Úvod > Články > Probíhá válka nejen o internet

Probíhá válka nejen o internet

Diskutované odkoupení Yahoo! společností Microsoft nenechává v posledních dnech jediného novináře se zaměřením na IT a obchod klidným. Nejde „jen“ o vyhledávač Yahoo!, ale o mnoho více.

Asi jste těm zprávám o Yahoo! (v dalším textu vynecháme vykřičník) neunikli ani vy. Mimoto jsme o situaci kolem Yahoo a zájmu Microsoftu informovali krátce i my v pondělním přehledu novinek (více zde). Z pohledu českého uživatele se může zdát, že se vlastně o nic nejedná, ale to není tak úplně pravda.

Zdánlivě mrtvé Yahoo

Yahoo, známé svým portálem, vyhledávačem i dalšími velice kvalitními službami, našinci asi nezní jako něco světoborného. Není divu. V době, kdy online světu vládne Google se svým stejnojmenným vyhledávačem, běžnému českému webovému surfaři zní „Yahoo“ stejně důležitě jako iowskému pěstiteli kukuřice náš Seznam.

Přitom čísla hovoří jasně. Zatímco v České republice je nejnavštěvovanějším portálem Seznam.cz (vede, i co se vyhledávačů týče s téměř dvoutřetinovým podílem), ve Spojených státech je zase nejnavštěvovanějším portálem Yahoo.com (zdroj: HitWise.com). To mimo jiné dokládá i Alexa.com, kde dle výsledků měření je Yahoo.com druhou nejnavštěvovanější stránkou na světě ― sice hned po Google.com, ale nesmíme zapomínat, že Google.com je jen vyhledávač.

Dále bychom neměli opomenout tu skutečnost, že skoro polovina trhu e-mailových služeb náleží právě Yahoo (42,4 %, 05/2006, zdroj). Navíc od května loňského roku nabízející velikostně neomezenou schránku, což se odrazilo i ve zvýšení podílu a Yahoo se opravdu té polovině přiblížilo (47,0 %, 10/2007, zdroj), zatímco Gmail vcelku překvapivě značně zaostává (5,51 %). Podobně populární jsou i další služby této společnosti, ať jde třeba o Yahoo! News (7,38 %), Yahoo! Finance (29,15 %), Yahoo! HotJobs (11,18 %), Flickr (12,01 %) a v neposlední řadě také vyhledávač Yahoo! Search (17,28 %). Ostatně přehled služeb a podíl v dané kategorii jednotlivých společností (Google, Yahoo a Microsoft) vidíte na obrázku níže.


zdroj: HitWise.com

Sčítáme s Microsoftem

Jestliže by k diskutované akvizici ve finále skutečně došlo, udály by se zajímavé věci. Za prvé by vyrostla konkurence Googlu, co se vyhledávače týče (Yahoo + Microsoft = 22,5 %), ale i ostatní služby by si logicky zvýšily svůj podíl (třeba takový e-mail od Microsoftu by po odkoupení Yahoo měl podíl více než 80%). Ostatní součty si zájemce jistě provede sám.


MY!CROSOFT, jak se vám líbí?

Z tohoto pohledu je nejspíše všechno v pořádku. Online uživatelé by se dočkali silnější přímé konkurence vyhledávače Googlu, což by přineslo vylepšení obou enginů, ale stejně tak inzerenti by mohli těžit z konkurenčního boje obou společností v oblasti reklamy (což bude potřeba ještě více, pokud Google dotáhne své plány se společností DoubleClick ― ve Spojených státech k tomu od antimonopolního úřadu povolení dostal, od Evropské komise ještě ne, ta stále dopad spojení obou firem zkoumá). Příjmy z online reklamy má totiž Yahoo zhruba dvakrát vyšší než Microsoft (2007; 5,11 mld. USD vs. 2,81 mld. USD; Google přitom 11,65 mld. USD).

Problémy a kontroverze

Akvizice Yahoo a Microsoftu by ale samozřejmě přinesla i některé problémy. Na detailnější rozbor všech dopadů a případných potíží na trhu online služeb či čeho všeho zde ale nejsme my, nýbrž příslušné antimonopolní úřady. Ovšem jednu věc zmínit přece jen můžeme, která paradoxně nesouvisí s webem.

Ano, pokud by Microsoft spolkl Yahoo, určitě by si polepšil v oblasti online služeb a s tím i uživatelé. Microsoftu v online světě kdysi ujel vlak, což se v poslední době snažit napravit (viz například propojení svých nových či vylepšených online služeb a desktopu v podobě balíku Windows Live). Microsoft je lídr v oblasti operačních systémů a jeho tažným koněm je po boku Windows kancelářská sada MS Office.

A zde se dostáváme k jednomu problému, který by se po odkoupení Yahoo mohl objevit: Yahoo totiž také různými způsoby podporuje opensourcové projekty a dokonce má své prsty i ve webovém prohlížeči Firefox, stále sílícímu produktu, jenž úspěšně konkuruje Internet Exploreru. Yahoo nabízí ke stažení i vlastní upravenou verzi Firefoxu (Yahoo Edition). A své aktivity má i u projektů jako KDE, které zase souvisí s Linuxem a dalšími operačními systémy konkurujícími Windows. Zachoval by Microsoft tyto počiny Yahoo? Konkurenční operační systém, webový prohlížeč, e-mailový software... Když šéf Microsoftu Steve Ballmer Linux označil za „rakovinu, která ― co se duševního vlastnictví týče ― napadá vše, čeho se dotkne,“ tak bychom tomu moc velkou naději dávat neměli.

Yahoo dělá ramena

Yahoo se teď tváří jako jezevčík se zvednutým nosem pyšně si to cupitající před načančanou paničkou v norkovém kožichu.  Nabídka Microsoftu se mu totiž prý nelíbí a nabízená částka je nízká. Nutno podotknout, že tak horentní sumu (44,6 mld. USD) Microsoft nikdy nezaplatil při žádném jiném obchodu a neodvedl ani Evropské komisi za integrovanou kalkulačku ve Windows.

Redmondský gigant nabídl 44,6 miliardy dolarů, reálnou cenu akcií Yahoo chtěl přeplatit o 62 %. Do dneška Yahoo klesají příjmy, za rok hodnota jeho akcií klesla o třetinu a bude se propouštět. Poslední bod je víceméně jistý, příjmy předvídat s jistotou nejde, ale druhý bod teď zase neplatí: štědrá nabídka Microsoftu totiž s cenou akcii pohnula natolik, že jejich hodnota je přibližně stejná jako původní cena se zmíněným bonusem. Přesněji řečeno, bonusem ochucená nabídka 31 dolarů za akcii už tak štědře nezní, protože cena akcií Yahoo rychle stoupla na 28 dolarů a bude stoupat nadále.

Ale to není vše. Do celého případu se (samozřejmě) vložil i Google. Yahoo, které tvrdí, že nabídka Microsoftu není atraktivní, na tento krok jistě čekalo. Generální ředitel Googlu Eric Schmidt podle webu Wall Street Journal volal šéfovi Yahoo Jerrymu Yangovi s tím, že Google je připraven Yahoo s Microsoftem pomoci.

Zde se nabízejí dvě hlavní možnosti, co se tím sleduje. Za prvé, že by se chystaly námluvy Yahoo a Googlu (jakási jednání měla probíhat už v minulosti), za druhé jde jen o snahu vytočit Microsoft (který s odkoupením webového giganta nechce otálet), jenž by musel zvýšit svou nabídku.

Tak první možnost můžeme snad s klidným srdcem vyloučit. Pokud by Google chtěl pod svá křídla vzít Yahoo, antimonopolní úřady sňatek dvojici nepožehnaly snad ani za pět českých na stole.

Poněkud vtipně pak vypadají vyjádření Googlu k případné akvizici Yahoo a Microsoftu. David Drummond, viceprezident a právní hlava Googlu, na blogu společnosti uvádí, že může hrozit přenesení monopolu Microsoftu z desktopu i na web a různé internetové služby. Pravda, co se e-mailů, instantní komunikace a dalších služeb týče, má pravdu, že Microsoft by obsadil drtivou či větší část trhu. Ovšem majoritní podíl má u specifických služeb i Google. Že by se Googlu opravdu bál konkurence?

Jestliže Yahoo má být odkoupeno, pak kým jiným? Právě tahle otázka a odpověď na ni dává tušit, že nakonec by akvizice Microsoft a Yahoo mohla být vcelku reálná. Ale nepředbíhejme. On by se tento obchod totiž Microsoftu vůbec nemusel vyplatit.

8. 2. 2008

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.