Google ukončí svoji první velkou sociální síť Orkut a chce se zaměřovat jen na Plus. Jaká je jeho pozice na trhu? A ohrozí někdy Facebook?
Orkut vznikl v rámci dvacetiprocentního projektu již v roce 2004, tedy ve stejné době, kdy se začíná objevovat Facebook. A zatímco Orkut se mohl opřít již o relativně silnou internetovou společnost, Facebook začínal v podstatě od nuly a s minimálním zázemím. Výsledky tohoto souboje jsou jasné, Orkut dobojoval také v Brazílii, což byl jeden z mála států, kde se mu relativně dlouho dařilo udržet se na pozici jedničky.
Orkut bude ukončen 30. září 2014, s tím, že možnost stažení dat bude poskytnuta ještě další dva roky. Tato sociální síť přinášela řadu zajímavých funkcí a momentů. Ač se Google nikdy nepodařilo z ní udělat hegemona na trhu, přežila deset let, což je na službu podobného charakteru u této firmy mimořádný výkon.
Oproti všem očekáváním se také nikdy nespojila s žádným jiným projektem od Google. Spekulovalo se již o integraci s 1+, později s Wave a nakonec s Plus. Aktuální počet uživatelů není znám, stejně tak důvody, proč k podobnému propojení nikdy nedošlo.
Uzavření služby bylo oznámeno v době, kdy se Plus dožívá tří let. Mezitím se stabilizoval, dostal jasnou profilaci a zdá se, že dokázal najít i nemalé množství uživatelů, kteří jsou na něm více či méně aktivní. Hlavní výhodou oproti konkurenci je výborná práce s fotografiemi – od alb, přes automatické úpravy a tvorby panoramatických či animovaných snímků až třeba po automatické nahrávání z mobilních telefonů.
Přesto se domnívám, že službě chybí nějaký jasně a jednoznačně identifikující produkt, který by uživatele silně přitahoval. Na poli obrázků se navíc stále silněji profiluje Pinterest a bude zajímavé sledovat, jak se Google vypořádá právě s ním. Zatím to řeší většinou přijetím klíčových myšlenek a precizním a robustním rozvedením konkrétního nástroje.
A zdá se, že by jedno z možných témat mohla být hudba. Google se snaží z této oblasti vytěžit maximum ve specializované službě pro Android, pracuje na ní také na YouTube a nyní si pořídil akvizici v podobě Songza, snad za částku kolem 15 miliónů dolarů.
Ten umí vytvářet playlisty podle nálady či různých témat, což uměla konkurence a Google jen velice špatně. V oblasti streamované hudby jsou velké peníze, potenciál pro růst, ale také konkurence. A právě podobné služby mohou být v kontextu sociálních sítí mnohem silnější než mimo ně.
Plus tak možná dostane druhou, zajímavou profilaci. Dospěje nakonec do podoby multimediální sítě?
9. 7. 2014
Autor:
Netflix přidává dvě nové funkce, které by měly zlepšit zážitek v rámci tarifů podporovaných reklamou – možnost...
YouTube podle svých slov "zahájil globální úsilí o potlačení blokátorů reklam“. Uživatelům s adblockerem začal...
Netflix plánuje zvýšit cenu svých tarifů bez reklam poté, co skončí stávka hollywoodských herců. Změna by mohla...
Jaké rychlosti internetu jsme na DSL.cz naměřili v říjnu? Podívejte se na nejnovější statistiky.
V říjnu se průměrná rychlost Wi-Fi nijak nezměnila. Podívejte se, jakých hodnot dosáhl váš kraj a poskytovatel.
Který operátor v říjnu nabízel nejrychlejší mobilní internet? A ve kterém kraji jsme naměřili nejvyšší rychlosti...