Internet Optimal již od 400 Kč s DPH! Kvalitní připojení bez omezení. Další služby můžete získat za zvýhodněnou cenu.

Rychlosti mobilniho internetu

Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně

Služby a obsah

O změnách operačních systémů toho bylo napsáno již hodně. V následujícím textu ukážeme možnosti migrace z nejnovějších Windows Vista na asi nejpopulárnější linuxovou distribuci Ubuntu.

Jednou z klíčových otázek, které si musíme položit hned na počátku, je, zdali má přechod na jiný operační systém vůbec nějaký význam. Případně proč si pořídit Ubuntu místo operačního systému od Microsoftu. 
 
Pokud jste spokojený uživatel operačního systému MS Vista, vše vám funguje bez nejmenších problémů a používáte stolní počítač, pak asi nemá smyslu číst text dále. Pro mne osobně byly rozhodující především tři důvody: neustálé nesmyslné hlášky v MS Vista o USB zařízeních, slabá výdrž baterie u notebooku a pomalé vypínání a zapínání. Windows byly po roce používání již natolik zabalastěny, že bylo stejně nutné provést kompletní přeinstalování systému, a tak byl přechod o něco příjemnější. Všechny zálohy dat bylo nutné bezpodmínečně provést. I instalace operačního systému by byla prováděna na každý pád. 
 
Pokud si chcete Linux napřed vyzkoušet nanečisto, zkuste utilitu jménem Wubi, která vám umožní během několika kliknutí z prostředí MS Windows nainstalovat Ubuntu a začít ho používat jako druhý operační systém. Pro toho, kdo zvládne nainstalovat běžnou aplikaci, nebude ani instalace Ubuntu prostřednictvím Wubi ničím složitým. Je tak možné si dopředu osahat možnosti systému, zkusit dostupnost ovladačů k hardwaru a tak podobně. Pro dlouhodobé užívání se tento způsob instalace příliš nehodí. Po "normální" instalaci se (v mém případě) výrazně zrychlil start, zlepšila stabilita a práce s WiFi. 
 
Ubuntu je dnes asi nejpopulárnější distribucí Linuxu a je k dispozici také v češtině - zdarma. Bezplatně si můžete nechat objednat instalační CD, které slouží současně jako Live distribuce. Můžete si tedy na zkoušku nechat načíst operační sytém z CD mechaniky. CD vám bude poštou doručeno přibližně za čtrnáct dní. Druhou (a rychlejší) možností je stažení ISO obrazu z internetových stránek a vlastnoruční vypálení na CD. K dispozici jsou také návody na instalaci z USB disku a další, spíše okrajové možnosti. 
 
Ubuntu používá jako grafické prostředí GNOME, které přestavuje asi nejlepší pracovní grafické prostředí vůbec. Nabízí dobrou ergonometrii, vysokou rychlost, nižší nároky na hardware i zajímavé grafické efekty. Aktuální verze je Ubuntu 9.04 a pro běh je potřeba asi 8 GB na disku (vystačit se dá ale i s téměř polovinou) a asi 384 MB paměti RAM. Pokud budete chtít využívat plných grafických efektů, je dobré mít k dispozici kolem 1 GB paměti. 
 
Instalace je za obvyklých podmínek pohodlnější a výrazně snazší než u Windows (XP i Vista). A na internetu lze najít celou řadu přehledných návodů "krok za krokem". Osobně se domnívám, že je Linux pro začínajícího či méně zdatného uživatele daleko lepší volba než Windows. Programy (ty běžně potřebné) se přidávají na jedno kliknutí z repozitářů, takže i počítačem nedotčený uživatel se může přehlednou nabídkou dopátrat programu na prohlížení pdf dokumentů, editaci hudby či úpravu fotografií. A to bez znalosti názvu jediného programu. 
 
Vše je ovládáno přes přehledné menu, které ocení zvláště ti, co používají větší množství programů. Technické závady lze často řešit zkopírováním jednoho řádku do terminálu. Není tak nutné nic v systému hledat a zkoušet. V celé řadě návodů je k dispozici řešení problému právě na jeden přesun textu ze stránky prohlížeče do terminálu. 
 
Existují všechny potřebné aplikace také pro Ubuntu? Tak zní možná jedna z nejdůležitějších otázek, kterou si uživatelé kladou. Odpověď je dosti neurčitá. Část programů je k dispozici jak pro Windows, tak pro Linux, další lze emulovat (např. prostřednictvím Vine), jiné mají nějakou alternativu (často lepší než originál). Některé programy ale pod Linuxem nespustíte - typicky například aplikace pro výuku jazyků, některé multimediální encyklopedie... Naopak ale existuje poměrně velké množství programů, které naleznete pouze v Linuxu. 
 
Přechod mezi operačními systémy není nikdy zcela bezbolestný a snadný. Jedním z důvodů je například změna adresářové struktury. Tedy například to, že zde nenaleznete žádný disk C či D, ale jednotlivé diskové oddíly můžete připojovat k jednotlivým složkám, tedy například k domovskému adresáři, nebo adresáři s filmy. To je skutečnost, na kterou je nutné si nějaký čas zvykat. 
 
Pokud jde o změnu menu, pak se jedná o posun k lepšímu. Oproti Vista lze ocenit daleko větší přehlednost a dosažitelnost jednotlivých nástrojů a funkcionalit. Nastavení čehokoli je o řád pohodlnější a daleko bezproblémovější, než v případě Windows Vista. 
 
Důležitou roli při migraci mezi operačními systémy hraje také to, jaké programy jste byli zvyklí používat. Pokud OpenOffice.org v kombinaci s Firefoxem či Operou, pak s migrací problém mít nebudete. Na druhé straně s užíváním MS Office či IE je to o poznání horší. Vydávat obecné prohlášení není možné, vždy záleží na konkrétní situaci. 
 
Již jsem se zmínil o důvodech, které mě přivedly k přechodu na Linux. Asi nejmarkantnějším ukazatelem je výdrž baterie notebooku při maximálních grafických efektech. Zatímco u Vista to byla asi hodina a půl průměrné práce, s Linuxem je to asi o čtyřicet minut víc. Nový uživatel si pak jistě rád zvykne na malé drobnosti, které výrazně ulehčují práci a činí ji pohodlnější. Příkladem za všechny je možnost "rolování" myší v oknech i jiných, než těch aktivních. Přechod zpět do Windows je pak naprostým utrpením. Příkladem druhým je update systému i programů současně a automaticky. Není třeba nic kontrolovat, prohledávat. V případě správného nastavení se vše děje zcela automaticky. 
 
Operační systém Ubuntu nabízí celou řadu zajímavých funkcí a výkon jistě stojí za vyzkoušení. Důvody pro přechod mohou být nejrůznějšího druhu - bezpečnostními počínaje a tím, že mít Linux je in konče. Žádný přechod sice není zcela bezbolestný, ale v případě migrace mezi Windows a Ubuntu je ona bolest zcela minimální. 

 

Ve zkratce

Nové tarify od UPC

10.05.2012 - Společnost UPC změnila rychlosti připojení. Základní rychlost od 30 Mbit/s [ více ]

Kompletní YouTube na DVD!

01.04.2012 - Více na našem Twitteru... [ více ]

Nové služby Českého Bezdrátu - Eri - VDSL Standard

03.11.2011 - Český Bezdrát nabízí nové služby Eri - VDSL Standard s rychlostí připojení od 2048 do 25000 kbit/s, s agregací 1:10. [ více ]

 
vyhl.cz (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
26.04.2010, 10:26
Re:
Tedy "vlastnoručně" jsem CD ani DVD nevypaloval. Vždy jsem trapně využíval příslušnou mechaniku, ale nové postupy jsou nové postupy. Jen si to nedovedu dost dobře představit. Asi zapalovačem, nebo je ke koupi ruční lejzr, kterým budu šmejdit po kompaktním disku.
Velevážený pisálku. "Vlastnoručně" znamená vlastníma rukama za použití maximálně jednoduchých nástrojů. Ale vlastníma pazourama ten disk maximálně vložíte a vyndáte. To můžete napsat. Vlastnoručně vložte Cd do mechaniky. Vlastnoručně odklikněte "vypálit" a vlastnoručně vyndejte z mechaniky. Ale vlastnoručně ten disk NEVYPÁLÍTE! Vy umělče.
 
 
jcas (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
09.11.2009, 17:34
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Když si tak hezky povídáte, přidám Vám svůj názor a podotýkám, že jsem úplně normální běžný uživatel a který si i rád občas něco zahraje. (Bohatě si vystačím s hrama, který jsou pod GNU)

Já to vidím takhle a je mi úplně jedno jestli se mnou souhlasíte nebo ne a je mi úplně jedno co si o mém názoru myslíte. Používám GNU/Linux proto, protože já chci a jsem s ním na 100% spokojen.

Já bych to přirovnal k autu s automatickou převodovkou a k autu s manuální bez synchronů. A teď vůbec nejde o to, že auta manuální bez synchronů patří do min. století. Je to pouze příklad a jestli se na něj podíváte jako moderní a zastaralé, díváte se na něj blbě.

Kdo si rád sedne do auta a chce se nechat jenom vést, ať si koupí automat a nejlépe i s řidičem a ať se nechá pěkně vozit. Hlavně ať proboha nepřechází na manuál, protože se s ním ani nerozjede. A ten řidič je taky dobrý, protože se nebude muset učit točit volantem a pravidla silničního provozu. A když to zkusíte, pak neříkejte, že jste se nerozjeli, protože je to blbý auto. Prostě to neumíte.

No mě absolutně nebaví nechat se vozit a musím říct, že jízda s automatem je prostě strašná nuda. Já se rohodl bojovat a tak nejen že jsem se naučil pravidla, ale naučil jsem se i jak řadit s manuálem a dokonce bez synchronů. Naučil jsem se dávat meziplyn a dvakrát vyšlapávat spojku. Nebylo to tak těžké, ale nějakou dobu to trvalo. A nyní. Pánové a dámy, já si užívám tak nádhernou jízdu, že to je paráda. Pěkně si před zatáčkou podřadím a ze zatáčky vypálím takovým stylem, že než si automat uvědomí, že chce řidič aby přeřadil, já jsu v další zatáčce. A než vývojáři vynaleznou automat, kterej předčí lidskej mozek, tak na to si ještě chvilu počkáme.

A nemá smysl chodit a říkat, že automat je lepší. Když ti vyhovuje, tak ho používej. Já ti nebráním. Jenom točit volantem je opravdu velmi pohodlný. A jestli chceš hodnotit moje auto, tak si to říkej někde na záchodě do zdi, protože mě to nezajímá. Konec konců já si tu svou skvělou jízdu vychutnám i bez tebe a vychutnám si ji, i když si budeš myslet, že moje auto je na ho...

Ovšem kdyby jsi se náhodou chtěl s mým autem naučit jezdit, tak ti velice rád pomůžu ale věř, že to bude tvrdý.

Závěr. Každej jsme jinej a každému se líbí něco jiného. Já vám řekl, co se líbí mě. Nikomu to nevnucuji.
 
 
David (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
09.11.2009, 21:39
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Jo a malem bych zapomnel, gratuluju k zivotnimu uspechu, tvrdaku :-D :-D
 
 
David (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
09.11.2009, 21:34
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
a) Tak kdyz to nikomu nevnucujete a cizi nazory jsou vam lhostejne, tak proc to sem vubec cpete?

b) Nehlede na bod a) jste podle me docela dobre trefil hrebicek na hlavicku... Staci podivat se na to, jak BEZNY a zduraznuju BEZNY uzivatel pouziva auto. Pro nej je to prostredek, jak se dostat z bodu A do bodu B. Rekneme treba trochu pohodlneji nez beznou dopravou. Lidi, kteri OPRAVDU jezdi pro zazitek z jizdy, zase IMHO tolik neni. Rozhodne ne vetsina... Pro vetsinu lidi je auto jen nastroj, jak se dostat odnekud nekam, nikoliv stred vesmiru :-)
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
25.09.2009, 17:42
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Funguje pod linuxem i prohlížeč Opera?
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
25.09.2009, 19:19
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Samozřejmě, buď je přímo v repozitáři nebo jsou příslušné balíčky ke stažení přímo na webu Opery
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
25.09.2009, 17:41
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
05.09.2009, 15:23
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Linux bych se poblil, zlatej Windows7 co jsem si ted nainstaloval a Windows Server 2008 plus Isa server na cem nam ve firme jede FW a domena.
 
 
Nate (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
17.09.2009, 00:05
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
ISA server na 2008kách nefunguje (je mezi nekompatibilními aplikacemi). K dispozici je pouze jeho následovník Forefront. To jen pro pořádek.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
05.09.2009, 20:32
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Nj, vy vite vsechno nejlip ;) Proc myslite, ze Linux bezi na vetsine serveru, routeru, atd ? Ti co znaji jeho potencial, ho maji i na desktopu, ti co ne, pisou podobne nesmysly jako vy ... Jste si akorat sam proti sobe, ale je to vas problem
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 11:48
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
nesouhlasim, linux je suprovej na postovni server nebo na router nebo na fw, ale to je asi tak vsechno. Na desktop si ho da tak maximalne linuxovej blazen, jinak zlaty vokna. Kompatibilita je uplne nekde jinde. Proste linux je na neco a wokna na neco jineho, ale tvrdit ze jedno je lepsi a jedno horsi je opravdu nesmysl.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 12:40
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Tim chcete rict, ze jinde ve svete jsou miliony blaznu, kteri ho pouzivaji na desktopu ? Posledni dobou probiha masivni migrace ve statni sprave nekolika zemi, kde je pocet desktopu v kazde z nich v radech tisicu, dokonce se pouziva jako vychozi nebo jedina platforma i na zakladnich, strednich skolach, samozrejme ne v CR, tady jsou lidi mnohem mene inteligentni a setri tam kde nemaji. To uceni nas totiz strasne "boli". To mi vysvetlete proc vetsina internetu bezi na linuxu, ten zbytek nebezi vetsinou jen kvuli tomu, ze si o nem mylne domysli bludy - "kamarad rikal ...". Vam treba nevyhovuje, ale me rozhodne ano, a protoze jsem predtim windows pouzival od jeho zacatku, tak muzu posoudit co je opravdu lepsi. Podle me je windows dobry pouze jako zavadec her, technologicky ale vyspelejsi rozhodne neni a to je to dulezite. Kdyby windows byl ve stejnem postaveni jako ted linux (malo her a profesionalniho sw), tak by po nem nesahl vubec nikdo. Linuxove distra ale i prez jeho nepriznive postaveni a monopol microsoftu sirici FUD, exponencialne vzrusta a to hlavne na desktopu. Linux na desktop pro masove pouziti jde pouzivat priblizne od roku 1997. Myslete si co chcete, ale pravda je jen jedna.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 13:07
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
jakych internetu?? Nemyslis spis intranetu?? Na linuxu vetsina firem bezi protoze je levnejsi nez vokna. To je vse. Sprava site, zacleneni dalsich pc, zmena topologie atd. je jak na linuxu tak na woknech zhruba stejne. Za druhe si najdi slovo monopol ve slovniku, fakt nesnasim hlupaky kteri pouzivaji slova u kterych neznaji jejich vyznam. Za treti podil linuxu na celosvetovem trhu je neco okolo sesti procent a to jse hodne optimisticky odhad. Ano, rozsireni linuxu stoupa..........cca o tri procenta za deset let, to je teda rust doslova raketovy. Na desktop je linux naprosto k nicemu (bavimeli se o sirsim vyuziti PC, ne jen ze si na nem pustis gnoma) Linux je sitova vecicka, ktera sice suprove funguje napriklad jako fw, ale to je asi tak vse. Na desktop opravdu ne.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 14:59
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Ne opravdu jsem nemyslel intranet ... Ja zase nemam rad lidi, kteri nectou co pisu .. Porad jste mi neodpovedel, proc se porad rozsiruje Linux, popr. Mac OS X na ukor Windows na desktopu ? Protoze je tak na nic ? Nevim co si predstavujete pod pojmem desktop, ale vsechno co delate na windows, udelate i na linuxu a tim tuplem kdyz jste pouze normalni uzivatel, ktery pouze surfuje, pise maily, pouziva im, posloucha hudbu, sleduje filmy, hraje hry .. Tohle naprosta vetsina lidi dela a to vam i pod "tim" Linuxem bude fungovat. Navic bezny uzivatel si urcite neinstaluje OS a dokonce si spousta nevi rady ani s instalaci programu. Pokud by takovi uzivatele od zacatku pracovali na Linuxu, nemeli by nejmensi problem, ba naopak, neresili by viry, programy na ochranu, atd - nebyli by omezeni tim, co muzou na webu delat, kam chodit, atd. Casto me lide zadaji o novy PC nebo notebook a uz nejakou dobu chteji, aby tam byl ten Linux, popr. to Ubuntu, co mel predtim, "protoze ten windows je na ho*no" - ano, presne takhle mi to vetsina lidi rika. Je to jen o mentalite, kdyz Linux (distribuce) poznate trochu vic do hloubky nebudete ho chtit vymenit za nic na svete _nebo_ ho budete nenavidet, protoze ho neumite ovladat, nezajima vas, odpuzuje, je proste odepsany, k nicemu. (ego to proste nezvladne, protoze na windows vite kde a kam hrabnout a tam si ani netuknete). Hadejte do ktere skupiny patrite vy - Linux uz je vsude, porad casteji se s nim muzete setkat i v mobilnich telefonech, napr. nova Nokia N900, Google G1, Magic, Hero, novejsi telefony Samsungu, atd, atd. Nastesti se zacinaji pomalicku prodavat i v marketech predinstalovane distra jako Ubuntu (od Dellu). Krivdite si sam sobe, ze ho neakceptujete. Az ho budete mit i na svem PC, tak si na me mozna vzpomenete. Lepsi je byt pripraven, nez prekvapen ;-)
 
 
talpa (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
07.04.2010, 17:46
Re:
ja plne souhlasim, u me je to tak ze ten kdo vydrzi dele nez mesic na linuxu pracovat, nechce zpatky, zazil jsem par lidi co rikali, kurna to je s*h*i*t ten linux. To jeste po tydnu instalace, pak lamentovani ubyvalo a po 3 tydnech rikali, jj zvykam si :) Po mesici kajicne prisli a rekli:"Mily Alesi, jsem fakt trubka uz nikdy vic mi tam nedavej ty z.a.s.r.a.n.y wokna". Je to o tom ze ty lidi automaticky hledaj vse na stejnem miste jako ve windows, najednou dve zalozky, jejej to neznam, jine programy, jeee to je blbyyyy :))) no a vysledek je ze pak uznavaji ze je tam vse jednodussi a po ruce. To mi rika i jedna nejmenovana celebrita :) ktere jsem linux take instaloval:) ale jak mi silene nadavala prvni den, to nechtejte ani slyset :)

Tvrdim a trvam na to, linux je na desktop zralej nejmene uz dva roky a jedine co tom brani je podobne blaboleni lidi co linux videli pred 5 lety a furt trpi predstavou ze ho znaji, kdyz v te dobe hrde browsili ty win98:) protoze v te dobe i podle toho vypadal linux.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 15:07
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
odpovedel jsem vyse, linux vyjde mnohem levneji. Ano, pod linuxem bude fungovat takovej FEAR 2......potom co hodinu budu na netu studovat navod co vsechno si mam nahrat a co vsechno udelat aby to bezelo tak jak ma.....todle ale prumerny uzivatel nechc. Ten chce jednoduchost a snadnost a to prnasi wokna. Ja na pc linux pouzivam, ale nedelam si iluze, ze tak dela kazdy. A to ze je linux v hodinkach...asi stejny argument jako trvrdit, ze je vsude binarni soustava,takze se vykaslem na desitkovou a pujdem do binaru. Vzdyt je to vsude.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 16:55
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
To je asi jako kdybyste chtel spustit bash na windows. Na windows spoustite software pro windows, na linuxu software pro linux - to je snad logicke, je maly zazrak, ze hosi od wine udelali obrovsky kus prace a dnes si muzete spustit temer cokoliv co mate z windows. Pokud ale chcete profesionalni podporu, existuje cedega, popr. crossover ktere se primo zameruje na hry, sw. A tam nic v navodech cist nemusite, jen nainstalujete a jede to. Wine je ale narozdil od toho zdarma a je velmi naivni si myslet, ze vsechno co je pro naprosto odlisny OS pujde pod jinym vzdycky tak jak ma. Kdo vas nuti ale hrat hry ktere jsou pro windows ? Pro linux je nativnich her uz dost na to, abyste si vybral a ty se casto instaluji na 2 kliky. Nechapu proc bych si mel z linuxu delat windows a tahat tam z nej veci - pak se nedivte, ze musite cist navody. Btw binarni soustava je prevazne u stroju, ale mozek cloveka pracuje daleko lepe v desitkove takze to neni moc dobre prirovnani. Cim vice lidi bude linux pouzivat, tim vice pro nej bude SW a podpory a myslim ze mit system nad kterym ma clovek absolutni kontrolu a vidi do nej je docela vyhoda. Linux je ale dlouho na urovni, kdy muze vetsina lidi na nej prejit, coz se napr. o Haiku nebo ReactOS rict neda. Pokud si nainstalujete dejme tomu Ubuntu a prijde k tomu clovek nedotceny PC, urcite se bude orientovat lepe v Ubuntu, nebude mit zazite zadne zlozvyky, proste to bude brat pouze tak jak to logicky chape. Co se tyce instalace SW, zapnout Pridat/Odstranit a vybrat program je urcite snazsi nez ho hledat na webu, pak spustit instalator v cizim jazyku a pokracovat klikanim na next, nastavovanim cesty, ... Je to velka vyhoda, ze kdyz mate v systemu baclikovaci system, vsechno mate lokalizovane do vaseho materskeho jazyka, takze staci umet cist a nezkouset pokus/omyl. Windows ma pochopitelne vyhodu vyplyvajici z jeho rozsirenosti. Vsechno je to jen o reklame a penezich, vetsina distribuci se ale dela lidmi pro lidi, ne pro penize a v tom je ten velky rozdil. Nekdo se radeji nese se stadem a nekdo radeji mysli hlavou a sam si zjisti co opravdu za neco stoji
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 17:26
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
no myslim, ze asi shodneme....jenom musis koukat na obycejne uzivatele jako na tupce bez vzdelani. Proc pouzivat linux ke kteremu si musim neco doinstalovavat aby mi fungovali hry? Vetsina lidi si proste radsi nahraje vokna a je po problemu...jinak naprosto souhlasim, nekdo jde se stadem nekdo ne...ovsem tvrdit, ze linux je lepsi nez okna to bych zase tak cernobile nevidel
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 18:50
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Vsechno to ale vyplyva jen z toho, ze je windows dlouhodobe majoritni operacni system - pokud ale uplne zapomenete na windows, podobne problemy mit nebudete. Netvrdim ze "je lepsi a basta" ale tvrdim, ze by stacil naproste vetsine lidi a pokud ten clovek rozumi tomu systemu trochu vic, zajiste vam potvrdi, ze je linux a nejen ten, postaveny koncepcne lepe, z ceho vyplyva vetsi stabilita, flexibilita a bezpecnost. Samozrejme hodne lidem to je jedno a kdyz si tam nepusti to svoje IiiCeeQee, apod, tak je to na nic. Pricemz realita je jina. Kdyby na linux bylo stejne mnozstvi softwaru, urcite by to rychle obratilo pomer. Urcite nejde ale tvrdit jak jste psal, ze "linux je na desktopu na nic" nebo ze ho pouzivaji jen blazni. Sam jste napsal ze mate linux, tak proc ho mate kdyz jste tvrdil ze je k nicemu - ja ho mam na desktopu, protoze mi vyhovuje naprosto po vsech strankach, SW mi rozhodne nechybi, s nicim nemam problem a beha to takhle uz hezkych par let. Pricemz vyvoj je velmi rychly a jsem rad, ze neco takoveho existuje
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 19:31
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Ale tak to zase souhlas.....tim ze linux pouzivaji na desktopu blazni jsem myslel to, ze vetsina lidi kteri maji na desktopu linux se vypocetkou zivi. Me osobne na linuxu vadi, ze kdyz si chci zaparit novou hru, musim cekat mnohdy i nekolik tydnu, nez vyjde kvalitni podpora a nez vubec hru na linuxu pustim...ale to je drobny problem. Jak rikam, linux pouzivam na brouzdani po netu a na woknech parim a cucim na filmy....ale uprime receno, kdybych k linuxu neprisel v praci, tak bych asi nemel moc velkou motivaci si ho nahravat. Ale jak rikam, je to vec kazdeho a kazdemu vyhovuje neco jineho.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 20:00
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Za vsechny problemy, ktere vetsina lidi popisuje vyvojari linuxovych distribuci ale nemohou, vyplyva to pouze z toho, ze je proste malo rozsiren, podobny problem je uplne u vseho, nejen SW. Linux byl pro vzdelanejsi lidi pri jeho zacatcich, v dnestni dobe ho ale ovlada velke mnozstvi lidi, kteri PC vubec nerozumi a presto ho pouzivaji jako jediny OS. Jak jsem psal, pokud zapomenete na windows a tedy i jeho software (vcetne her), tak windows uz potrebovat nebudete (najdete si alternativni). Co se tyce hrani, mate sice pravdu, ale to neni vubec vlastnost linuxu, kdokoliv kdo spousti programy z windowsu pod linuxem by mel byt nesmirne zavazan, ze neco takoveho vubec muze - coz v pripade windows neexistuje. Tam lze akorat pouzit emulaci (cygwin), coz je znatelne pomalejsi a pro bezne pouziti prakticky nefunkcni, vcetne spousta nevyhod. Windows je na hrani urcite lepsi, ale jen proto, ze tam ty hry dostupne jsou, kdezto pro linux je vyrobce vetsinou neudela. Takze toto opravdu nemuze nikdo vytykat, ze je to problem linuxu. Linux totiz neni Windows, ani jeho klon nebo neco podobneho :) Na hry jsou primarne urceny konzole, pomalicku se ten vyvoj presouva hlavne tam a z PC (tedy i Windows) pomalu zacinaji mizet. Az tento proces bude u konce, prechod na jiny OS bude daleko jednodussi pro ty co maji PC na hrani. Ja bych taky nemel motivaci, kdybych nevedel co linux ma a windows ne, ale to je jen o vedomostech. Kdo by taky prechazel na neco, o cem nevi co to je, co mu to nabizi a vsechny podrobnosti. Nejhorsi je, ze lidi vubec nevi, ze na neco prejit vubec muzou. Nejdriv musi nekdo udelat poradnou reklamu a ta stoji penize. OS o kterem skoro nikdo nevi nemuze vzrustat jen tak z niceho. Dalsi problem je v tom, kdyz se o nem siri tak malo informaci, tak z toho mala jsou jeste velka cast pouze bludy (linux neni pripraven na desktop, linux se ovlada jen z prikazove radky, na linux neni software a ovladace, linux je slozity), atd a ty vznikaji jen a pouze z nevedomosti. Proto musi existovat nekdo, kdo veci uvede na pravou miru :-;)
 
 
cz wolf (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
26.09.2009, 05:28
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Podivej se ty linuxovej génie....

1.život je víc než jedničky a nuly

2.Linux neni zase takovej zázrak jak tady píšeš

3.Linux opravdu můžou používat jen "šílenci"(který baví sedět u krabice celý dny )

4.a ty 3% je ůplný nic....pro tebe.............. sou to 3 lidi ze sta

O počítače se zajímam asi 25let a počítám se mezi běžný uživatele a věř mi že po 1 týdnu zkoušení různých distribucí a neustálým řešení problemu s hardwarem sem je jednoduše sformatoval,protože na tohle opravdu nemam čas a ani náladu,neříkam že linux je shit ,ale že je lepší bych opravdu netvrdil a že se linux zaobírá spouštením aplikací win na linux se nediv ,ona drtivá většina je na win....z toho logicky pline nezájem billa řešit spuštění linux aplikací na win.

poradim ti ,provětrej se občas a uvidíš že jsou na světě zajímavější věci než se porád hrabat v pc.


s pozdravem wolf
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 20:41
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
ale vzdyt ja s tebou v zasade souhlasim :) Ovsem kdyz se bavime o obycejnem uzivateli tak ten konci u toho, ze ikonky vypadaji jinak a to je pro nej konec :) jinak naprosty souhlas....jenze nikoho nemuzes do niceho nutit. Ona je take otazka, jestli vubec lide maji zajem na neco prechazet...viz moje matka, dela na pc ucetnictvi, je rada ze si pusti prohlizec a jakakoli zmena na PC je pro ni problem...lide jsou proste zhyckani a lini delat zmeny...proto rikam, ze je pro vetsinu lidi na desktop prijatelnejni windows nez linux....
 
 
petr (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 16:17
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Zlý Microsoft a jeho uzavřené Windows za peníze, kontra "skvělý" linux zadarmo. A pořád to skoro nikdo nepoužívá, až na necelé 1% podivínů. I když linuxácká masírka už je tady skoro 20 let :-)
 
 
Tinker (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
31.08.2009, 11:43
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Je to spíš o nevědomosti ;) Mimochodem započítejte mezi to i servery a výjdou vám jinačí čísla....a 1% je v přepočtu na uživatele docela dost. A nejsme podivíni :D
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 11:49
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
skoda ze na serverech na tom neni linux o moc lip :) ma nakejch necelejc tricet procent, MS prez padesat.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
30.08.2009, 16:30
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Bouzel o tech procentech mate zastarale informace .. To vase ani ne 1% uz se prekrocilo a navic je to informace z marketshare, kde se uvadi statistiky z uzemi USA. Pokud se ohledneme do Evropy, muzete najit statistiky, ktere udavaji i 5% .. Bohuzel ani jedne statistice se neda absolutne verit, dozvime se akorat z nich kdo ma majoritni podil a kdo ne. Mimochodem o jake :D "masirce" :D tady pisete ? Pokud vim, tak linuxove distribuce nemaji zadne reklamy nebo opravdu velke, velke minimum ktere je spise zamereno na serverove produkty/celky [Xen server (virtualizace), apod] - kdezto microsoft ma sve plakaty kam oko dohledne, kazda hra musi mit jeho logo a oznaceni games for windows + jeho kancelarsky balik a presto jeho podil porad klesa vic a vic ve prospech linuxu/mac os x (soucasna tendence je -2% rocne a nabira exponencialni rychlosti) .. Zeby byl opravdu tak hrozny ? HA
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
06.09.2009, 11:50
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
tou masirkou je mysleno to, ze si kdejaky nouma nainstaluje linux, sice na nem houby umi, ale vsude prohlasuje jak je to skvely vynalez....
 
 
airlive (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 19:17
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
4@petr → koukám,že vždy se najde [persona non grata],která potřebuje FW :-((
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 19:33
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
linux je v pohode, ale nainstalovat tam nejaky program znamena hlavne pro zacatecniky studovat nejim dve hodiny internet jak se to vlastne dela
 
 
fispol (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
25.09.2009, 17:24
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Ahoj kluci. Normálně bych to neudělal, ale dovolím si reagovat na tyhle reakce. Neudělal bych to, jelikož takovýchto debat je plný internet. Jen tak si dejte do googlu vyhledat "windows vs linux". Mě to vyhledalo 72 milionů odkazů. O čem to svědčí? O tom, že tyhle diskuse nejsou už o OS, ale o lidech. Přechází to do stadia malých dětí ve školce, kdy jeden chce trumfnout druhého, protože ta jeho pravda je ta správná. Ale přitom každý z těch názorů je v podstatě správný, pokud pominu ty úplné kecy. V zásadě nelze obviňovat autory Win. nebo Lin. z nějaké nedokonalosti, nebo nedbalosti. Je v tom čistě lidský faktor, pokud se jedná o nás, čechy a nejen čechy, z linuxu vládne obecný strach ze strany neznalců. Někdo občas zkusí instalaci, distribuce, třeba Ubuntu, rozkouká se, ale první co hledá je právě kompaktibilita software. Ale to není problém Win. nebo Lin. To je problém toho, že řadu let tu do nás masírují vzdělávací instituce jen Win. a v podstatě drtivá většina populace zná jen produkt MS. Obecně z hlediska psychologického jsme jedinci, kteří mají emoce a tedy strach. A pokud se něčeho bojíme, tak to prostě nechceme. A důvodů, proč se bát linuxu vám tady hned tak z placu napíši mraky. Prostě nás nic nenutí, když si de fakto každý teenager dokáže obstarat nelegální verzi win, kterou je masírovaný od základní školy, na kterou je zvyklý a kterou nemusí zaplatit. Ovšem v okamžiku, kdy by měl opravdu poctivě zaplatit OEM verzi každý z nás, byl by přístup asi následující: " No, přemýšlím o změně OS......." A přístup by se změnil. Proč to tu tak rozepisuji, když to všichni vědí? Protože mne zvedají z židle příspěvky charakteru Linux je bomba a Windows je sračka, popřípadě naopak. Každému patří to, co se mu líbí a co mu vyhovuje. Proč srovnávat dva OS na fóru způsobem " V životě nikdy nechci ......." když vlastně nedokážu ocenit přednost ani jednoho z nich?
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 20:48
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Oznacim balik a klepnu na potvrdit .. co je na tom k nepochopeni ? Nikdo vas nenuti napr. kompilovat software ze zdrojovych kodu. Pokud neni dany software v repozitarich, pridam repozitar, ktery ho zahrnuje a postupuji vyse uvedenou cestou. Prave toto je snadnejsi nez instalace software ve windows, uzivatel nepotrebuje znat jmeno software, nepotrebuje hledat na webu - vse je prehledne rozdeleno do sekci.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 22:36
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
S tou snadnosti instalace z repozitare bych souhlasil, nicmene pokud v defaultnim repozitari soft neni, je to na pul dne hledani na netu (ono i jenom najit v kterem repozitari se nachazi je celkem fuska). A ono je obcas celkem dost na bednu najit neco pouzitelneho kdyz na jeden kvalitni soft pripada 10 dalsich nepouzitelnych.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 23:45
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Samozrejme, ale to je stejne i u windows, kde navic tech mene pouzitelnych je daleko vice - pokud ale vite co hledat, jde to vetsinou rychle. Nejpouzivanejsi SW v distribucnim repozitari najdete prakticky vzdy, takze bezny uzivatel problem nema. Pokud ale potrebuje specializovany SW, napr. studio pro kytaristy, bude si to mozna muset obstarat jinou cestou. Vsude ale plati pravidlo, ze jakmile jste to uz jednou delal, podruhe to budete mit znatelne rychleji. To by si meli uvedomit zacatecnici, kteri linux zkouseji, protoze si pak mylne mysli, ze je prace s linuxem strasne pomala. I to ovladani windows se museli naucit, a ucili se ho pravdepodobne odjakziva.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 06:55
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
To mame nejake rozdilne zkusenosti. Na sve sekundarni masine mam Tucnaka (prosel jsem asi pet distribuci, skoncil jsem u Mandrivy). Ovladani a konfigurace systemu je v pohode, aplikace co mam nainstalovane jsou relativne v pohode (i kdyz obcas si rikam - kdo vymyslel ovladani - nekterym autorum ergonomie nic nerika. Kdyby to aspon meli vsichni stejne, ale co soft to original - s vyjimkou "velkych" softu jako je OO, prohlizece a spol). Ale s cim vecne bojuju je hledani novych aplikaci. Ted treba hledam neco na analog TV. Pouzivam xdtw, ktere relativne vyhovuje (i kdyz ma sve mouchy, optimalne bych potreboval neco jako K!TV na Windows), ale to chodi jenom pokud je monitor pripojeny na analog VGA. Jak je monitor na DVI, z neznamych duvodu nejede.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 11:48
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Takove pocity muzete mit, pokud pouzivate GTK/Qt programy, GTK je knihovna kterou pouziva prostredi gnome a jeho programy. Qt se pouziva u KDE. Oba maji trochu jinou ergonomii, ale daji se nastavit styly, ktere oba vzhledy sjednoti. Vetsinou kdyz jste ale uzivatel KDE, pouzivate programy pro KDE - pak nemate nejmensi problem. Co se tyce analogove TV doporucuji tvtime, kdetv nebo vlc, xine ci mplayer.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 15:25
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Abychom si rozumeli - mne nejde o nejaky vzhled nebo to jak se chovaji tlacitka. Pod oknama jsou nejake zazite umisteni ovladacich prvku, klavesove skratky a vicemene se toho vsichni drzi. Pod Linuxem si to kazdy flaka kam chce, funkce mapuje na jake klavesy chce a pokud mozno kazdy jinak :-( Btw prave z duvodu nastavovani a ovladani zavrhuju TVtime, s kdetv se moje karta odmita bavit, ten zbytek jsem taky zkousel a byly tam nejake trable - bud co se tyka ovladani nebo kvality obrazu. Jak rikam, xdtv naprosto vyhovujici, ale bohuzel mrtvy projekt.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 15:46
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Moje pocity o nekonzistenci prave takovych prvku mam predevsim z windows - asi to je o zvyku. Ja osobne analogovou tv uz nekolik let nepouzivam, ale tvtime se mi libil. Na DTV mi vyhovuje VLC/Xine.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 12:40
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Hezky clanek, snad vyjde i nejake navazujici pokracovani :)
 
 
Tinker (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 00:50
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
jen jedna chybka - je to Wine (Wine Is Not Emulator). Kdyby to někoho zajímalo, tak zde http://appdb.winehq.org/ jsou aplikace by měly pod Wine běhat :)
 
 
c (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 07:29
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Linux mám rád, ale používám XP (prostě běhá to rychleji + některé win aplikace jsem prostě nerozchodil). Je to škoda - moc se mi ubuntu líbí, ale třeba taková systémová schránka (pokud nekopírujete jen text) je v Linuxu naprostá tragédie..
 
 
Tinker (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 16:13
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Já mám s rychlostí opačnou zkušenost. Všechno jde když se chce...někdy i líp než na XP (třeba u mě GTA: San Andreas nebo FlatOut2), stačí se podívat po návodu (případně na appdb.winehq.org jsou většinou poznámky co je potřeba udělat aby to běželo), nebo spustit aplikaci v terminálu - wine okamžitě vypíše co se děje a případně co mu chybí...a dll se dá stáhnout třeba na dlldump.com :) Teď nevím co myslíte tou schránkou, ale mě funguje perfektně ;)
 
 
maska (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
30.08.2009, 06:51
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Spíš sem bojovník za hry typu CoD 4.Fungují pod linuxem nějaké hry?Kámoš mi říkal že jen některý.Podle mě až se vyřeší i tahle otázka a budou se podporovat i hry pod linuxem tak nebude problem přejít na linux.
 
 
Tinker (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
31.08.2009, 11:40
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Tohle je spíš o tom že chcete spustit hru ně něčem na co neni vytvořená a nikdo s tim nepočítal - něco jako kdybyste chtěl spustit hru z Nintenda Wii na XboX 360. Nemůžete chtít aby vám hra vytvořená pro jeden systém automaticky běhala i jinde...pokud je vytvořená pro více systémů tak jde o jinou situaci (OpenArena), ale pokud jen pro jeden, tak můžete být rád že Wine vůbec existuje :)
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
30.08.2009, 16:37
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Ano funguji, s wine spustite i ty nejnovejsi hry - samozrejme nekdy trva par dnu nez nektera novinka dostane podporu, ale to si je teprv stihnete koupit v obchode. Konkretne CoD4 jsem na "tom" linuxu projel bez problemu. Copak se na PC ale jen hraje ? Na to jsou konsole. Chapu ze se nekdo rad odreaguje, ale tech nativnich her pro linux uz je docela dost a navic zdarma a jsou i takove, ktere urcite za neco stoji i pro parany.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 07:40
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
k čemu je běžně a často dobrá? A čím je ta linuxová tak tragická? Osobně ve všech programech vypínám ukládání do schránky a nastavuji na plochu - prostě zvyk, který už nehodlám měnit. Ale jinak máte problém zkopírovat do schránky obsah stránky třeba včetně obrázků? To asi ne
 
 
Nargon (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
28.08.2009, 23:29
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
No ja jsem linux uz dlouho netestoval. Naposledy tak pred rokem. A ja jsem u shranky mel jeden problem.

Nekde na webu jsem si oznacil text a zkopiroval do shranky.
A pak otevrel jinej web (nebo treba textovy soubor) a tam to bez problemu slo vlozit.
Ale jakmile jsem "zavrel" ten web, kde jsem mel ten oznaceny text ke kopirovani, tak uz to z te shranky neslo nikam vlozit.

Shranka nefungovala jako shranka, ale spis jako "odkaz" odkud to ma kopirovat. Nevim jestli je tohle uz opravene. Minimalne rok jsem linux nezkousel.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 02:40
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
ano, toto je pravda, ale myslím, že jde jen o zvyk. Ve většině linuxových distribucí totiž systém ,,zapomene" zkopírované. Chcete-li si například zkopírovat adresu webu a zadat ji do nově otevřeného okna prohlížeče, nesmíte zavřít to původní okno, ze kterého jste kopíroval. Dokud v tom nově otevřeném okně nedáte ,,vložit". Pokud ho zavřete dřív, nemáte co vkládat, systém zapomněl, co bylo zkopírováno. Možná námět pro vývojáře - také mi to vadilo, než jsem si zvykl. ubuntu, mandriva a jejich deriváty to dělají určitě stále. Suse nevím, to už jsem tak 3 roky neinstaloval.
 
 
Anonym (neregistrovany)
+0x
 
-0x
 
29.08.2009, 11:54
RE: Přechod z Windows na Linux snadno, rychle a bezbolestně
Tento problem se projevoval tehdy, kdyz z Qt aplikace neco okopirujete a chcete vlozit do GTK nebo jste vypli dany program pred vlozenim. Problem nebyl v techto knihovnach, ale v programu, ktery obstaraval schranku. Takze zalezi jen na tom jaky program jste mel nebo nemel. Ten problem "zapominani" uz jsem nepozoroval par let na vsech distrech, myslim ze to tehdy delal jen Klipper z KDE.
 
 

Jste spokojeni s Vaším internetem?

O2 Internet ADSL

Internet Optimal již od 400 Kč s DPH! Kvalitní připojení bez omezení. Další služby můžete získat za zvýhodněnou cenu....

Vodafone

Mobilní připojení kdykoliv a kdekoliv! Velmi jednoduchá instalace. ...