peníze, potenciál pro růst, ale také konkurence. A právě podobné služby mohou být v kontextu sociálních sítí mnohem silnější než mimo ně.

Plus tak možná dostane druhou, zajímavou profilaci. Dospěje nakonec do podoby multimediální sítě?

9. 7. 2014

Autor:

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Starbucks, Pepsi a desítky dalších bojkotují Facebook kvůli nenávistným projevům

Více než sto společností se zapojilo do bojkotu Facebooku. Zastavily své reklamy na sociální síti, dokud z ní...

 

Olympus končí po 84 letech s výrobou fotoaparátů

Japonský Olympus, jeden z největších výrobců fotoaparátů, se rozhodl ukončit svou divizi zobrazovací techniky. Prodá...

 

ČT3 bude vysílat maximálně do září

Česká televize informovala, že vysílání programu ČT3 bude provozováno pouze po dobu nouzového stavu, nepočítá ale s...

Nejčtenější články

Víme, kde se od června 2020 připojíte k 5G-ready internetu!

 

5G-ready internet od Nordic Telecomu se v červnu rozšířil do dalších lokalit. Podívejte se, jestli je už dostupný i...

T-Mobile rozdá neomezená data všem, kteří v létě budou cestovat po Česku

 

Chystáte se letošní dovolenou trávit v České republice? Pak vás potěší nová letní akce „Spolu po magnetové“ od...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v květnu 2020

 

Jak rychle běžel mobilní a pevný internet? Jak si vedl váš poskytovatel v porovnání s ostatními? Podívejte se na...