Úvod > Články > Končí éra Google? Aneb když Microsoft cítí šanci

Končí éra Google? Aneb když Microsoft cítí šanci

Microsoft po nepříliš povedených webových projektech přidává na aktivitě a zdá se, že by možná mohl za kratší konec internetového vyhledávání tahat Google. Tedy pokud Microsoftu vyjde jeho „úplatkářská“ politika. Ano, ta stejná, která zajistila Google Books monopol na indexaci knih...

Stalo se již téměř tradicí o internetových službách, se kterými přichází Microsoft, mluvit se zvýšenou opatrností, neboť mnohé jeho projekty v minulosti působily jako výkřiky do tmy. Nedá se říci, že by se nejednalo o kvalitní aplikace či nezajímavou funkcionalitu, ale byla zde zřetelně patrná chybějící koncepce. Oproti tomu u každé novinky Google si komentátoři nenechali ujít příležitost k tomu, aby vyjmenovali netriviální množinu možností, k čemu bude která služba dobrá, do čeho jí lze integrovat a jaké jsou strategické plány. To zatím Microsoftu chybělo. Zdá se ale, že se Bing začíná blýskat na lepší časy. 

Podle celé řady analýz jsou vyhledávání od Google a od Bing zcela srovnatelné, co se relevance výsledků týče. Řeč je zatím jen o Spojených státech, ale lze očekávat, že se situace bude rychle vyrovnávat i na jiných trzích. Bing se začíná vyrovnávat vyhledávací jedničce i v nových funkcích a nástrojích, což může učit souboj o internet daleko zajímavější, než jak tomu bylo doposud. 

Microsoft, zdá se, pochopil, že cestou k úspěchu na internetu není jen vlastní vývoj, ten byl dosti chaotický, i když je velmi důležitý, nákup všeho, co se hýbe, byť na to nemá peníze ani on, ale že důležitou metodou je diplomacie. A za tu je možné rozumným způsobem zaplatit. Přitom diplomacie Microsoftu jde poměrně dobře. Má východiska, směr, koncepci. Pojďme se jen v krátkosti podívat na některé novinky. 

První, o kterém se jistě sluší zmínit, je partnerství s WolframAlpha. Jedná se o sémantický vyhledávač, který se snaží zpracovávat otázky pokládané v přirozeném jazyce. Jde o  technologii, která má zatím velké obtíže s relevancí, ale některá data poskytuje velice zajímavá. Dost možná proto se zatím vyhledávači příliš nedařilo, ale partnerství s Bingem má smysl pro obě strany. WolframAlpha získá uživatele, kteří jej mohou přes Bing navštívit. Ten na oplátku může za některá hesla nabídnout skutečně mimořádně kvalitní a sofistikované výsledky, o kterých si může konkurence nechat (zatím) jen zdát. Rozhodně se může jednat o významné strategická partnerství, ale jeho plody ochutnáme až časem.

Sémantické vyhledávání je každopádně velké lákadlo, které se zatím nedaří zcela uvést do praxe. Spojením technologie WolframAlpha a peněz Microsoftu by mohla tato oblast zažít zajímavý rozvoj. 

Dále je to integrace vyhledávání Bing do Yahoo!. Tomu se sice dlouhodobě příliš nedaří, ale jeho podíl na trhu je stále značný. Microsoft tak získá možnost přesvědčit i konzervativní uživatele Yahoo! o svých kvalitách. Jako vždy jde v prvé řadě o peníze - a tak majitel vyhledávacího stroje získá podíl z prodané reklamy. Zdá se, že opět jde o poměrně zdařilou diplomatickou spolupráci, která bude výhodná pro obě strany. 

V neposlední řadě je to dohoda o vyhledávání v Twitteru a stále hlasitěji se mluví i o možnostech prohledávání Facebooku. Právě u Facebooku se spekuluje o tom, že by dohoda mohla být exkluzivní. To by zajistilo Bingu poměrně velkou výhodu oproti Google, zvláště tehdy, když zvážíme to, že Facebook patří mezi nejnavštěvovanější stránky na světě a data z něj by mohla být poměrně zajímavá. U Twitteru se o exkluzivní dohodu nejedná, podobnou má také Google, ale ukazuje to na skutečnost, že oba vyhledávače se chtějí vzájemně přetahovat o každou službu navíc. 

Kromě toho Bing samozřejmě nabízí celou řadu vlastních služeb, zajímavé jsou především možnosti prohledávání obrázků. Web se snaží co nejvíce konkurovat Google - a to také vzhledem, který je internetové jedničce nápadně podobný. Pravdou je, že pokud se Microsoftu podaří inteligentně zorganizovat a doplnit služby, může být vlivem integrace do Windows Bing ve velké konkurenční výhodě. 

Web exkluzivně pro nás

Další a dost možná nejvýznamnější zbraní Bingu by mohla být dohoda s mediálním magnátem Rupertem Murdochem. Ten je znám jako odpůrce konceptu bezplatného webového zpravodajství, když tvrdí, že z peněz z reklamy se kvalitní obsah dělá jen velmi obtížně. Situaci na mediálním trhu podle něj ještě zhoršuje skutečnost, že existují služby jako Google News, které vykradou obsah, ale nezaplatí za reklamu. A právě proti těmto aktivitám (nejen Google, ale třeba také Yahoo!) se chce bránit tím, že zakáže indexaci důležitých stránek. Podle zákulisních informací jedná Microsoft s Murdochem o tom, že by v jeho zpravodajství vyhledával, ale platil mu za to.

Dohoda může být výhodná pro obě strany. Média, která magnát ovládá, patří k naprosté zpravodajské špičce, jejich čtenost je poměrně značná a kvalita velmi dobrá. A vydavateli může být vcelku jedno, zda bude dostávat peníze od koncových čtenářů nebo od Microsoftu. A to ani nezmiňujeme fakt, že by mu Bing mohl přihrát čtenáře navíc. Ten by na oplátku získal v souboji s Google konkurenční výhodu a peníze by se mu mohly vrátit jinými cestami. Microsoft ale vyžaduje, aby Murdoch důsledně odstřihl Google od dat. Asi nejdůležitější pak bude otázka ceny mezi oběma "antifanoušky" Google.

Zdá se, že Microsoft začíná sázet na stejnou taktiku, kterou ještě nedávno neomezeně provozoval Google. Tedy tvorbu partikulárních dohod s jednotlivými hráči na trhu. Stejným způsobem Google získal monopol ve vyhledávání knih i v některých dalších oblastech. Porazí Google jeho vlastní zbraně a strategie? Podaří se slibně rozjeté projekty dotáhnout Google až do konce? O tom bude rozhodovat trh a uživatelé. Nakročeno má Bing každopádně dobře. A pokud uvážíme, že se stále snaží maximálně integrovat všechny své webové služby do operačního systému, který má na trhu absolutní většinu ... Zdá se, že po dlouhé době by mohl držet trumfy v oblasti internetového vyhledávání a služeb Microsoft. Jakou strategii proti němu postaví Google?

3. 12. 2009

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

O2 TV přidá do nabídky nové sportovní programy, těšit se můžete na Formuli 1 i MotoGP

 

O2 TV na konci února rozšíří své portfolio o další sportovní kanály. Nova Sport 5 HD a Nova Sport 6 HD nabídnou...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...