Úvod > Články > Google Plus slaví třetí narozeniny a Orkut končí

Google Plus slaví třetí narozeniny a Orkut končí

Google ukončí svoji první velkou sociální síť Orkut a chce se zaměřovat jen na Plus. Jaká je jeho pozice na trhu? A ohrozí někdy Facebook?

Orkut vznikl v rámci dvacetiprocentního projektu již v roce 2004, tedy ve stejné době, kdy se začíná objevovat Facebook. A zatímco Orkut se mohl opřít již o relativně silnou internetovou společnost, Facebook začínal v podstatě od nuly a s minimálním zázemím. Výsledky tohoto souboje jsou jasné, Orkut dobojoval také v Brazílii, což byl jeden z mála států, kde se mu relativně dlouho dařilo udržet se na pozici jedničky.

Orkut bude ukončen 30. září 2014, s tím, že možnost stažení dat bude poskytnuta ještě další dva roky. Tato sociální síť přinášela řadu zajímavých funkcí a momentů. Ač se Google nikdy nepodařilo z ní udělat hegemona na trhu, přežila deset let, což je na službu podobného charakteru u této firmy mimořádný výkon.

Oproti všem očekáváním se také nikdy nespojila s žádným jiným projektem od Google. Spekulovalo se již o integraci s 1+, později s Wave a nakonec s Plus. Aktuální počet uživatelů není znám, stejně tak důvody, proč k podobnému propojení nikdy nedošlo.

Uzavření služby bylo oznámeno v době, kdy se Plus dožívá tří let. Mezitím se stabilizoval, dostal jasnou profilaci a zdá se, že dokázal najít i nemalé množství uživatelů, kteří jsou na něm více či méně aktivní. Hlavní výhodou oproti konkurenci je výborná práce s fotografiemi – od alb, přes automatické úpravy a tvorby panoramatických či animovaných snímků až třeba po automatické nahrávání z mobilních telefonů.

Přesto se domnívám, že službě chybí nějaký jasně a jednoznačně identifikující produkt, který by uživatele silně přitahoval. Na poli obrázků se navíc stále silněji profiluje Pinterest a bude zajímavé sledovat, jak se Google vypořádá právě s ním. Zatím to řeší většinou přijetím klíčových myšlenek a precizním a robustním rozvedením konkrétního nástroje.

A zdá se, že by jedno z možných témat mohla být hudba. Google se snaží z této oblasti vytěžit maximum ve specializované službě pro Android, pracuje na ní také na YouTube a nyní si pořídil akvizici v podobě Songza, snad za částku kolem 15 miliónů dolarů.

Ten umí vytvářet playlisty podle nálady či různých témat, což uměla konkurence a Google jen velice špatně. V oblasti streamované hudby jsou velké peníze, potenciál pro růst, ale také konkurence. A právě podobné služby mohou být v kontextu sociálních sítí mnohem silnější než mimo ně.

Plus tak možná dostane druhou, zajímavou profilaci. Dospěje nakonec do podoby multimediální sítě?

9. 7. 2014

Autor:

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

YouTube umožní sledovat videa ve vyskakovacím okně i neplatícím uživatelům

Funkce Picture-in-Picture je jednou z nejžádanějších na YouTube. Zatím ji mohou využívat pouze předplatitelé s účtem...

 

Google začne zdarma nabízet sadu služeb Workspace

Workspace, dříve G Suite, nabízel internetový gigant za předplatné začínající na 6 dolarech (126 korun) měsíčně za...

 

Ulož.to žádá náhradu škody po distributorech filmu Šarlatán

Agentury Dilia a CinemArt vyhrály soudní spor se serverem Ulož.to, který tak musel zajistit nedostupnost některých...

Nejčtenější články

Velké srovnání tarifů českých operátorů

 

Operátoři O2, T-Mobile i Vodafone představili v posledních týdnech nové tarify. Který z nich se ale vyplatí nejvíce...

Startuje Nova Lady: Jaké pořady nabídne a jak ji naladit?

 

Tento týden spustil vysílání nový program Nova Lady určený hlavně ženskému publiku. Jaké tituly zařadí, kde ji...

Kolik v Česku zaplatíte za satelitní internet Starlink?

 

Starlink Elona Muska míří do Česka. Před několika týdny nahlásila společnost SpaceX zahájení činnosti ČTÚ a nyní...