Úvod > Články > Firefox 4.0, Chrome nebo IE 9? Který prohlížeč bude mít navrch?

Firefox 4.0, Chrome nebo IE 9? Který prohlížeč bude mít navrch?

Google Chrome je aktuálně třetím nejpoužívanějším prohlížečem současnosti a zdá se, že mu patří také budoucnost. Po Firefoxu převzal image inovátora a prohlížeče pro náročnější uživatele. Neprovázejí ho problémy s kritickými chybami a zdá se, že by brzy mohl konkurovat IE i Firefoxu.

Prohlížeč vyvíjený Google se velmi lehce přehoupl přes Operu i Safari a nic nenasvědčuje tomu, že by jeho růst měl přestávat. Jeho velkou výhodnou je, že za ním stojí velký, spolehlivý technologický gigant, jako je Google, což vzbuzuje ve firmách důvěru. Hledáme-li hlavní oblast, ve které se Firefoxu nepodařilo zaujmout uživatele, zjistíme, že je to právě oblast firem, pro které je Chrome (zdá se) překvapivě daleko přitažlivější.  

Důvodů je možné najít hned několik. Předně není Chrome spojován s žádnou vážnou bezpečnostní hrozbou. Nemalé množství firem považuje právě bezpečnost a stabilitu produktu za významné kritérium. Přitom tento prohlížeč se sice vyvíjí velice rychle, ale nikterak překotně. A i známá vypsaná odměna 500 USD za každou odhalenou nehlášenou chybu působí důvěryhodně. Prohlížeč se během své existence nepotkal se žádnými zásadními bezpečnostními chybami, což jest další nesporné pozitivum.

Velká výhoda Chrome je také v tom, že se zatím neobjevují komplikace s vývojem. Firefox je již proslulý tím, že termíny je nutné brát s rezervou a ještě se objeví maximálně dvě třetiny slibovaných novinek. O tom, jak dlouho trvá splnění slibů Microsoftu s IE je škoda mluvit. V tomto je produkt Google poměrně konzistentní – co nová verze, to jedna velká novinka.

To ale může být na škodu, s výhledem do budoucnosti za dva tři roky bychom mohli mít Chrome 19 či 25 a to již jsou čísla, která se špatně pamatují. Osobně si myslím, že Google co nevidět zvolí cestu směrem ke slovním označením verzí a vývoj poněkud zklidní (co se týče jmen).

Pro Firefox přišla v posledních dnech další nepříznivá zpráva – jeden z jeho nejpoužívanějších klonů Flock jej vyměnil za Chrome. Připomeňme, že Flock je prohlížeč, který je doplňky a vzhledem přizpůsoben práci se sociálními sítěmi. Zdůvodnění je přitom jednoduché; Chrome obsahuje již všechny potřebné doplňky, je rychlejší a jeho vývoj je předpokládatelnější. Vzhledem k tomu, že většina globálních statistik prohlížečů je založena na získávání informací jen o jádru prohlížeče, je těžké říci, jaký byl podíl Flocku na celkovém množství uživatelů Firefoxu. Jisté je, že nastávající odliv uživatelů by mohl být pro tržní dvojku poměrně problematický.

Přijde změna s Firefox 4.0?

Chrome si užívá poslední půl rok poměrně poklidného prohlížečového života, ale zdá se, že boj o uživatele ani v nejmenším nekončí. Firefox by rád ve verzi 4.x přinesl několik významných novinek, které by mu měli vrátit pozici inovátora, nebo alespoň zamezit odlivu stávajících klientů. Dvě nejočekávanější novinky netřeba příliš představovat – má jít o rychlost a hezčí vzhled. Firefox je mnohem náročnější na běžný chod, také při startu je o něco pomalejší než Chrome, což by vývojáři Mozilly rádi změnili a tyto časy přinejmenším vyrovnali.

Pokud jde o vzhled, pak Firefox 4.0 bude malou revolucí – má výrazně zeštíhlit, budou se integrovat některé nabídky, přibude průhlednost a některé další vizuální efekty. Některé ovládací prvky by se měli blížit těm, které známe z rozhraní Ribbon, které užívá v některých svých aplikacích Microsoft.

Mimo to se samozřejmě chystá celá řada dílčích novinek, z níž asi nejviditelnější bude nové rozhraní pro práci s rozlišeními. Jejich tvorba i přidávání bude snazší, takže lze očekávat novou vlnu zajímavých nástrojů, které by se pro Firefox měli objevit. Podle všeho se také usnadní převod rozšíření určeného původně pro Chrome (a však ne vždy opačně), což by mohl být další pozitivní signál směrem k uživatelské komunitě.

Kritici ale jistě namítnou, že právě takové změny měli být již dávno, a že dnešní Firefox je měl podle aklamovaných slibů Mozilly dávno obsahovat. Ostatně nedodržování slibů je již jakýmsi evergreenem, který se opakuje téměř u všech produktů této společnosti – stačí si vzpomenout na integraci kalendáře do Thunderbirdu.

Navíc postupně přichází o nádech exklusivní progresivní značky a je spíše starým dobrým produktem jenž neurazí, ale ani nenadchne. A je otázkou, jak nakonec dopadne ve speed testech, jež jsou dnes zaklínadlem doby. Faktem je, že pokud se všechny novinky podaří Mozille do slibovaného podzimu uskutečnit, má šanci opět vstoupit do souboje o nejlepší prohlížeč.

Ani Microsoft, jehož podíl postupně klesá pod 50 % se ale, zdá se, nechce vzdát lacino. Jeho IE 9 bude podporovat HTML 5, (konečně) zlepšil skóre v ACID 3 testu kompatibility a chce výrazně navýšit výkon, ve kterém beznadějně zaostával. Lze ale očekávat, že se zaměří spíše na udržení stávajících uživatelů, než že by se chystal na nějaký zásadní lov nových duší.

Kudy dále?

Jak se bude trh s prohlížeči vyvíjet? Lze očekávat mírný nárůst podílu Safari, které se prosazuje na stále rozšířenější platformě od Apple – ať již na klasických počítačích nebo na iPad a iPhone. Relativně stabilní podíl kolem 4% si drží Opera, která je zajímavým prohlížečem pro poměrně specifickou skupinu uživatelů, o které se nikdo jiný příliš nedere.

Jisté je také to, že budou pokračovat dva paralelní závody v podivných posedlostech, které jako kdyby udávaly takt současnému vývoji – ACID testy kompatibility se standardy a speed testy. Oba jsou sice na první pohled důležité, ale do značné míry iluzorní – to, co je potřebné, je kompatibilita s běžným webem a nikoli s iluzorní čistou syntaxí, kterou nikdo nepoužívá (stačí si dát do validátoru téměř libovolný web a přesvědčit se osobně) a podobné je to s rychlostí – opět je to laboratorní, nikoli reálný test. Přesto jsou oba zaklínadly současného marketingu.

IE 9 bude mít velký problém zachovat současné spektrum uživatelů, zvláště ve chvíli, kdy se postupně loučí s Windows XP. IE 9 bude sice konkurence schopným projektem, ale snaží se spíše dohánět konkurenci než nabídnout něco navíc. Nepříjemné jsou také neustálé problémy s bezpečností a omezenost na platformu Windows.

Osobně si myslím, že se Firefoxu podaří (alespoň v ročním výhledu) udržet hranici mezi 30-35 % na trhu a bude to právě Chrome, který bude přebírat uživatele IE a do konce roku by mohl být již někde kolem 15 % podílu. Ať již bude vývoj jakýkoli, jedno je jisté – získá na tom koncový uživatel. 

Nikdy v historii nebyl souboj o trh rozvržen mezi tři silné hráče a v tomto ohledu lze vývoj očekávat opravdu maximálně akcelerovaný. A to asi s největším paradoxem současného světa prohlížečů – největším konkurentem Google Chrome je Firefox, jehož vývoj z velké části hradí právě Google. 

30. 6. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...