Výše uvedený nadpis zřejmě nejlépe charakterizuje zmatečnou situaci, která se objevila kolem možného prodeje portálu Yahoo!, o který projevují zájem hned dva velcí rivalové - Microsoft a Google. Nikdo nezná strategii soupeře. A někteří možná ještě ani taktiku vlastní.
Následující text se pokusí hovořit o možných scénářích založených na myšlence, co by kdyby. Tedy jakým způsobem by byl ovlivněn trh, kdyby Yahoo! bylo koupeno jedním či druhým uchazečem, nebo také nikým.Tato situace by nebyla zrovna nepříznivá pro největšího výrobce softwaru na naší planetě. V současné době sice nabízí nástroje a web 2.0 aplikace na ne zcela špatné úrovni, ale ukazuje se, že o ně zas tak moc nikdo nestojí. Portál Live.com, který měl porazit Google, bychom sice mohli vnímat jako inovaci loňského roku, ale to je asi všechno.
K tomu, aby uživatel změnil svou oblíbenou službu, musí mít pádný důvod, a to, že je ta či ona služba nepatrně lepší, než ta, co právě využívám. Zpravidla to nestačí, a to je důvod, proč se serveru nedaří podle představ investora. Navíc je potřeba říci, že obliba společnosti Microsoft není zrovna nejvyšší, a tak se na jakýkoli její produkt mnoho lidí dívá s předsudky, což také návštěvnosti nepřidá.
Podle statistik si Live.com nevede úplně nejhůř, ale je zřejmé, že v blízkém horizontu (asi pěti let) by to na Google rozhodně nestačilo. Navíc má MS volné finanční prostředky, které by asi rád nějak smysluplně investoval, což by koneckonců uvítali i akcionáři, kteří jsou na výdaj finančních prostředků připraveni. Pokud bude váhání příliš dlouhé, mohou se akcie MS propadnout na letité minimum, což by asi vedení společnosti příliš nepotěšilo.
Naopak Yahoo! v této optice vypadá jako ideální sousto. Nabízí spoustu uživatelů a vysoce užívaných služeb a díky své struktuře (například integraci zpravodajství) i obrovský potenciál v reklamě. Což samozřejmě doplňuje kvalitní reklamní systém, který je po tom, jenž vlastní Google, druhý největší. Což je to, po čem asi MS touží nejvíce, spolu s kvalitním vyhledávačem.
Pro Google by to byla zpráva nemilá, neboť trh, který měl „jistý“ (vyhledávání, reklama), by byl najednou poněkud ohrožen. Navíc také on má volné finanční prostředky a vzhledem k tomu, že akcie jsou u dlouhodobého dna, bylo by vhodné něco udělat. A akcionářům je vcelku jedno co. Je potřeba vidět, že Google má celou řadu výborných služeb „v záloze“. Tedy jinými slovy, celá řada skvělých produktů bude hledat uplatnění. Je jich ale tolik, že je struktura Google není schopná propagovat dostatečně efektivně (příkladem budiž skvělý katalog (http://directory.google.com/)). Pokud by MS uspěl v námluvách, pak by Google musel zřejmě začít hledat vlastní portál, který by byl schopen jeho draze vytvořené služby nabídnout světu (zřejmě by ale musel získat alespoň jednu novou mailovou službu, což by asi nebyl tak velký problém). A zde je opět další otazník, koupil by Google nějakou známou doménu a kompletně ji „dovybavil“? Pak by byl ideálním objektem buď AOL (www.aol.com), který ovšem nevypadá, že by trpěl nouzí (ale pro Google by byl tím nejlepším možným kupem). Nebo stále populárnější Ask! (www.ask.com), který by se změnil na portál? Nebo využije Google své reklamní síly a spustí vlastní zcela nový projekt?
Jak by reagovali uživatelé všech zúčastněných, je otázka. Navíc se stále rojí spekulace (i když myslím, že ne zrovna pravdivé), že by část vývojářů Yahoo! opustila a šla do Google. V tomto případě by Google asi nepromeškal příležitost jít do otevřeného střetu s impériem MS na poli portálových služeb.
Podle mnohých nejčernější scénář internetu. Zmizí konkurence a Google bude neomezeným vládcem sítě. To je ale v podstatě nemožné, protože by to nedovolily antimonopolní úřady v USA ani v EU. Daleko pravděpodobnější je, že Google koupí některé části Yahoo!, čímž mu finančně pomůže a to pak zůstane nezávislé. Jestli by pak bylo konkurence schopné, jest otázka. Je však docela pravděpodobné, že Google koupí od Yahoo! práva a patenty na své vlastní vyhledávání, o kterých se snaží již dlouho dohodnout. Zbaví se tak noční můry a překazí budování korporace MS na internetu i v oblasti klasického software.
Mám li k problematice současných spekulací zaujmout nějaký osobní postoj, pak je právě tato varianta nejpravděpodobnější, dle mého soukromého odhadu.
Navíc by bylo velice zajímavé sledovat, jak by na tuto zkutečnost zareagoval MS. Koupil by něco jiného? Investoval by část prostředků do reklamní kampaně? Nebo provedl koupi ve zcela jiném odvětví IT?
Zde by jistě záleželo na tom, kdo by tím třetím byl. Pokud by to například byla nějaká mediální skupina, pak by mohlo Yahoo! získat zcela nové doplňkové portfólio služeb, což by mohlo poměrně zamíchat kartami v návštěvnosti. To, že má v současné době neuspokojivé finanční i strategické výsledky, neznamená, že situace nemůže být po drobných změnách zcela jiná. Pokud navíc připustíme, že investor by přinesl nejen služby, ale také peníze na vývoj nástrojů a aplikací, pak asi můžeme hovořit o tom, že pro nestranného uživatele by bylo řešení optimální.
Google se zachová stejně jako v prvním případě a na trhu se tedy může každou chvíli (v řádu měsíců) objevit další zajímavý projekt, což navíc zvýší tlak na vývoj nových služeb a lákadel.
Otázkou je, co by dělal MS. Pro něj by to nebylo jen mrzuté, ale dost možná na poli internetu a web 2 služeb téměř zdrcující. Portály live.com i msn.com by měly proti sobě dva nové a mnohem silnější hráče (nejen technologicky, ale zřejmě i marketingově). Dalo by se čekat, že pokud nebude chtít Microsoft internet zcela vyklidit, bude dotlačen ke koupi nějakého ambiciózního (a možná ne jednoho), předraženého projektu. Pro MS se jedná o černý scénář, který nemusí být nereálný, i když v současné době o něm novináři mlčí.
Ne snad proto, že by ho nikdo nechtěl, ale proto, že nebude chtít být prodáno. A jeho současné námluvy jsou jen divadlem, které má za cíl zvýšit cenu akcií, které se potácely velice nízko. Tuto hru musí Yahoo! hrát tak dlouho, dokud nebude schopné nabídnout pro akcionáře svojí zajímavost dobrými výsledky (alespoň nějakými dílčími). Pro firmu by to v tuto chvíli mohlo mít velice pozitivní parametry. Pro další jednání by však zřejmě ztratila důvěru obchodních partnerů, což by se nemuselo vyplatit a dost možná již brzy nevyplatilo. Zde přichází v úvahu možnost, že by to nějak zahrála do autu. Dost možná za pomoci zmiňovaného obchodu s patenty pro Google.
Během tohoto scénáře bude MS tápat dále na internetovém bojišti a Google v zásadě dosáhne svého. Bude mít klid a čas na svůj bussines a rozvoj. V neposlední řadě s potleskem a reklamou novinářů.
Pokud jde o důsledky pro českého uživatele, který služeb Yahoo! nevyužívá, v žádném scénáři změnu ihned nepocítí. Je však možné, že pokud ho přece jen někdo koupí, pak se možná můžeme výhledově těšit na jeho českou lokalizaci, což je věc, která nás při současné politice s velkou pravděpodobností asi nepotká.
Pravdou je, že situace kolem koupě či prodeje Yahoo! je mimořádně nepřehledná a plná emocí. Všichni se navzájem obviňují ze snahy o budování monopolu a tak není vůbec jisté, zdali celý obchod nakonec nezamotají ještě antimonopolní úřady. Ty by mohly také do hry přivést případného třetího kupce, z varianty číslo tři.
Je potřeba také říci, že Yahoo! nemusí být jedinou lukrativní firmou k prodeji. Stejně tak by se mohlo brzy začít spekulovat o MySpace či Facebook (jako zástupcích komunitních webů), AOL či Ask!. A právě tato situace nejvíce nahrává Google, který, jak se zatím zdá, bude za každých okolností vítězem. Ale ani to nemusí platit. Musíme se tedy nechat překvapit. Zatím.
12. 2. 2008
Autor:
Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...
Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...
Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...
Vodafone v rámci Black Friday zlevňuje neomezený tarif. Se slevou až 46 % si ho můžete pořídit pouhých 72 hodin.
Black Friday odstartoval a s ním i sleva na neomezené tarify od Vodafonu. Pořídit si je můžete za historicky...
Skupina Nova se rozhodla, že omezí spolupráci s operátory Vodafone a T-Mobile. Platforma Voyo už od února nebude...