Google ukončí svoji první velkou sociální síť Orkut a chce se zaměřovat jen na Plus. Jaká je jeho pozice na trhu? A ohrozí někdy Facebook?
Orkut vznikl v rámci dvacetiprocentního projektu již v roce 2004, tedy ve stejné době, kdy se začíná objevovat Facebook. A zatímco Orkut se mohl opřít již o relativně silnou internetovou společnost, Facebook začínal v podstatě od nuly a s minimálním zázemím. Výsledky tohoto souboje jsou jasné, Orkut dobojoval také v Brazílii, což byl jeden z mála států, kde se mu relativně dlouho dařilo udržet se na pozici jedničky.
Orkut bude ukončen 30. září 2014, s tím, že možnost stažení dat bude poskytnuta ještě další dva roky. Tato sociální síť přinášela řadu zajímavých funkcí a momentů. Ač se Google nikdy nepodařilo z ní udělat hegemona na trhu, přežila deset let, což je na službu podobného charakteru u této firmy mimořádný výkon.
Oproti všem očekáváním se také nikdy nespojila s žádným jiným projektem od Google. Spekulovalo se již o integraci s 1+, později s Wave a nakonec s Plus. Aktuální počet uživatelů není znám, stejně tak důvody, proč k podobnému propojení nikdy nedošlo.
Uzavření služby bylo oznámeno v době, kdy se Plus dožívá tří let. Mezitím se stabilizoval, dostal jasnou profilaci a zdá se, že dokázal najít i nemalé množství uživatelů, kteří jsou na něm více či méně aktivní. Hlavní výhodou oproti konkurenci je výborná práce s fotografiemi – od alb, přes automatické úpravy a tvorby panoramatických či animovaných snímků až třeba po automatické nahrávání z mobilních telefonů.
Přesto se domnívám, že službě chybí nějaký jasně a jednoznačně identifikující produkt, který by uživatele silně přitahoval. Na poli obrázků se navíc stále silněji profiluje Pinterest a bude zajímavé sledovat, jak se Google vypořádá právě s ním. Zatím to řeší většinou přijetím klíčových myšlenek a precizním a robustním rozvedením konkrétního nástroje.
A zdá se, že by jedno z možných témat mohla být hudba. Google se snaží z této oblasti vytěžit maximum ve specializované službě pro Android, pracuje na ní také na YouTube a nyní si pořídil akvizici v podobě Songza, snad za částku kolem 15 miliónů dolarů.
Ten umí vytvářet playlisty podle nálady či různých témat, což uměla konkurence a Google jen velice špatně. V oblasti streamované hudby jsou velké peníze, potenciál pro růst, ale také konkurence. A právě podobné služby mohou být v kontextu sociálních sítí mnohem silnější než mimo ně.
Plus tak možná dostane druhou, zajímavou profilaci. Dospěje nakonec do podoby multimediální sítě?
9. 7. 2014
Autor:
Společnost Warner Bros. spustila v USA novou streamovací službu Max, která spojuje HBO Max a Discovery+. Snaží se...
Společnost Netflix rozšířila nová pravidla pro sdílení hesel do dalších více než 100 zemí. Za využívání účtu mimo...
Společnost Netflix oznámila, že v příštích čtyřech letech investuje v Jižní Koreji 2,5 miliardy dolarů (53,6...
T-Mobile představil limitovanou předplacenku se 100 GB dat, za kterou zaplatíte jen 300 Kč měsíčně. A každé 12...
Společnost Netflix rozšířila nová pravidla pro sdílení hesel do dalších více než 100 zemí. Za využívání účtu mimo...
CETIN od dubna zařadil do svého portfolia nový tarif, který umožní na optických přípojkách využívat rychlost až...