Úvod > Články > Drzé přibrzdíme, řekl Verizon

Drzé přibrzdíme, řekl Verizon

Zákazníci americké firmy Verizon Wireless brzy zjistí, že jejich datový plán není tak „neomezený“, jak smlouva naznačuje. Nejsou nadšeni, a regulační agentury také ne.

Šéf regulační agentury Federal Communications Commission Tom Wheeler proto firmě poslal dopis, dožadující se vysvětlení jejího plánu z minulého týdne, podle kterého by Verizon zpomalil rychlost připojení některým zákazníkům s „neomezeným“ plánem.

Tento plán již v nabídce firmy není, ale kdo ho měl v roce 2012, kdy ho firma zrušila, tak si ho může nechat tak dlouho, dokud si nepořídí nový mobil. Verizon tvrdí, že se omezení může dotknout pouze pěti procent zákazníků.

Dopálit FCC není tak docela dobrý nápad, protože je to právě tato agentura, která řídí aukce, na kterých si americké firmy kupují části spektra. A úmyslně některým zákazníkům přiškrtit kohoutek neodpovídá závazkům, které firmy při nákupu podepisují.

Ve smlouvě je totiž jasně napsáno, že firma může zasahovat do příjmu zákazníka jen v případech rozumných změn, jakou je třeba bezpečnost přenosu dat.

Případná pokuta může dosáhnout až 1,5 miliónu dolarů. Verizon svým zákazníkům doporučuje, aby v případě, že se jim nové omezení nelíbí, změnili smlouvu na jiné datové plány. Ty ale všechny mají nějaký datový limit.

Doby, kdy většina zisků pocházela z hovorů či textovek, je dávno pryč, a teď má většina plánů neomezené hovory, ale přiškrcené množství dat. Jednotlivé firmy se vzájemně trochu liší, ale trend je jasný.

Kolem 1 procenta zákazníků platí pod 25 dolarů měsíčně, 10 procent platí 25 – 50 dolarů měsíčně, 40 procent pak 51 až 100 dolarů, kolem 40 procent mezi 100 a 200, a zbytek platí více než 200 dolarů měsíčně. A právě Verizon má v této kategorii nejvíce zákazníků, plných 14 procent.

Žádný z nových datových plánů nemá možnost „rollover“, takže ti, kteří použijí méně, nežli je datový limit, vlastně platí za něco, co vůbec nebo pouze velmi málo použijí. Až donedávna platilo, že tato většina prostě „dotuje“ vyšší přenosy těch horních pěti procent.

Teprve v poslední době si poskytovatelé připojení hodlají ponechat ty výnosné platiče a trestat vzpurných pět procent.

31. 7. 2014

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...