Řada amerických firem přichází na triky, jak z dětských vlastníků mobilních telefonů vymáčknout peníze navíc.
Využívají přitom známé skutečnosti, že děti (ale často ani dospělí) se nenamáhají podrobně číst podmínky smlouvy.
Klasickým příkladem může sloužit Doug Fodeman, který koupil své třináctileté dceři mobilní telefon. Ještě než z něj poprvé zatelefonovala, přišla SMS s vtipem o blondýnách. Foderman jen pokrčil rameny, na konci měsíce se však na účtu objevilo záhadných 9.99, u kterých bylo místo vysvětlení jediné slovo – download. Tatínkovi se otevřela příslovečná kudla v kapse, neboť si vzpomněl na žert o blondýnce a začal proti účtu protestovat.
Ukazuje se, že podobné problémy má stále více amerických rodičů. Společnosti nabízející všechno možné od vyzvánění až po horoskopy horečně inzerují, zejména v televizních kanálech určených pro děti. Zatímco Fodemanova dcera žádnou smlouvu nepodepsala, stále častější jsou situace, kdy děti z nepozornosti odsouhlasí službu, o jejíž ceně nemají ani potuchy. Téměř 14 miliónů amerických dětí ve věku mezi 13 a 17 lety vlastní mobilní telefon, a SMS jsou populární především v této věkové skupině.
Rodiče se ale začínají bránit – v běhu je několik hromadných žalob a nejvyšší prokurátor státu Florida zahájil vyšetřování reklamních praktik firem Jamster a Blinko, které jsou jedněmi z největších amerických firem nabízejících služby pro děti. V Kalifornii se zase soudí Charles Ford, a hned se třemi společnostmi, T-Mobile, Cingular a VeriSign (donedávna vlastnila část Jamsteru), neboť jeho 15letá dcera se omylem přihlásila k Jamsteru.
Podle žaloby jsou praktiky firmy Jamster neférové a děti nechápou, že za zvonění musí platit. Pravdou je, že Jamster posílá na mobily SMS s textem Odpověz a budeš součástí rodiny Jam. To si prý děti nepřeloží jako placenou službu. Na Floridě vyšetřují SMS a reklamy, které slibují zvonění zdarma a po stažení je účastník automaticky zařazen do placené služby a dostává nová zvonění každý týden.
Drahé SMS, ve Spojených státech často nazývané jako Premium Text Services, se objevily až v roce 2004. Teď je nabízí nejméně 50 firem, o které začíná být zájem i mezi velkými společnostmi. News Corp. nedávno koupila za 188 miliónů dolarů 51 procent divize SMS firmy Jamster (mimo USA je známa pod názvem Jamba).
Operátoři sice podobné triky nepoužívají, ale pohodlně z nich bohatnou. Firmy jako Jamster jim platí až 40 procent svého zisku. Začínají se ale obávat hněvu veřejnosti a prostřednictvím asociace Mobile Marketing Association připravili podklady k tomu, aby se firmy musely před přijetím nového zákazníka zeptal dvakrát. Navíc SMS musí obsahovat některé z povinných slov umožňujících odpověď Ne nebo Zrušit. Navíc ve všech reklamách musí být uvedeno, že se jedná o placenou službu a kolik bude měsíčně stát.
18. 4. 2007
Autor: Václav Větvička
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...
V říjnu se rychlost Wi-Fi internetu rostla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a ve kterém regionu jsme...